جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب فسیلهای کرمان/ نگهداری هزاران فسیل در حیاط خانه اجاره‌ای

یادمان

تخریب فسیلهای کرمان/ نگهداری هزاران فسیل در حیاط خانه اجاره‌ای

برگرفته از خبرگزاری مهر

 سرانجام با پیگیری خبرگزاری مهر فسیلهای موزه تعطیل شده دیرینه شناسی کرمان به محقق کرمانی بازگردانده شد اما به دلیل کمبود مکان این فسیلهای منحصر به فرد در حیاط خانه اجاره ای انبار شده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، سرانجام پس از گذشت ماهها از تعطیلی تنها موزه دیرینه شناسی کشور در کرمان و خروج فسیلها توسط کامیون از این موزه در نهایت با پیگیریهای خبرگزاری مهر و مدیر این موزه بخشی از فسیلها به مدیر موزه باز گردانده شد.

این درحالی است که به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای نگهداری این فسیلها این مجموعه در گونیهایی در حیاط خانه اجاره ای انبار شده اند و علیرغم گزارشهای مستمر و پیگیریهای صورت گرفته این گنجینه تاریخی و علمی کرمان در معرض نابودی قرار گرفته است
 
سرپرست سازمان زمین شناسی کرمان و اساتید بخش زمین شناسی دانشگاه باهنر کرمان در گفتگویی با خبرگزاری مهر بر اصالت و اهمیت خاص علمی و دیرینه شناسی این آثار صحه گذاشته اند اما گویی برای ساماندهی این سنگواره های کهن اراده ای در کرمان وجود ندارد.

مدیر موزه تعطیل شده دیرینه شناسی کرمان در گفتگو با مهر ضمن تقدیر از پیگیریهای مستمر این رسانه در راستای ساماندهی این گنجینه غنی استان کرمان گفت: سرانجام روز گذشته موفق شدیم بخشی از این فسیلها را که بالغ بر 40 هزار قطعه هستند را تحویل بگیرم.

محل نگهداری فسیلها
محل نگهداری فسیلها

تجربه کار گفت: این فسیلها در کشتارگاه قدیمی کرمان در جاده ماهان نگهداری می شوند و هنوز بخشی از این فسیلها منتقل نشده اند که درحال پیگیری هستم.

موزه دیرینه شناسی کرمان در سکوت رسانه ای تعطیل شد/ بخشی از فسیلها تخریب شده اند

وی تصریح کرد: متاسفانه در قبال این مشکل موزه دیرینه شناسی اکثر رسانه های کرمان سکوت کردند که نشانه توجه کم آنها به مسائل فرهنگی داشت.

محسن تجربه کار افزود: به دلیل جابجایی های غیر اصولی و نگهداری این فسیلها در شرایط نامناسب بخشی از فسیلها که با زحمت و مرارت طی سالها جمع آوری کرده بودم تخریب شده است اما تکه های آنها را برای بازسازی مجدد جمع آوری کرده ام.

تجربه کار ادامه داد: پیش از این نیز حدد 50 هزار قطعه فسیل را در گاراژ خانه ام نگهداری می کردم و حالا 40 هزار قطعه دیگر هم اضافه شده که در حال حاضر در گونیهایی در حیاط خانه ام رها شده اند.
 
وی گفت: بسیاری از سازمانها خواستار همکاری برای ساماندهی این فسیلها شدند اما درنهایت هیچ یک کار عملی را انجام نداده اند.
 
تجربه کار ادامه داد: شرایط نگهداری این فسیلها به هیچ وجه مناسب نیست و احتمال تخریب آنها وجود دارد.
 
وی از مسئولان استان کرمان خواست همکاری لازم را در راستای اختصاص مکانی مناسب برای به نمایش گذاشتن فسیلها انجام دهند.
 
مناطق فسیل خیز کرمان به دلیل فعالیتهای عمرانی در حال تخریب هستند
 
این محقق در خصوص مکانهای فسیل خیز کرمان نیز گفت: وضعیت این مناطق نیز مناسب نیست و بر اثر فعالیتهای عمرانی درحال تخریب هستند.
 
وی کرمان را بهشت زمین شناسان عنوان کرد و گفت: وجود معادن گسترده در کرمان و به خصوص معادن زغالسنگ نشان دهنده غنای کرمان در این زمینه است.
 
تجربه کار گفت: اگر این مجموعه در برخی استانهای دیگر کشور بود تا کنون به یکی از مهمترین مکانهای جذب گردشگر تبدیل شده بود اما نمی دانم به چه دلیل اقدامی در راستای ساماندهی این مجموعه که متعلق به مردم کرمان است نمی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه