جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تداوم تخریب بناهای تاریخی در کرمان

یادمان

تداوم تخریب بناهای تاریخی در کرمان

خانه‌ تاریخی غفاری در کرمان همزمان با تداوم تخریب‌ها در بافت تاریخی این شهر فروریخت.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | adidas chunky sneakers white gold women jeans size

خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز با انتشار این خبر اعلام کرد: خانه تاریخی غفاری به‌رغم آنکه در مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار داشت به‌دلیل فرسودگی فروریخته است.

براساس این خبر نزدیک به یک‌سال از تخریب‌ بخش‌های عمده خانه غفاری کرمان می‌گذرد اما باران‌های موسمی با شروع فصل بهار و پاییز ستون‌های این خانه را ناپایدار کرد و متولیان میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز تاکنون هیچ اقدامی برای حفاظت از این بنا انجام نداده‌اند.

خانه غفاری کرمان متعلق به دوره قاجاریه و یکی از بناهای ارزشمند و درونگرای بافت تاریخی کرمان است. این خانه‌ تاریخی که در خیابان شهید مطهری (احمدی)، کوچه شهید مطهری واقع شده در 27مرداد 1382با شماره 9561به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان در رابطه با خانه تاریخی غفاری گفت: قسمت‌های عمده خانه تاریخی غفاری به‌دلیل حجم بارندگی‌های بهار و پاییز به‌دلیل گرفتگی ناودان‌ها دچار نم‌زدگی و رطوبت شدید شد که همین عامل موجب فروریختن این بنای تاریخی شده است.

به‌گفته این کارشناس میراث‌فرهنگی، متأسفانه به‌دلیل آنکه پشت‌بام خانه‌هایی همچون خانه غفاری از کاهگل است باید به‌طور مداوم مورد بازبینی قرار گیرد اما به‌دلیل تغییر مدیریت‌ها و غفلت مدیران جدید این اقدامات با وقفه مواجه شد.

به گفته این کارشناس، نبود رسیدگی و حفاظت‌های لازم سبب شد که صدمات جبران‌ناپذیری به این بنا وارد شود؛ این درحالی است که این بنای تاریخی در تملک اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان قرار دارد اما نزدیک به یک‌سال از تخریب آن می‌گذرد و هیچ اقدامی برای حفاظت و مرمت‌‌های اضطراری آن درنظر گرفته نشده‌ است.

او البته به تغییر مدیریت‌های پیاپی در اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اشاره کرد و گفت که ناآشنایی مدیران با مسائل و موضوعات میرا‌ث‌فرهنگی، تخریب‌ها و تعرض‌های میراث‌فرهنگی را دوچندان کرده است.خانه تاریخی غفاری می‌بایست تابستان امسال در فهرست مرمت‌های اضطراری قرار می‌گرفت که به‌دلیل سوء‌ مدیریت این اقدام انجام نشد.


منبع: همشهری آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه