پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفره 5 متری، دستاورد آخرین حمله سارقان به قلعه دختر بیاض

یادمان

حفره 5 متری، دستاورد آخرین حمله سارقان به قلعه دختر بیاض

حفاران غیرمجاز به «قلعه دختر بیاض» شهر انار رحم نکردند، نتیجه آخرین حفاری های غیر مجاز ایجاد حفره پنج متری در پیکر این بنای تاریخی است. دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که نبود مدیریت مناسب باعث چنین اتفاقاتی در شهر انار شده است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Gucci x The North Face Release Information - FitforhealthShops - crampon adidas sans lacet pas cher black and blue

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – حفاری‌های غیر مجاز در محوطه و بناهای تاریخی انار دمار از روزگار آثار تاریخی این  شهر کهن در آورده است. مشاهدات نشان می‌دهد که در آخرین حفاری‌های غیر مجاز، سارقان حفره‌ای به عمق حدود پنج متر در تپه تاریخی قلعه دختر بیاض حفر کرده‌اند که این حفره آسیب جدی به پیکر این بنای تاریخی می‌رساند.
 
 بررسی این اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در انار حاکی از آن است که به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه و نبود نظارت لازم در طی سال های گذشته، بیش از 20 مورد حفاری غیر مجاز روی آن صورت گرفته است.
 
مشاهدات  نشان می‌دهد، روی این تپه ده‌ها سفال شکسته شده وجود دارد که به نظر می‌ رسد در حفاری‌های غیرمجاز سارقانی که به دنبال اشیای فلزی و سکه بوده اند، این سفال ها را از دل خاک در آورده و روی زمین ریخته‌اند.
 
 این تصویر قلعه دختر انار است که بر اثر حفاری های غیر مجاز به شدت دچار آسیب شده
یک دوستدار میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که تا کنون اعتراضی به روند این حفاری‌های غیر مجاز انجام شده است ؟ به chn می‌گوید: «چندی پیش نیز بافت تاریخی و مسجد جامع دهستان بیاض مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفت که پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان انار اقدام به پر کردن این حفاری‌ها کردند و بعد هم با پر کردن این حفاری ها اعلام کردند هیچ حفاری غیرمجازی  صورت نگرفته است.»
 
مریم احمدی همچنین ادامه می‌دهد: «شهرستان انار با بیش از 24 اثر ثبت شده تاریخی و چندین اثر ثبت نشده از نظر آثار باستانی در موقعیت شاخصی قرار دارد اما متاسفانه این شهرستان از فقدان یک مدیر توانمند در حوزه میراث فرهنگی رنج می برد.»
 
 این سفال‌هایی است که بر اثر حفاری های غیر مجاز در اطراف قلعه دختر پراکنده شدند
او که شدت گرفتن حفاری های غیرمجاز در قلعه بیاض و آثار دیگر انار، به دلیل نبود مدیریت مناسب می داند، می گوید:« چند سال قبل فردی به عنوان مامور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان انار منصوب شد، متاسفانه ایشان که هیچ آشنایی با میراث فرهنگی نداشت. او هم اکنون به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهرستان انار مشغول به کار است، در صورتی که پست اصلی اش یگان حفاظت بود.»
 
این دوستدار میراث فرهنگی همچنین خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان میراث فرهنگی به روند فعالیت مدیران در شهرستان های ایران کرده و می گوید:« امیدوارم که هر چه سریعتر مسئولان اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند، در غیر این صورت به زودی شهر انار از عناصر تاریخی اش تهی می شود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه