پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه غفاری کرمان هم فرو ریخت

یادمان

خانه غفاری کرمان هم فرو ریخت

خانه‌ غفاری کرمان فرو ریخت، خانه‌ای که نه در هزار توی بافت‌ تاریخی گم شده بود، نه مالک‌اش قصد تخریب‌‌ و سودای ساخت و ساز داشت. درحال‌حاضر این خانه ارزشمند تاریخی با مالکیت میراث‌فرهنگی و قرار گرفتن زیر چتر اداره میراث‌فرهنگی این استان فرو ریخت و به‌سرنوشت نامعلوم دیگر بناهای ارزشمند بافت تاریخی کرمان پیوست.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ نزدیک به یکسال از تخریب‌ بخش‌های عمده خانه غفاری کرمان می‌گذرد؛ باران‌های موسمی با شروع فصل بهار و پاییز چنگ بر دیوار و ستون‌های ناپایدار این‌ خانه‌ زد اما تا این لحظه متولیان میراث‌فرهنگی این استان که اتفاقا مالکیت این بنا را عهده‌دار هستند هیچ اقدامی برای حفاظت از آن صورت نداده‌اند.
 
این درحالی است که به‌گزارش CHN، خانه غفاری متعلق به دوره قاجاریه و یکی از بناهای ارزشمند و درون‌گرای بافت تاریخی کرمان محسوب می‌شود. این خانه‌ هم‌اکنون در خیابان شهید مطهری (احمدی)، کوچه شهید مطهری واقع شده و در تاریخ 27 مرداد 1382 با شماره 9561 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
یکی از کارشناس اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می گوید: «قسمت‌های عمده خانه تاریخی غفاری به‌دلیل حجم بارندگی‌های بهار و پاییز و گرفتگی ناودان‌ها نم زدگی و رطوبت شدید را به‌همراه آورده و سبب چنین تخریبی شده است.»
 
به‌گفته این کارشناس میراث‌فرهنگی، متاسفانه به‌دلیل آنکه پشت بام این خانه‌ها از کاه‌گل است باید به‌طور مداوم مورد بازبینی قرار گیرد اما به‌دلیل تغییر مدیریت‌ها و غفلت مدیران جدید این اقدامات با وقفه مواجه می‌شود.
 
این کارشناس می‌گوید: «نبود رسیدگی و حفاظت‌های لازم سبب شد که صدمات جبران ناپذیری به این بنا وارد شود؛ این درحالی است که این بنای تاریخی در تملک اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان قرار دارد اما نزدیک به یکسال از تخریب آن می‌گذرد ولی هیچ اقدامی برای حفاظت و مرمت‌‌های اضطراری در نظر گرفته نشده‌است.»
 
این کارشناس اما به‌ تغییر مدیریت‌های پیاپی در اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اشاره می‌کند که به‌دلیل ناآشنایی نسبت به مسائل و موضوعات میرا‌ث‌فرهنگی، تخریب‌ها و تعرض‌های میراث‌فرهنگی را دوچندان کرده است. چنانچه این خانه باید تابستان امسال در فهرست مرمت‌های اضطراری قرار می‌گرفت اما به‌دلیل سوء‌ مدیریت این اتفاق نیفتاد.
 
خانه غفاری جزو بناهای های دارای معماری خشت و گلی کرمان محسوب می‌شود، که از قسمت‌های مختلف بهار نشین، تابستان نشین ، پاییز نشین و زمستان نشین تشکیل شده، بیشتر تزئینات این خانه درون گرا است و تزئینات بیرونی کمتر در این اثر به چشم می خورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه