جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از بخت سیاه خانه بصیری‌ها تا کوک ناکوک شمس‌العماره

یادمان

از بخت سیاه خانه بصیری‌ها تا کوک ناکوک شمس‌العماره

سد قدرتمند مدیران میراث‌فرهنگی هنوز نتوانسته در برابر سیل عظیم تخریب‌های میراث‌فرهنگی مقاومت کند. هنوز کوک ساعت شمس‌العماره ناکوک می‌زند و سینما تمدن فرو می‌ریزد. بخت سیاه تخریب بر سر خانه‌ بصیری‌ها می‌افتد و سرای عجم با چنگ و دندان محافظت می‌شود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی هرند نه تنها از باد و باران به فرسایش رسیده بلکه این روزها شهرداری هرند هم در دل این بافت تاریخی مجوز ساخت وساز زورخانه داده است. با این مجوز بام و دیوار خانه های تاریخی بر سر هم آوار شدند. هرچند سازمان میراث فرهنگی به کسی اجازه تخریب و ساخت وساز نمی‌دهد اما شهرداری حالا ستون های بتونی زورخانه را بر سر بازار تاریخی علم کرده و گوشش به هشدارهای سازمان میراث فرهنگی بدهکار نیست.
 
به گزارش CHN در حالی که بافت تاریخی، خالی از سکنه به حال خود رها شده است. شهرداری بر سر کوچه بازار تاریخی هرند، شروع به ساخت بنای زورخانه کرده است. اهالی هرند اما از آنچه که بر سر بازار و گذر بافت تاریخی شهرشان آمده نگرانند.
 
«فرامرز محمدی» از اهالی سابق کوچه بازار می‌گوید: «سال‌ها پیش اینجا بزرگ شدم اما حالا ده سال است که دیگر کسی اینجا زندگی نمی‌کند، هر ساله خانه‌های تاریخی بر اثر بارندگی ها خراب و خرابتر می شوند، نه مالکان اجازه تخریب دارند و نه رسیدگی می شود.»
 
کوک ساعت شمس العماره ناکوک شد
 
ساعت شمس العماره که بعد از 80 سال سکوت به همت محمد ساعتچی همدانی، کهنه ساعت ساز ایران دوباره به صدا در آمده بود، بار دیگر ناکوک شده است.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که قرارداد کوک کردن ساعت شمس العماره که با ساعتچی بسته بودند، به پایان رسیده و مسئولان کاخ گلستان دیگر اعتباری برای این کار در نظر نگرفته‌اند. به نظر می‌رسد که مسئولان کاخ گلستان بعد از ثبت جهانی این کاخ دیگر انگیزه‌ای برای حفاظت و رسیدگی به آن ندارند.
 
 

اینکه می‌گویند: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون»، این روزها وصف حال شمس العماره و زنگ ساعتش است. حالا نه تنها زنگ ساعت شمس العماره ناکوک شده و خبر بازگشت سکوت به آن شنیده می‌شود بلکه موزه‌های کاخ گلستان هم حال و روز خوشی ندارند.
 
حدود 10 ماه پیش که مرمت ساعت شمس العماره تمام شده بود، قرار بود که این ساعت هر چهار روز کوک و هر 15 روز روغن کاری شود و هر یک ماه دو ماه تنظیم شود تا ساعت به موقع اجرا کند و زنگ بزند اما به نظر می‌رسد که این قرارها جدی گرفته نشده و همین روزها صدای ناقوس از کار می‌افتد. دیگر این روزها ساعت شمس العماره به تعداد ساعت‌ها زنگ نمی زند.
 
همه سینماهای تاریخی ایران به زودی تخریب می‌شود
 
محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور در واکنش به تخریب سینما تمدن اعلام کرد که اگر روند تخریب سینماهای ایران همین طور ادامه پیدا کند، به زودی همه سینماهای ایران تخریب می‌شود. سینما تمدن آخرین سینمای قدیمی تهران بود که چندی پیش برای همیشه به خاطره‌ها پیوست.
 
اشرفی ریاست انجمن سینما داران کشور با گلایه از وضعیت کنونی سینماهای کشور اعلام کرد که در صورت وجود تنگناهای موجود و نبود سوددهی مناسب، تعطیلی، تغییر کاربری و تخریب شامل سینماهای دیگر نیز می‌شود.
 
 

رئیس هیئت مدیره سینما داران کشور اعلام کردند که تغییر کاربری سینما تمدن و سینماهای واقع در لاله زار تهران با توجه به درخواست مالکین و نوع بافت تجاری اطراف سالن‌های سینما و فروش ضعیف این سالن‌ها بوده و با توجه به اینکه این سالن‌ها به علت استفاده نشدن به حالت نیمه مخروبه درآمده و باعث بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی خواهد شد، تغییر کاربری آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
 
حقوق کارمندان پایگاه‌های میراث‌جهانی خوزستان به تعویق افتاد
 
چندی پیش طی تماس تلفنی یکی از کارمندان پایگاه شوشتر با یکی از فعالان‌ میراث‌فرهنگی استان خوزستان خبر رسید که حقوق کارمندان پایگاه‌های میراث‌جهانی شوشتر و چغازنبیل 6 ماه است که به‌تعویق افتاده است. این کارمند پایگاه میراث‌فرهنگی شوشتر معتقد است وضعیت زندگی و معیشت بسیاری از کارکنان دچار بحران‌ شده است.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا و فعال میراث‌فرهنگی خوزستان در رابطه با حقوق‌ معوقه و گلایه‌های کارمندان پایگاه‌های میراث‌جهانی شوشتر و چغازنبیل به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اینطور می‌گوید: پایگاه‌های میراث‌جهانی شوشتر و چغازنبیل 6 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند. این افراد طی تماس‌های تلفنی شرایط زندگی‌ خود را به‌قدری بحرانی اعلام کرده‌اند که یکی از آن‌ها فروش کلیه را تنها راه تامین هزینه‌های زندگی‌‌اش می‌داند.
 
این فعال میراث‌فرهنگی می‌افزاید: پیش از این حقوق پایگاه‌های میراث‌جهانی از محل اعتبارات عمرانی تامین می‌شد اما هم‌اکنون به‌دلایل مختلفی از جمله کمبود نقدینگی و هزینه این اعتبارات در محل مربوط سبب شده حقوق پرسنل پایگاه‌های جهانی استان خوزستان پرداخت نشود و کارمندان را با مشکلات بسیاری مواجه کند.
 
کابوس «هتل شدن» آرامش خانه‌ای تاریخی را ربود
 
در روزهای پایانی دولت دهم و در هیاهوی معرفی کابینه جدید و کسب رای اعتماد وزرای دولت یازدهم از مجلس، در هنگامه ای که همه چشم به راه بودند تا ببینند رئیس جمهور منتخب چه شخصیتی را به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی انتخاب می‌کند، یکی از خانه های تاریخی اصفهان، بازمانده از اوایل دوره پهلوی، دچار تخریب و تغییر گسترده شد. گفته می شود که قرار است با مجوز شهرداری منطقه 3 به هتل تبدیل شود.
 
 

این خانه تاریخی در محوطه پشت میدان نقش جهان در نزدیکی "مدرسه راهنمایی باهنر" در محدوده ای قرار دارد که مقرر بود به حرمت میدان نقش جهان، از هر گونه ساخت و سازغیر اصولی در امان بماند .
 
سرای عجم را با چنگ و دندان محافظت می‌کنم
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: از تخریب سرای عجم اهواز ممانعت می‌کنیم و نمی‌گذاریم نشان هویت این شهر تاریخی از بین رود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: از تخریب سرای عجم اهواز ممانعت می‌کنیم و نمی‌گذاریم نشان هویت این شهر تاریخی از بین رود.افشین حیدری اظهار کرد: سرای عجم هویت مردم اهواز بوده و نباید به سادگی از بین برود و از این کار ممانعت می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مانع از تخریب این اثر تاریخی شده است، اذعان داشت: این ملک از نظر هویتی و فرهنگی متعلق به همه مردم اهواز است، بنابراین نباید به راحتی تخریب شود.
 
 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ادامه داد: ما به این امید مانع از تخریب سرای عجم شده‌ایم تا حداقل دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه به این باور برسند که با تخریب این اثر تاریخی ذره ذره تاریخ کشور را از بین خواهیم برد.
 
وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حکم خروج این اثر از ثبت را به مالک وی داده است، عنوان کرد: با وجود اینکه چندین مرتبه با مالک این سرا صحبت کردیم، اما وی راضی نشده و به دنبال تخریب این اثر است.
 
بخت سیاه خانه‌ بصیری‌ها در مرکز بافت تاریخی شیراز
 
خانه ‌بصیری‌ها یکی از منحصربه‌فردترین خانه‌های تاریخی شیراز محسوب می‌شود که این روزها وضعیت مناسبی ندارد. آنطور که کارشناسان و پژوهشگران میراث‌فرهنگی می‌گویند، حتی تملک سازمان میراث‌فرهنگی هم نتوانسته مانع فرسایش و تخریب‌های جدی این خانه تاریخی شود.
 
به‌گزارش CHN، سایه شوم تخریب اینبار بر سر خانه‌ای افتاد که گفته می‌شود این خانه تحت تملک میراث‌فرهنگی و زیر چتر حمایتی این ارگان قرار دارد. در واقع خانه بصیری‌ها توسط میراث‌فرهنگی خریداری شد تا با بخشیدن کاربری مناسب و راه‌اندازی دانشگاه هنر شیراز یکی از منحصربه‌فرد‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز را در محله سنگ‌سیاه حفظ کند.
 
«مهدی پارسایی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخی شیراز در اینباره می‌گوید: خانه بصیری‌ها که به‌لحاظ تاریخی بنایی ارزشمند به‌شمار می‌رود و حوضخانه منحصربه‌فردی دارد درحال‌حاضر از وضعیت نامناسبی برخوردار است. پیش‌از این نیز بخش‌هایی از تزئینات خانه و کاشی‌های ارزشمند آن به سرقت رفت و هم‌اکنون بخش‌های عمده‌ای از آن درحال تخریب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه