جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ گذشته(910117)؛ از ارائه طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث به مجلس تا زیر و رو شدن گورستانی در کرمان

یادمان

میراث در هفته‌ گذشته(910117)؛ از ارائه طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث به مجلس تا زیر و رو شدن گورستانی در کرمان

میراث در هفته ای که گذشتخبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سال کاری نو آغاز شد اما گویا روال میراث فرهنگی به روند سال‌های گذشته در جریان است. قبرستان تاریخی مسیحیان که یکی از مجموعه‌های ملی ارزشمند کشورمان بود، تخریب شد و شمشاد های پنجاه ساله در دهدشت نیز  به قتل رسیدند. هرچند که با تقدیم شدن طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، روزنه‌ امیدی نیز برای رسیدن به آینده بهتری در این حوزه دیده شد.
 
طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تقدیم هیات رییسه مجلس شد. گفته می‌شود، فوریت این طرح هفته آینده در صحن علنی خانه ملت به رای گذاشته می‌شود. موضوع تغییر وضعیت این سازمان چند سال اخیر، چالش مهم نمایندگان مجلس به شمار می‌رفت.
               
سرانجام پس از چالش‌های مداوم چند سال اخیر بر سر ضعف سازمان میراث فرهنگی و پاسخگو نبودن مدیران آن، طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد. این طرح دارای 37 امضا است.
 
«مهرداد بائوج لاهوتی»، نماینده لنگرود که یکی از طراحان اصلی این طرح است، به خبرنگار CHN‌ گفت: «این طرح امروز – سه شنبه 15 فروردین – در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال 91 تقدیم هیات رییسه مجلس و در روزهای آینده متن آن بین نمایندگان تکثیر می‌شود.»
 
به گفته این نماینده، این طرح دارای 37 امضا است . فوریت این طرح، هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته می‌شود.
 
او با اشاره به ضعف مدیریتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پاسخگو نبودن مدیران ارشد این سازمان به مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد:« تبدیل این سازمان به وزارت خانه مستقل سطح نظارت پذیری این سازمان را افزایش می‌دهد و باعث پیشرفت صنعت گردشگری و بهبود وضعیت میراث فرهنگی در کشور می شود.»
 
طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه از جمله‌ طرح‌هایی به شمار می‌رود که در چند سال اخیر مورد حمایت کارشناسان و متخصصان این حوزه بوده و بارها بارها بر لزوم اجرایی آن تاکید کرده‌اند.
 
خانه مصدق، بدون نشانی
بار دیگر 29 اسفند و سالگرد ملی شدن صنعت نفت آمد و باز هم خانه مصدق، بدون نشانی ماند.45 سال از سالمرگ محمد مصدق گذشت اما هنوز هم خانه این قهرمان ملی صنعت نفت نشانی درستی ندارد. خانه‌اش گم شده در میان کوچه پس کوچه‌های احمدآباد. تنها متولیان خانه‌های مشاهیر هم خبر خوشی از نشانی دار کردن این خانه ندارند.
               
مردی که با چنگ و دندان با همه مشقت‌ها در برابر استعمار انگلستان ایستاد، روزهای آخر عمر خود را در خانه‌ای گذراند که امروز این خانه حتی یک تابلو و نشانی درست و حسابی برای کسانی که می‌خواهند به بازدید آن بروند، ندارد. رییس سازمان میراث فرهنگی تهران هم می‌گوید که برنامه‌ای برای نشانی دار کردن این خانه ندارد و اصلا به آن‌ها مربوط نیست.
 
شاید اگر تلاش‌های نوه مصدق نبود، دستی هم سر و روی خانه کشیده نمی‌شد تا ماوای تنهایی قهرمان ملی صنعت نفت ایران سر و پا بماند. خانه به هر طریق با مشقت‌های این نوه وفادار حفظ شده با این حال باید متولیان خانه‌های تاریخی تابلو و نشانی درستی از این خانه در احمدآباد بزنند.؛کاری که از دست دیگران خارج است اما مشاهدات خبرنگار CHN ، دریغ به همراه دارد. دریغ از یک تابلو. یک نشانه کوچک در مسیر خانه بزرگ مرد تاریخ ایران.
 
برای همین هم تنها امیدها به سوی سازمان میراث فرهنگی تهران است که شاید برای چهل و پنجمین سالمرگ مصدق برنامه‌ای برای ساماندهی خانه او و همچنین نشانی‌دار کردنش داشته باشند اما «محمد حسین فراهانی»، رییس سازمان میراث فرهنگی تهران آب پاکی را، روی دستمان می‌ریزد و می‌گوید که این سازمان برنامه‌ای برای نشانی دار کردن این خانه ندارد. باید به سراغ نهادی به نام مفاخر ملی رفت.
 
بنابراین باز هم خانه یکی دیگر از مشاهیر ایران، بی نام و نشان در میان روستایی که در چند قدمی پایتخت است، گم می‌شود. تا مردی که آوازه‌اش در همه دنیا پیچیده در سرزمین خود در غربت و انزوا به سر می‌برد.
 
قتل عام نوروزی شمشاد های پنجاه ساله در دهدشت
یک روز مانده به سیزدهم فروردین روزی که عنوان آشتی با طبیعت را بر خود دارد، کارگران شهرداری شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد شمشادهای میدان مرکزی شهر که قدمتی همپای بافت جدید شهر دارد و حصاری به طول حدود 700 متر را تشکیل می‌دهد، به دلایلی نامعلوم از ریشه بریده و از شهر بیرون بردند.
 
دهدشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر در قسمت گرمسیری استان واقع شده‌ و تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. قدمت بافت تاریخی دهدشت معروف به «شهر قدیم دهدشت» (بلاد شاپور) به‌دوران ساسانی می‌رسد. این شهر مرکز شهرستان کهگیلویه است و بر اساس سرشماری سال 1385 کمی بیشتر از 50 هزار نفر جمعیت دارد.
 
قسمت جدید شهر حدود 50سال پیش بنا نهاده شده‌است. آنطور که مقامات این شهر می‌گویند نقشه اولیه‌‌ای که دهدشت بر اساس آن طرح ریزی شد برگرفته از نقشه یکی از شهرهای کشور آلمان است و بر اساس تعاریف معماری شهری، دهدشت شهری مرکز گراست، همه خیابان های آن به میدان و پارکی بزرگ در مرکز شهر ختم می شوند و بافت کل شهر بر گرد این میدان شکل گرفته است. از همین رو میدان مرکزی و بزرگ شهر نقشی اساسی در این شهر دارد.
 
بخش اصلی بازار گرداگرد همین میدان که محیط آن حدود 700 متر است شکل گرفته و همه شهروندان در هر شبانه روز گذرشان به این میدان و پارک آن می افتد؛ از سویی دیگر این میدان بزرگ و وسیع به عنوان پارک اصلی شهر هم مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از خانواده‌ها در فصل بهار و تابستان شب‌های خود را در این پارک می گذرانند. بخش زیادی از جذابیت این پارک درختان و شمشادهای اطراف آن است که در طول 50 سال گذشته مانند حصاری سبز و پیوسته آن را در برگرفته بود و بر زیبایی آن افزوده بود.
 
احتمال بازگشت بودجه 10 میلیارد تومانی صنایع‌دستی به مجلس
نبود طرح و برنامه مشخص از سوی سازمان میراث‌فرهنگی باعث شد احتمال بازگشت بودجه 10 میلیارد تومانی صنایع‌دستی به مجلس بیشتر شود. این بودجه سال گذشته با هدف توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی از سوی مجلس به سازمان اختصاص پیدا کرد و قرار است اگر سازمان میراث فرهنگی طرح و برنامه هزینه‌کرد آن را تا پایان خردادماه ندهد، بودجه به مجلس بازگردد.
 
سازمان میراث‌فرهنگی درحالی سال گذشته با هدف توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی 10 میلیارد تومان بودجه از مجلس دریافت کرد که هنوز هیچگونه طرح و برنامه‌ای از هزینه کرد این بودجه به مجلس ارائه نداده است. 31 خرداد سال جاری آخرین مهلت ارسال برنامه و اسناد بودجه 10 میلیارد تومانی به دیوان محاسبات است که ارائه نکردن آن بازگشت بودجه به مجلس را به‌دنبال دارد.
 
یک‌سال از اخذ بودجه 10 میلیارد تومانی صنایع‌دستی از مجلس می‌گذرد. قرار بود طی این یک‌سال بازارچه‌ صنایع‌دستی در سراسر کشور احداث شود تا بدین‌وسیله بودجه اخذ شده هم جاری شود. اما با گذشت یکسال نه سرمایه گذاری برای بسترسازی و نه طرح و برنامه مشخصی برای بررسی به دیوان محاسبات صورت گرفته است.
 
«منوچهر عبدلی»، رئیس اتحادیه‌‌ صنایع‌دستی کشور در این باره به CHN گفت: «یکسال از موافقت و تخصیص بودجه 10 میلیارد تومانی برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی می‌گذرد اما نبود برنامه و پیدا نکردن سرمایه‌گذار باعث شده که این بودجه بلاتکلیف باقی بماند.»
 
وی افزود: «آخرین مهلت ارسال هزینه کرد بودجه 10 میلیارد تومانی به دیوان محاسبات 31 خرداد سال جاری است که ارائه نکردن آن باعث بازگشت بودجه به مجلس می‌شود. این درحالی است که سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای اخذ بودجه صورت گرفته بود.»
 
عبدلی معتقد است، ارائه طرح و برنامه نیازمند سرمایه‌گذار طرحی مشخص است و هنوز از سوی سازمان میراث‌فرهنگی چنین برنامه‌هایی سازماندهی نشده است.
 
قبرستان تاریخی مسیحیان در کرمان زیر و رو شد
قبرستان‌ تاریخی مسیحیان که در حریم قلعه دختر واقع شده بدون آنکه در فهرست آثار ملی جای گیرد کاملا تخریب شد. این قبرستان که در راستای طرح آزادسازی قلعه دختر و قلعه اردشیر قرار گرفته، بارها توسط معتادان زیر و رو و قبرها به منظور یافتن اشیاء گرانبها تخیله شده بود.
 
قبرستان تاریخی مسیحیان که در حریم قلعه دختر قرار گرفته از بین رفت. شواهد امر و گفته‌های افراد ساکن در نزدیکی قلعه دختر از تاریخی بودن این قبرستان خبر می‌دهد. آن‌ها می‌گویند قدمت این قبرستان بیش از 200 سال است.
 
این درحالی است که هنوز هیچ کارشناسی برای بررسی تاریخی در این محل حضور نیافته است. با این وجود مسئول روابط عمومی سازمان میراث‌‌فرهنگی کرمان علت تخریب قبرستان تاریخی مسیحیان را آزادسازی طرح قلعه دختر و قلعه اردشیر عنوان کرد.
 
«محمد مهدی افضلی»، مدیر روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی کرمان در این باره به CHN گفت: «قبرستان تاریخی مسیحیان در فهرست ملی ثبت نشده است و تخریب قبرستان در راستای پروژه آزاد سازی اطراف قلعه دختر و قلعه اردشیر توسط شهرداری و میراث‌فرهنگی بوده است.»
 
به گفته وی، پیش از این، قبرستان قدیمی دیگری در اطراف گنید جبلیه وجود داشت که چون مدت طولانی از قبرهای اطراف آن گذشته بود با همکاری شهرداری تخریب شد.
 
 پیگیری‌های میراث خبر، سرانجام نتیجه داد و قرار شد که تیمی از کارشناسان از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان به این منطقه اعزام شدند.
 
«محسن موحدی»، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان در این باره به CHN گفت: « گروهی از کارشناسان به قبرستان تاریخی مسیحیان فرستاده شدند تا با تهیه گزارش‌های کارشناسی شده و انطباق ضوابط عرصه و حرایم به بررسی و ارزیابی قدمت آثار و سنگ‌های تاریخی پرداخته شود.»

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه