جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تناقض‌گویی‌ها به بافت تاریخی کرمان هم رسید!

یادمان

تناقض‌گویی‌ها به بافت تاریخی کرمان هم رسید!

شهردار کرمان درحالی تخریب ۴۰ خانه در بافت تاریخی این شهرستان را کذب محض دانست که پیشتر مدیر اداره میراث‌فرهنگی کرمان به تایید این موضوع پرداخته و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در گفت و گو با CHN اعلام کرده بود تا زمانی‌که ارزش و قدمت خانه‌ها توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی محرز نشود اجازه تخریب هیچ بنایی داده نمی‌شود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تخریب خانه‌ها در بافت‌ تاریخی همواره یکی از معضلات جدی شهرهای تاریخی کشور محسوب می‌شود. معضلاتی که با انکار کلید می‌خورد، با تناقض‌گوی‌های مسئولان ادامه پیدا می‌کند و در نهایت با تخریب خانه‌ها و بافت‌های تاریخی به پایان می‌رسد.
 
اکنون پس از تناقض‌گویی‌های مسئولان میراث‌فرهنگی و شهری استان‌هایی چون یزد، اصفهان و شیراز گویی اینبار نوبت به بافت تاریخی کرمان رسیده، متولیان میراث‌فرهنگی درحالی مجوز تخریب 40 خانه در بافت تاریخی کرمان را تایید می‌کنند و مجوز تخریب را مربوط به سالهای قبل می‌دانند که با شروع عملیات تخریب در بافت تاریخی، شهردار کرمان در گفت و گویی که با خبرگزاری میراث‌فرهنگی دارد به تکذیب 40 خانه در بافت تاریخی این شهرستان می‌پردازد.
 
«ابوالقاسم سیف‌الهی» شهردار کرمان در رابطه با مجوز تخریب 40 خانه‌ای که اخیرا توسط دادستانی کرمان صادر شده و شهرداری قرار است تخریب این بناها را به‌عهده بگیرد به CHN گفت، هیچ مجوزی که مبنی بر تخریب 40 خانه در بافت تاریخی کرمان باشد صادر نشده و به‌هیچ وجه قرار نیست این تعداد از خانه‌های بافت قدیم از بین بروند.
 
او می‌گوید: مخروبه‌هایی در شهرها وجود دارند که برای مردم خطر ساز هستند به‌همین دلیل بر اساس قانون و مجوز و نظارت دستگاه‌ قضایی بارگیری و تخریب می‌شوند اما اینکه 40 خانه در بافت تاریخی کرمان قرار است توسط شهرداری تخریب شود کذب محض است و چنین مجوزی را تکذیب می‌کنم.
 
این درحالی است که پیشتر «علی مهاجری» مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان به CHN دررابطه با مجوز تخریب این خانه‌ها گفته بود:« برخی از خانه‌ها در بافت تاریخی کرمان به‌دلیل نبود حفاظت‌های لازم و رسیدگی تخریب شده‌اند، بسیاری از این خانه‌ها که متعلق به مردم هستند هم‌اکنون رها شده و تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده و تخریب این خانه‌ها به‌هیچ وجه فاجعه نیست».
 
او حتی در واکنش به اعتراض کارشناسان و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان نسبت به رویت نشدن فهرست بناهایی که مورد تهدید قرارگرفته‌اند اعلام کرده بود:« من این لیست را مشاهده کرده‌ام و تمامی این بناها متروکه بدون آنکه از ارزش تاریخی برخوردار باشند مخروبه شده‌اند.
 
این درحالی است که «محمدحسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی کشور هم پس از پیگیری‌های CHN به تایید این موضوع پرداخته و تاکید می‌کند :« پس از شکایاتی که مردم از وضعیت نابسامان برخی از خانه‌ها در بافت تاریخی کرمان داشتند قرار بود تخریبی در بافت تاریخی این استان انجام بگیرد که به محض اطلاع از این ماجرا و هماهنگی که‌ با استان انجام دادیم دستور جلوگیری از تخریب‌ تا زمان بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی از این خانه‌ها داده شد».
 
به‌گفته معاون میراث‌فرهنگی کشور، در حال‌حاضر بخشی از این خانه‌ها متروکه شده‌اند اما قرار شده فهرست خانه‌های تخریبی در اختیار کارشناسان میراث‌فرهنگی قرار بگیرند تا ارزش‌ تاریخی این بناها مشخص شود.
 
با این وجود، هم‌اکنون شهردار کرمان با رد تمامی این گفته‌ها مجوز تخریب 40 خانه در بافت تاریخی کرمان را رد می‌کند و معتقد است چنین مجوز وجود نداشته و قرار نیست تخریبی در بافت تاریخی کرمان صورت بگیرد.
 
شهردار کرمان درحالی این گفته را مطرح می‌شود که شنیده‌ها حاکی از آن است که عملیات تخریب برخی از این خانه‌ها آغاز شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه