پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان معمای تدفین‌های گروهی در شهر سوخته

یادمان

معمای تدفین‌های گروهی در شهر سوخته

شهر سوخته در زابل به‌عنوان جدیدترین اثر ایران که اوایل تیرماه با برخورداری از الگوی زندگی مسالمت‌آمیز ۵هزار ساله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، هیچ نشانی از جنگ و آشوب را در خود ندارد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

کاوش‌های باستان‌شناسی آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرده است در این شهر مشخص کرده است که حتی یک مورد ابزار جنگی یا واقعه‌ای خشونت‌بار در این شهر مشاهده نشده است. اما مشاهده چند مورد مرگ مشکوک در کاوش‌های باستان‌شناسی از حدود ۱۲۰۰ مورد تدفین در این شهر باستانی، باستان‌شناس‌ها را با این پرسش مواجه کرد که دلیل این مرگ‌ها با توجه به آنکه حتی یک مورد خشونت در این شهر مشاهده نشده است چیست؟

سید منصور سجادی سرپرست هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته درخصوص علت و چرایی مرگ‌های مشکوک شهر سوخته به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است که پس از کاوش 1200قبر از سال 1354 تا به امروز تنها چند نمونه گور در شهر سوخته وجود دارد که نوع تدفین آنها مشکوک به‌نظر می‌رسند.

براساس این گزارش، قبر شماره1003 یکی از گورهای مشکوک شهر سوخته است که پیش از انقلاب توسط باستان‌شناسان ایتالیایی حفاری شد و نمونه دیگری از آن وجود ندارد. این قبر به‌صورت دایره ساخته شده و اسکلت مردی 45ساله به‌همراه 12جمجمه انسانی و جمجمه سگ در‌ اطراف آن وجود دارد. سجادی می‌گوید: قبر شماره 1003 به‌دلیل وجود یک مرد با 12جمجمه انسان تبدیل به کشف بسیار مبهمی شده است و این تردید را در باستان‌شناس‌ها ایجاد کرد که آیا در شهر سوخته قربانی انسان رواج داشت؟ جمجمه‌های موجود کنار اسکلت مرد دفن شده در قبر شماره 1003متعلق به افرادی در فاصله سنی 10 تا 30سال است.

اما اینکه چرا 12جمجمه انسان در اطراف این مرد به همراه بقایای اسکلت‌های آنها در قبر پراکنده شده است، سؤال اصلی باستان‌شناس‌هاست. قبر شماره 2810شهر سوخته نیز اسکلت‌های مردی را در خود دارد که سر او از بدنش جدا شده و همراه با آلت قتاله زیرپایش گذاشته شده است. این قبر متعلق به مرد جوانی است که باستان‌شناس‌ها سن او را 25 تا 30سال تخمین زده‌اند و البته با تشریفات آیینی عهد باستان در آن منطقه دفن شده است. باستان‌شناس‌ها هنوز نتوانسته‌اند از این قبر رمزگشایی کنند اما احتمال می‌دهند که این شیوه قتل نوعی اعدام بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه