پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بزرگراه بلای جان گنبد جبلیه شد

یادمان

بزرگراه بلای جان گنبد جبلیه شد

عبور تعداد بیشماری ماشین‌آلات سنگین از فاصله 500 متری ''گنبد جبلیه'' باعث لرزش این گنبد شده‌است. به ‌اعتقاد معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث کرمان، ارتعاشات حاصل از تردد خودروها در درازمدت به طور حتم بی‌تاثیر نیست.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | adidas jumpsuit womens wide jeans - H02579 - Buy now adidas Y - 3 Y - 3 YOHJI STAR

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حال گنبد جبلیه کرمان خوب نیست؛ عبور تعداد بیشماری وسیله نقیله سنگین از فاصله 600 متری، لرزش و شوک‌های خطرناکی را در گنبد ایجاد کرده است. اتوبان فعلی که با مخالفت سازمان میراث‌فرهنگی و اصرار مسئولان شهری احداث شد، نه‌تنها تعداد وسیعی محوطه باستانی را از بین برد، بلکه با عبور از اثر تاریخی "تخت دریا"، "قلی بیگ" و "گنبد جبلیه"، سلامت اثر تاریخی را تحت‌شعاع قرار داده‌است.
 
به‌گزارش CHN، گنبد جبلیه یکی از آثار شاخص شهر کرمان به‌شمار می‌رود، اما عبور جاده‌ کمربندی در فاصله 600 متری و تردد ماشین‌آلات سنگین، این اثر تاریخی را مورد تهدید قرار داده است. این اتوبان 2 سال پیش به دستور استاندار وقت و مسئولان شهری ساخته شد.
 
«محسن موحدی» معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان، در این‌باره به CHN می‌گوید: «هرچند اتوبان فاصله نزدیکی به گنبد جبلیه ندارد اما از جمله اقدامی بود که میراث‌فرهنگی با اجرای آن مخالفت می‌کرد. با این‌حال ارتعاشات حاصل از تردد خودروها در درازمدت بر گنبد جبلیه بی‌تاثیر نیست».
 
به‌گفته وی، «با اینکه سازمان میراث فرهنگی در کمیسیون ماده 5 مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و در تصویب طرح جامع کرمان هم، به شورای عالی شهرسازی این شهر تاکید شده که اتوبان حریم تخت دریا، قلی بیگ و گنبد جبلیه را از می‌برد و قوانین میراث‌فرهنگی را نقض می‌کند اما باز هم مسئولان شهری بی‌توجه به قوانین میراث‌فرهنگی تمامی ضوابط را نقض کردند».
 
موحدی افزود: «همواره حفظ ارزش‌های میراثی مهمتر از ارزش‌های عمرانی است به‌طوری‌که توسعه شهری باید در جهت حفظ ضوابط میراث‌فرهنگی صورت گیرد؛ چراکه یکی از اصول توسعه شهری، توجه به توسعه فرهنگی است».
 
گنبد جبلیه در منتهی‎الیه شرقی شهر کرمان در امتداد خیابان "زر سیف"، به طرف مسجد صاحب الزمان قرار دارد. این گنبد تماما از سنگ ساخته شده و به گنبد کبدی یا گنبد گنج نیز شهرت دارد. در خصوص تاریخ دقیق ساخت این گنبد اطلاع درستی در دست نیست. آنچه از سبک معماری گنبد جبلیه استنباط می شود این است که احتمالا در اواخر ساسانیان ساخته شده، در اوایل دوره اسلامی مرمت شده و در دوره سلجوقی کامل شده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه