جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تردد ماشین‌های سنگین اداره گاز در حریم درجه یک نقش‌رستم!

یادمان

تردد ماشین‌های سنگین اداره گاز در حریم درجه یک نقش‌رستم!

اجرای طرح ملی انتقال گاز از جنوب به شمال کشور درحالی آغاز شده که کارشناسان میراث‌فرهنگی استان فارس از تردد ماشین‌های سنگین شرکت گاز به حریم درجه یک نقش‌ رستم خبر می‌دهند. این درحالی است که پیگیری‌های خبرنگار CHN از مسئولان میراث‌فرهنگی استان فارس تاکنون بی‌پاسخ مانده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ اجرای طرح ملی انتقال گاز از جنوب به شمال کشور درحالی آغاز شده که ماشین‌‌ّهای اداره گاز هم‌اکنون به حریم درجه یک نقش‌رستم رسیده‌اند. اتفاقی که از نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی برای مجموعه نقش‌رستم بسیار تهدید کننده و آسیب‌زا است. با این وجود تماس‌های مکرر با مسئولان میراث‌فرهنگی استان فارس و مدیر پایگاه تخت‌جمشید تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. درحال‌حاضر تلفن‌همراه مسئولان استان فارس و پایگاه تخت‌جمشید از دسترس خارج است.

با این حال یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی در تخت‌جمشید به تصاویر بلدوزرها و ماشین‌های سنگین اداره گاز اشاره می‌کند و می‌گوید: این تصاویر در واقع مربوط به ادامه فعالیت‌های لوله گذاری اداره گاز است. چنانچه قرار است روبه روی این اثر باستانی تونلی درست زیر جاده اصلی نقش رستم ایجاد شود.

به‌گفته او، درحال‌حاضر بیل‌های مکانیکی گودال بزرگی را در حریم درجه 1 نقش رستم به فاصله خیلی نزدیک از این محوطه ایجاد کرده‌اند. این درحالی است که با توجه به ضوابط حریم درجه1 توسط میراث فرهنگی هر گونه ساخت وساز و عملیات عمرانی در محدوده حریم درجه 1 ممنوع است.

این کارشناس اما به بازدید گردشگران خارجی و لوله‌کشی اداره گاز اشاره می‌کند و می‌گوید: این روزها درحالی تعداد گردشگران خارجی از استان فارس افزایش پیدا می‌کند که لوله گذاری‌ اداره گاز  منظره نازیبا و مغشوشی را پیش چشمان مسافران خارجی و ایرانی ایجاد کرده است.از طرف دیگر در نقشه های هوایی اریک اشمیت هنگام کاوش محوطه نقش رستم در این محدوده که بیل مکانیکی فعالیت دارد چندین اثر مشخص شده بوده که از آن آثار تحت عنوان بهنوان کاخ نام برده می‌شد که هم‌اکنون ردپای این آثار با فعالیت عمرانی اداره گاز  به طور کلی از مجموعه نقش رستم حذف شده است.
 
پیشتر اما «عبدالرضا نصیری‌پور» دررابطه با عبور شبکه لوله گاز از نزدیکی نقش‌رستم گفته بود که عبور لوله گاز با مجوز پایگاه تخت‌جمشید و اداره میراث‌فرهنگی استان فارس صورت گرفته است.
 
 او همچنین تاکید کرده بود که ما نمی‌توانیم از فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی وزارتخانه‌ها ممانعت کنیم اما سازمان میراث‌فرهنگی به تمام نهادها و وزارتخانه‌هایی که اقدام به فعالیت‌های توسعه‌ای در نزدیکی محوطه‌های تاریخی می‌کنند هشدار داده که اگر با سازه یا اثر تاریخی مواجه شدند فعالیت عمرانی خود را متوقف کنند.
 
 نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطهٔ باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند و در دورهٔ ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت بسیار داشته‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه