پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه باستانی «هنزاف» در آستانه غرق شدن

یادمان

محوطه باستانی «هنزاف» در آستانه غرق شدن

خبرگزاری مهر: احتمال وجود محوطه تاریخی در عرصه دریاچه سد هنزاف در استان کرمان در حالی افزایش یافته است که این منطقه تاریخی از سرچشمه های تمدن بزرگ "ارت" محسوب می شود و در صورت آبگیری سد به زیر آب می رود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

به گزارش خبرنگار مهر، سرانجام در پی پیگیریهای مستمر خبرگزاری مهر در نهایت مسئولان میراث فرهنگی کرمان مهر سکوت در خصوص محوطه تاریخی "هنزاف" را شکستند و از احتمال وجود منطقه ای تاریخی که یکی از قدیمیترین محوطه های باستانی کشور محسوب می شود در محوطه ساخت سد هنزاف در شهرستان بافت در استان کرمان سخن گفتند.

این درحالی است که در صورت آبگیری سد هنزاف محوطه تاریخی که میراث فرهنگی احتمال وجودش را بسیار زیاد می داند و شایعات مردم محلی منطقه نیز بر آن صحه می گذارد کاملا به زیر آب می رود.

سد خاکی غیر همگون هنزاف با ظرفیت اسمی 1.2 میلیون مترمکعب آب هم اکنون توسط جهاد کشاورزی استان کرمان در منطقه گوغر بافت در حال احداث است.

در صورت احداث و آبگیری سد هنزاف یکی از قدیمی ترین مناطق باستانی ایران که دقیقا در محوطه دریاچه سد قرار گرفته است به زیر آب خواهد رفت، این درحالی است که مسئولان میراث فرهنگی کرمان از اظهار نظر قطعی در این خصوص خودداری می کنند

ساخت این سد از سالها قبل در منطقه آغاز شده است و طبق شنیده ها از مردم محلی گوغر چندی قبل در هنگام خاک برداری از محوطه دریاچه این سد تعدادی اشیای تاریخی از جمله ظروف سفالی و مفرغی در منطقه ای یافت می شود که قرار است دریاچه مهار آب رودخانه هنزاف باشد.

در پی کشف این ظروف که در هنگام خاک برداری ماشین آلات سنگین از یک تپه صورت می گرفته است این ظروف نمایان می شود و گویا میراث فرهنگی کرمان در همان زمان کارشناسان خود را به منطقه اعزام می کند و ظروف کشف شده را به کرمان منتقل می کنند تا بررسیهای نهایی در خصوص این اشیاء عتیقه انجام شود و مشخص شود که آیا منطقه ای که باید آبگیری شود محوطه تاریخی است و یا این اشیاء بی ارزش هستند.

میراث فرهنگی خواستار توقف کامل احداث سد هنزاف شد

پیگیریهای خبرنگار مهر روز گذشته نتیجه داد و مدیر رسانه ای میراث فرهنگی کرمان از احتمال فراوان وجود محوطه تاریخی در محوطه سد خبر داد و خواستار توقف فوری عملیات عمرانی در این منطقه شد.

نکته جالب توجه این است که در صورت آبگیری این سد که جز سدهای کوچک و از نوع سدهای خاکی برای استحصال روان آبهای محسوب می شود کل منطقه ای که احتمال باستانی بودن آن زیاد است به زیر آب خواهد رفت.

محمد مهدی افضلی، مدیر رسانه ای میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان روز گذشته رسما اعلام کرد باید هر چه سریعتر عملیات عمرانی سد هنزاف متوقف شود.

چرا میراث فرهنگی در خصوص وجود این محوطه تاریخی تعلل می کند

اما وی همچنان از لفظ احتمال وجود محوطه باستانی سخن می گوید و به نظر می رسد مسئولان میراث فرهنگی کرمان باید هر چه سریعتر نسبت به وجود و یا عدم وجود این محوطه باستانی به صورت قطعی اطلاع رسانی کنند و در صورت باستانی بودن این محوطه از ادامه فعالیتهای عمرانی و آبگیری سد جلوگیری شود.

افضلی می گوید: بر اساس بخشنامه هیئت وزیران انجام هرگونه عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی باید از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعلام شود، اما برای اجرای عملیات سد خاکی هنزاف گوغر بافت هیچ استعلامی از این سازمان صورت نگرفته است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بدون رعایت بخشنامه مذکور اقدام به آغاز عملیات اجرایی سد هنزاف کرده است.

کتبا خواستار توقف احداث سد و آبگیری آن شده ایم

وی افزود: تاکنون مکاتبه‌هایی با رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان و فرماندار بافت برای توقف این پروژه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا این لحظه گزارشی مبنی بر توقف عملیات اجرایی سد هنزاف ارائه نشده است، گفت: عملیات اجرایی احداث این سد خاکی باید تا اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی به صورت فوری متوقف شود، زیرا احتمال دارد مکان اجرای این پروژه محوطه باستانی باشد.

اما از سوی دیگر با توجه به خشکسالی های اخیر در استان کرمان احداث سدهای خاکی و استحصال آبهای سطحی در مناطق مختلف این استان در دستور کار قرار دارد و سد هزاف که با هزینه زیاد در حال ساخت است یکی از این سازه ها به شمار می رود که در قالب بندهای خاکی محسوب می شود.

امیر عباس نخعی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بافت در این خصوص می گوید که به دلیل خشکسالی های اخیر و برای تامین آب کشاورزی احداث این سدها در منطقه ضروری است.

سد هنزاف مشکل خشکسالی بخشی از منطقه را رفع می کند

وی احداث این سدها را در جهت تقویت آبهای زیر زمینی منطقه بسیار تاثیر گذار می داند و از احداث سه سد در روستاهای "آدرنجان"، " آهویئه" و هنزاف خبر می دهد.

وی می افزاید که برای ساخت این سدها اعتباری معادل 60 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

نخعی با اشاره به اینکه شغل اصلی مردم بافت کشاورزی و دامداری است می گوید: حداث این سه سد در مجموع می تواند 4 میلیون مترکعب آب را ذخیره کند که عملا نیاز روستاهای اطراف را تامین خواهد کرد.

هر چند که خشکسالی این روزها به مهمترین معضل استان کرمان تبدیل شده است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که حفظ مواریث تاریخی و محوطه های باستانی از اهمیت فوق العاده بیشتری برخوردار است.

محوطه تاریخی هنزاف سرچشمه تمدن "ارت" است
حفظ منطقه باستانی هنزاف زمانی دارای اهمیت بیشتر می شود که بدانیم که منطقه در واقع سرچشمه تمدن بزرگ هلیل رود "ارت" محسوب می شود.
 
تمدن بزرگ ارت که در حاشیه رودخانه هلیلی رود در شهرستان جیرفت قرار گرفته است و گفته می شود محوطه های باستانی شهرستان بافت در واقع سرچشمه تمدن بزرگ هلیل هستند.
 
به گفته کارشناسان مردمان تمدن ارت دارای فرهنگی بسیار غنی تر از بین النهرین بوده اند و طبق آثار به دست آمده در محوطه تاریخی کنار صندل از مردمان ارت که در روزگار خود از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردمان آن دوران محسوب می شدند مخترع خط محسوب می شوند هر چند که پس از گذشت سالها میراث فرهنگی در خصوص رمز گشایی از لوحهای گلی تمدن ارت که بسیار قدیمی تر از لوحهای به دست آمدن از تمدن ایلامیها هستند اقدامی نکرده است.

در صورتیکه وجود محوطه تاریخی در منطقه هنزاف ثابت شود می توان به سرشاخه های تمدنی دست یافت که بدون شک یکی از قدیمیترین و اسرار آمیزترین مناطق تاریخی ایران محسوب می شود
 
در صورتیکه وجود محوطه تاریخی در منطقه هنزاف ثابت شود می توان به سرشاخه های تمدنی دست یافت که بدون شک یکی از قدیمیترین و اسرار آمیزترین مناطق تاریخی ایران محسوب می شود.
 
در این میان همچنان میراث فرهنگی در خصوص اعلام وجود این محوطه تاریخی تعلل می کند و بهتر است که مسئولان این سازمان طی روزهای آینده با اطلاع رسانی شفاف از وجود و یا عدم وجود این محوطه تاریخی پرده بردارند و افکار عمومی را در جریان قرار دهند.
 
این درحالی است که در صورت آبگیری سد هنزاف و ادامه عملیات عمرانی که هم اکنون نیز در حال انجام است این محوطه تاریخ به کلی به زیر آب خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه