پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت جهانی فنون دریانوردی ایران / ادامه تغییر مدیران میراث فرهنگی

یادمان

ثبت جهانی فنون دریانوردی ایران / ادامه تغییر مدیران میراث فرهنگی

میراث فرهنگی در 7 روز/ هفته دوم آذر 1390
ثبت جهانی فنون دریانوردی و آیین لنج سازی خلیج فارس در یونسکو، ریزش بخش اندرونی خانه نصیرالدوله، ادامه روند جابجایی و تغییر در میان مدیران سازمان میراث فرهنگی و اهدای لوح برند مطرح گردشگری بومی به خانه نقلی کاشان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی در این هفته بود.
به گزارش خبرنگار مهر، سازمان جهانی یونسکو برای بررسی و ثبت میراث ناملموس بار دیگر نشستی را در بالی اندونزی برگزار کرد که ایران با دو پرونده در آن حضور داشت.

1

فنون سنتی دریانوردی، صیادی و لنج سازی خلیج فارس و قصه پردازی اجرایی (نقالی) به عنوان هنرهای مختص ایرانیان در فهرست میراث ناملموس سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. به این ترتیب ایران هم توانست نام این دو آیین را در جهان  به ثبت برساند و هم نام خلیج فارس را بیش از پیش در خاطر جهانیان یاداوری کند زیرا در ثبت آیین لنج سازی از کلمه خلیج فارس استفاده شده است.

دیوارهای حمام کاشان سیاه شد

بناهای تاریخی هنوز هم از دست برخی از گردشگران در امان نیست چرا که با هر آنچه به دستشان می آید روی دیوارهای حمام باغ فین کاشان یادگاری می نویسند.

1

اما این تمام مشکلات باغ نیست بلکه رطوبت حمام فین کاشان را که یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی است در برگرفته و آن را به بنایی در معرض خطر قرار داده است هر چند که چند روز پیش نیز یکی از ویترین های اشیای تاریخی آن شکست و به اشیای تاریخی آن آسیب رساند.

بخش اندرونی خانه نصیرالدوله از بین رفت

یکسال و نیم از مرمت ناقص بخشهایی از خانه نصیر الدوله به عنوان کاملترین خانه تهران از نظر شاخص‌های معماری گذشته و اعتباری که برای مرمت این خانه هزینه شد به دلیل بی‌توجهی مسئولان از بین رفت به طوریکه اکنون بخش اندرونی آن به تلی از خاک تبدیل شده است.

1

این خانه که دارای مالکیت شخصی است به لحاظ ساختار معماری و عناصر تزئینی جز کاملترین خانه‌های تاریخی تهران محسوب می‌شود، چون تنها خانه ای است که در کنار معماری فوق العاده آن دارای همه الحاقات یک خانه سنتی ایرانی است.

هفتمین مدیر میراثی به مناطق آزاد رفت

این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان با انتصاب به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد قشم، به جمع 6 مدیری پیوست که قبلا از میراث فرهنگی به مناطق آزاد رفته بودند.

سیدرضا موسوی، معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی، سخنگو و مدیرکل روابط عمومى سابق این سازمان، تیر ماه 89 به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد قشم منصوب شد او که تنها 17 ماه در این سمت فعالیت کرد جای خود را به اسفندیار حیدری پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان داد.

خرید خانه پروین اعتصامی

هنوز موضوع خرید خانه پروین اعتصامی توسط شهرداری به نتیجه محسوسی نرسیده است به نحوی که عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: این خانه هنوز توسط شهرداری خریداری نشده اما قول خرید آن به شورا داده شده است.

1

احمد مسجد جامعی با بیان اینکه خانه پروین اعتصامی به سه سند تبدیل شده است گفت: شهرداری متعهد شده این خانه را خریداری کند پس اگر نیاز باشد طرحی نیز در این رابطه در شورا مصوب می شود.

نجات شهر تاریخی اویی در نوش آباد

چندی پیش عملیات ایجاد فضای سبز در شهر تاریخی و زیر زمینی نوش آباد کاشان توسط مسئولان شهری آغاز شده بود اما با رسانه‌ای شدن این موضوع توسط خبرگزاری مهر و هشدار نسبت به تخریب این شهر تاریخی عملیات ساخت و ساز متوقف شد.

1200کارگاه صنایع دستی درآستانه ورشکستگی

ارائه بسته حمایتی صنایع دستی به دلیل تغییر مداوم معاونان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی یکسال است که بلاتکلیف مانده است. در این میان فعالان این صنعت نسبت به ورشکستگی 1200 کارگاه صنایع دستی در پی افزایش نرخ حاملهای انرژی هشدار داده‌اند.

1

تخریب بناهای تاریخی در بافت خشتی روستای گردشگری پاده

این هفته خبر رسید که عملیات تخریب خانه‌های تاریخی در روستای نمونه گردشگری پاده توسط مردم بومی در حالی آغاز شده که مسئولان اداره میراث فرهنگی استان سمنان تصویب این روستا به عنوان روستای نمونه گردشگری و ثبت آثار تاریخی آن را یکی از افتخارات خود می‌دانند.

راه‌اندازی کتابخانه در ارتفاع سه هزار متری

کتابخانه کوهستان با 500 جلد کتاب در ارتفاع سه هزار و 300 متری قله یخچال استان همدان توسط گروه کوهنوردان صعود قلم، هیئت کوهنوردان همدان و انجمن ایرانشناسی کهن دژ افتتاح و راه اندازی شد.

خانه نقلی کاشان لوح برند مطرح گردشگری بومی را دریافت کرد

در جریان برگزاری جشنواره برند گردشگری در روزهای دوم وسوم آذر ماه، نقلی ترین خانه تاریخی کاشان موفق به دریافت لوح برند مطرح گردشگری بومی از این جشنواره شد.

1

خانه تاریخی نقلی به عنوان کوچکترین خانه تاریخی کاشان به شماره 10255 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

بلاتکلیفی بسته حمایتی صنایع دستی

بنیانگذار مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی کشور در این هفته از بلاتکلیفی بسته حمایتی صنایع دستی انتقاد کرد و گفت: یک سال از زمان هدفمندی یارانه ها گذشته است اما هنوز بسته حمایتی صنایع دستی که متولیان دولتی بارها به هنرمندان این صنعت وعده داده بودند به ستاد هدفمندی تحویل داده نشده است.

اعلام آمادگی هنرمندان برای کمک به رکود حاکم بر صنایع دستی

هنرمندان صنایع دستی با انتصاب فراهانی، به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، بار دیگر با یک مدیر میراثی تجدید دیدار  و خواسته ها و انتظارات خود را بیان کردند.

1

آنها به مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کردند که آمادگی دارند تا به این سازمان برای خارج شدن از رکود حاکم بر صنایع دستی کشور کمک کنند. در این جلسه فراهانی قول داد که از هنرمندان هنرهای دستی حمایت ویژه ای کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه