پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ای که گذشت؛ توقف مرمت عودلاجان تا آغاز کاوش اضطراری در هنزاف!

یادمان

میراث در هفته‌ای که گذشت؛ توقف مرمت عودلاجان تا آغاز کاوش اضطراری در هنزاف!

این هفته اهالی میراث فرهنگی هنوز در گیر و دار تبعات نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در تهران بودند و شاید در این میان خیلی از حوادث میراث فرهنگی دیده نشد. حوادثی مثل تجاری شدن بافت تاریخی اهواز، تابلوی تبلیغات شدن گوردخمه سان رستم.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Nike SB

میراث در هفته‌ای که گذشت؛ توقف مرمت عودلاجان تا آغاز کاوش اضطراری در هنزاف!

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کلید پایان این هفته، با این خبر خورد، آغاز کاوش‎های اضطراری در محوطه باستانی هنزاف. ماجرا از این قرار است که محوطه باستانی هنزاف نیاز به کاوش اضطراری دارد. دلیل این تعجیل را معاون حفظ و احیا اداره کل میراث‌فرهنگی ساخت سد هنزاف و کاوش‌های اضطراری در محوطه باستانی هنزاف می‌داند. به‌گفته وی با اینکه مجوز کاوش از سوی پژوهشکده با تاخیر انجام می‌شود اما باتوجه به اضطرار و اهمیت محوطه، مجوز صادر شد.
 
«محسن موحدی»، معاون حفظ و احیاء میراث فرهنگی استان کرمان گفته که برنامه‌ریزی برای انجام کاوش‌های اضطراری از سوی این اداره کل در منطقه باستانی هنزاف بافت صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه انجام هرگونه کاوش و گمانه‌زنی در محوطه‌های باستانی منوط به ارائه طرح پژوهشی و دریافت مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی است، ابراز داشت: «مقدمات انجام این کار در محوطه باستانی هنزاف بافت انجام شده است.»
 
موحدی با بیان اینکه انجام مراحل کسب مجوز در مدت زمان طولانی انجام می‌شود، افزود: «با توجه به اضطرار موضوع هنزاف، طی روزهای آینده مجوزهای لازم صادر و انجام کاوش اضطراری آغاز می‌شود.»
 
تاخیر در ساخت سد!
آغاز کاوش اضطراری در حالی اعلام شد که از سوی دیگر رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان درحالی خبر از توقف سدسازی در هنزاف را می‌دهد که باستان‌شناسان جز چند گمانه‌زنی محدود اقدامی جدی در این منطقه نداشته‌اند. این‌درحالی است که عملیات‌ عمرانی و اتفاقات غیرمنتظره همیشه در کشف بزرگترین تمدن‌ها در صف اول قرار داشته‌اند. این بار هم سدسازی در هنزاف خبر از تمدنی کهن داد.
 
عملیات سدسازی دریاچه سد هنزاف در شهرستان بافت کرمان درحالی بدون استعلام از میراث‌فرهنگی آغاز شد که یافت آثار و شواهدی از هزاره دوم و سوم قبل از میلاد باعث توقف عملیات سدسازی شد و باستان‌شناسان را برای بررسی‌های بیشتر راهی این منطقه کرد. هرچند که گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان تنها منجر به تایید محوطه تاریخی شد اما هنوز هیچگونه کاوشی توسط باستان‌شناسان در دستور کار قرار نگرفته است. در این میان رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان تاخیر عملیات را مقطعی دانست و تاکید کرد منتظر پاسخ نهایی میراث‌فرهنگی هستیم و پس از آن اجرای عملیات را آغاز می‌کنیم.
 
به‌گزارش CHN، چندی پیش در محوطه دریاچه سد هنزاف، جهاد کشاورزی استان کرمان درحالی بدون استعلام از میراث‌فرهنگی عملیات سدسازی را آغاز کرد که در آن منطقه شواهدی از تمدن هزاره دوم و سوم قبل از میلاد مشاهده شد. 
 
عودلاجان، پاریس نمی‌شود!
یکی از مهمترین خبرهای این هقته این بود که بار دیگر مرمت عودلاجان به سنگ خورد. چند روز از وعده سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی بازارچه عودلاجان می‌گذرد، مسئولان گفته بودند که به زودی این بازارچه تبدیل به فضای موزه‌ای همچون پاریس می‌شود، اما اکنون این کارگاه متوقف شده و اهالی بازار می‌گویند شهرداری جلوی اجرای این پروژه را گرفته‌است.
 
 کارگاه مرمت بازارچه عودلاجان متوقف شد. هنوز 23 روز از فعالیت این کارگاه و وعده مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری برای تبدیل شدن قلب بافت تاریخی تهران، به موزه _ پاریس نگذشته که کار کارگاه متوقف شده‌است. کاسب‌های عودلاجان این شرایط را غیر قابل تحمل می‌دانند.
 
مشاهدات خبرنگار CHN ، از بازارچه عودلاجان نشان از توقف کار کارگاهی که چندی پیش در عودلاجان با حضور مدیر اداره میراث فرهنگی تهران و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی آغاز شد، دارد. بازار عولاجان به دلیل شرایط تجاری، باید با سرعت بیشتری مرمت و ساماندهی شود اما مغازه‌دارهایی که خود رضایت به ساماندهی این بازار دارند، اکنون از روند پیشرفت کار شاکی هستند.
 
به گفته مغازه‌دارها هنگام شروع کار، تنها دو کارگر مشغول به کار شدند که کف بازارچه را کندند و داربست‌ها را زدند. بعد از آن چون یکی از مالکان، مغازه‌اش را در اختیار شرکت پیمانکار قرار داد، به شرط آنکه مغازه‌اش مرمت شود، کار در این مغازه آغاز شد. بعد هم شهرداری منطقه 12 آمد و چون این مغازه مجوزی برای مرمت نگرفته بود، کل کار را متوقف کرد!
 
«محمد حسین فراهانی»، مدیر اداره میراث فرهنگی تهران اما توقف کار در این بافت تاریخی را تکذیب کرده و به خبرنگار CHN می‌گوید که کار مرمت عودلاجان در حال انجام شدن‌است. او در پاسخ به گفته‌ها و اعتراض مغازه‌دارها پاسخی ندارد.
 
تخریب تنها گور دخمه هرمی شکل ایران با رنگ فشاری
از کرمانشاه هم خبر آمد که گور دخمه سان رستم در 64 کیلومتری جنوب کرمانشاه تابلوی تبلیغاتی شده‌است. این اثر تنها گور دخمه هرمی شکل کشور است که در درون یک قطعه سنگ بزرگ طراحی و تعبیه شده، با این حال هیچ گونه حفاظتی از این اثر تاریخی بی‌مانند انجام نمی‌شود به همین دلیل سطح چهار سوی این گوردخمه به محلی برای دیوار نویسی و تبلیغات بدل شد.
 
گوردخمه سان رستم (سنگ رستم)، در 64 کیلومتری جنوب کرمانشاه و به فاصله 11 کیلومتری روستای بوژان و حد فاصل روستاهای قلعه مسکره و چنار در حاشیه رودخانه جزمان در منطقه جلالوند واقع شده‌است.
 
این گوردخمه در درون یک قطعه سنگ به شکل هرم نامنظم به ابعاد 5.7 در 6 متر در مقطع و ارتفاع 5 متر است. نمای گور دخمه از درون به صورت اتاقی است که در داخل این قطعه سنگ بزرگ کنده شده‌است.
 
 اتاق گوردخمه دارای ورودی به عرض 75 سانتی متر، عمق 60 سانتی متر و ارتفاع 40.1 متر است. سقف ورودی به وسیله شیارهایی تزئین شده‎است. اتاق گوردخمه نیز دارای سقفی تقریباً قوسی شکل است. این اتاق به طول 20.3 متر و عرض 7.1 متر و ارتفاع 2 متر است. کف اتاق در حدود 20 سانتی متر پائین تر از کف در ورودی است.
 
 
بافت تاریخی اهواز تجاری می‌شود!
این هفته هم تخریب بافت های تاریخی متوقف نشد. بافت تاریخی اهواز تجاری می‌شود چراکه به اندازه کافی مشوق برای تخریب خانه‌هایی که هنوز شناسایی و ثبت نشده‌‌اند وجود دارد. هم‌اکنون بسیاری از خانه‌های تاریخی در شرق اهواز، درحالی از بین می‌روند که پیش از این، اطلاع‌رسانی کامل درخصوص تخریب خانه دادرس و بسیاری از بناهای تاریخی اهواز صورت گرفته بود.
 
پروژه تخریب بافت‌های تاریخی این‌بار به اهواز رسید. هسته اولیه این شهر که با راه‌اندازی تجارت‌خانه معین‌التجار بوشهری بعد از اخذ مجوز کشتیرانی شکل گرفت همان خیابان 24 متری و میدان تره‌بار سابق اهواز است که امروزه تنها ویرانه‌ای از آن باقی مانده است.
 
به‌گزارش CHN؛ هم‌اکنون نبود متولی و حمایت از طرح نوسازی بافت تاریخی اهواز باعث شده بسیاری از بناهای قدیمی با معماری منحصر به فرد، در اثر فرسایش و تخریب مالکان تبدیل به ویرانه شوند.
 
«مجتبی گهستونی»،، سخنگو و دبیر انجمن تاریانا، در این‌باره گفت: «هسته اولیه اهواز در خیابان 24 متری با راه اندازی تجارت خانه معین‌التجار بوشهری شکل گرفت. در همان زمان کاروانسراهایی هم در اطراف آن پدید آمدکه امروزه بخش عمده آن متروک شده‌اند. سال گذشته بخشی از کاروانسرای عجم تخریب شد و هفته پیش کاروانسرای فتحی از بین رفت. این‌درحالی است که ویرانه بنای دادرس و دیگر بناها چون سرای حاج محمود قندی، سرای حاج حسین نخودی، حاج عباس مردان و سرای عبدالرحیم حشمتی قربانیانی هستند که به‌سرعت در لیست بناهای نابود شده قرار می‌گیرند.»
 
گهستونی معتقد است، طی چندماه گذشته شدت تخریب در بافت تاریخی اهواز افزایش یافته و خانه‌هایی که معماری خاصی دارند یکی پس از دیگری خراب می‌شوند. این‌درحالی است که اهواز فاقد یک موزه تاریخی، مردمشناسی یا اقامتگاه سنتی است. البته در این میان مشوق‎های شهرداری ‌برای نوسازی و بهسازی، نقش بسیاری برای ترغیب مالکان و تخریب خانه‌ها دارد. هم‌اکنون ساخت ملک‌های تجاری در اهواز رشد محسوسی پیدا کرده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه