پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی کرمان در کـُما - 1- بقعه شاه نعمت الله ولی

یادمان

میراث فرهنگی کرمان در کـُما - 1- بقعه شاه نعمت الله ولی

به نام یزدان پاک

گزارش: علیرضا صادقی امیری
دبیر انجمن جوانان سپید پارس

عکس: دارا

هفته گذشته به‌همراه یکی از کارشناسان میراث به منظور بازدید از باغ شازده ماهان و ارگ بم (میراث جهانی) راهی استان کرمان شدیم، در این بازدید یک روزه به شهرهای ماهان، کرمان و بم از چهار اثر تاریخی این شهرستان‌ها بازدید شد، که متاسفانه بی مدیریتی و ناگواری وضیعت نگهداری در این بناها تا آن اندازه بود که انگار میراث فرهنگی استان کرمان در کُما به سر می‌برد، هیچگونه مدیریت و نظارت در راستای حفظ و نگهداری و همچنین ارائه خدمات به گردشگران وجود ندارد، این بناها صرفا مکانی برای خرید بلیط و گشت و گذار بی‌برنامه و ناآگاهانه گردشگران و یا پارکی جهت گذران اوقات بیکاری خانواده‌ها گشته است.... از سوی دیگر وضیعت بناها تا آن اندازه وخیم بوده که این پرسش را به ذهن بازدید کننده داخلی و خارجی ایجاد می‌کند، که آیا این مکان‌ها دارای مدیریت و ارزش تاریخی می‌باشند یا خیر؟ در رویی که دو اثر از این چهار بنا در سیاهه میراث جهانی جای دارند! در این میان وضعیت باغ "شازده ماهان" بفرنام یکی از آثار میراث جهانی بدترین و "ارگ تاریخی بم" بفرنام یکی دیگر از آثار میراث جهانی بهترین و ضعیت را داشتند، در این گزارش در چهار بخش به مشکلات این بناها می‌پردازیم.


بخش نخست:

بقعه شاه نعمت الله ولی

بازدید نخست از شهرستان ماهان در 25 کیلومتری کرمان بود، در این شهرستان از دو بنای تاریخی بقعه "شاه نعمت الله ولی" و باغ میراث جهانی "شازده ماهان" بفرنام یکی از باغ های زنده ی ایرانی بازدید شد، که متاسفانه حجم عظیم یادگاری نویسی و تخریب آثار تاریخی و هنری این دو بنا گردشگر داخلی و خارجی را در بهت و شگفتی فرو می برد، بنده بفرنام یک گردشگر به هیچ عنوان نتوانستم هیچ گونه پاسخی در باره ی این وضعیت و روش نگاهبانی از این آثار را دریابم.

بقعه "شاه نعمت ا... ولی" سرتاسر پر بود از حجم بسیاری از یادگار نویسی ها و تخریب آثار هنری(نقاشی) از سوی گردشگران ناآگاه و سازمان اوقاف که متولی نگه داری این بنا است، متاسفانه سازمان اوقاف بفرنام یکی از متولیان نگاهداری این بنا در اقدامی نامعقول تمامی آثار نقاشی های دیواری را با گچکاری نااصولی محو نموده و تنها چند نقاشی و نوشتار را باقی گذاشته است، که این دست اقدام  برای از بین بردن آثار هنری ، ذهن بازدید کننده را مشوش نموده و گردشگر را به شکوه و گلایه نمودن از روند نگه داری این اثر بسیار ارزشمند تاریخی و معنوی وا می دارد، و نادانسته همه ی این مشکلات را بر عهده ی مسئولین میراث فرهنگی را می‌گذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه