پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت‌وساز در عرصه و حریم قلعه دختر کرمان

یادمان

ساخت‌وساز در عرصه و حریم قلعه دختر کرمان

جمعی از دوست‌داران میراث فرهنگی نسبت به احداث یک تکیه و ساخت پارک‌هایی با الگوی غیربومی در عرصه و حریم مجموعه‌ی قلعه دختر و قلعه اردشیر در کرمان اظهار نگرانی کردند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

 

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بقایای قلعه دختر و قلعه اردشیر در کرمان از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین محوطه‌های باستانی کشور و بخشی از هسته‌ی اصلی بافت تاریخی شهر کرمان محسوب می‌شوند که از سال‌های دور تخریب‌هایی در آن‌ها انجام شده است، از جمله به یک توده‌ی خشتی در ضلع جنوب غربی قلعه دختر و قلعه اردشیر می‌توان اشاره کرد که مدتی پیش با هدف تعریض خیابان و آزادسازی اطراف قلعه با لودر تخریب شد.

به‌تازگی نیز در عرصه‌ی تاریخی محوطه‌ی قلعه دختر اقدام به ساخت تأسیسات مربوط به یک تکیه شده که با ساخت آن، صدمه‌هایی جدی به بقایای آثار تاریخی وارد شده است.

علاوه بر این، شهرداری کرمان سامان‌دهی اطراف مجموعه‌ی تاریخی قلعه دختر کرمان را برعهده دارد و به نظر می‌رسد، این سامان‌دهی مطابق موازین میراث فرهنگی نیست، به‌گونه‌ای که بافت تاریخی اطراف این آثار تخریب شده و به جای آن پارکی با الگوی ترکیبی نامتوازنی از باغ‌های اروپایی و آسیای شرقی در حال ساخت است.

به گزارش ایسنا، هسته‌ی اصلی بافت تاریخی کرمان بازار، مسجدجامع، قلعه دختر، قلعه اردشیر، میدان ارگ، مقبره‌ی مشتاقیه، آتشکده‌ی زرتشتیان، مسجد امام و آثار دیگری با قدمت هخامنشی تا دوره‌ی معاصر را در برمی‌گیرد.

برخی کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند، به‌دلیل نوع نگاه شهرداری به مسائل شهری که در مواقعی تخریب بافت‌های قدیمی شهری و جایگزین کردن آن‌ها را با ساختمان‌های جدید و پاساژهای تجاری‌ درپی دارد، میراث فرهنگی رو به نابودی خواهد رفت. در واقع، با همسو نبودن مدیریت‌ها، آثار تاریخی قربانی می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه