پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ‌یک کارشناس میراث فرهنگی اعلام کرد: مترو، اشتباه تاریخیِ اصفهان

یادمان

‌یک کارشناس میراث فرهنگی اعلام کرد: مترو، اشتباه تاریخیِ اصفهان

متروی اصفهان سریالی است که هر از چندگاهی با سکانس‌های شگفت‌انگیز همه را حیرت زده ‌می‌کند!

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

سکانس‌هایی که از 13 سال گذشته تا کنون مدیران متعددی آن را به شکل‌های گونان نگاشته‌اند، اما هیچ کدام تاکنون به نتیجه نرسیده، این بار خبر از‌ کانا‌ل‌هایی کهن در مسیر ساخت دو ایستگاه باقی مانده مترو می‌دهد که هیچ یک از کارشناسان میراث از آن خبر ندارند! سناریوی جدیدی که دوباره نصف‌جهان را شوکه کرده است!


مرتضی فرشته ن‍ژاد، یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان احداث مترو از مسیر چهارباغ را اشتباه تاریخی اصفهان عنوان کرد و گفت: در تمام نقشه‌ها و کارشناسی‌هایی که در اوایل انقلاب برای مترو اصفهان مطرح شد، قرار نبود مترو از مسیر فعلی عبور کند و به همین دلیل برخی برای فرافکنی صحبت‌های فرعی را مطرح می‌کنند.


وی اظهار کرد: در خصوص تونل‌هایی که گفته می‌شود در مسیر دو ایستگاه میدان‌های انقلاب و امام حسین (ع) اصفهان قرار دارد، هیچ اطلاعی ندارم و تا آنجایی که اطلاعات و سال‌ها تجربه کاری من در میراث فرهنگی یاری می‌کند‌ این منطقه در دوران صفویه باغ بوده و عبور تونل از زیر آن بعید است.


زلزله‌های 4 ریشتری چهارباغ را می‌لرزاند


این کارشناس میراث فرهنگی افزود: تونل‌های زیر زمینی در شهر اصفهان در مناطق کهن و مهم ایجاد شده برای مثال تونل‌ها باید در محدوده مسجد جامع (میدان کهنه) و میدان نقش جهان باشد و در کاوش‌ها و نقشه‌های کاوشی که بررسی کرده‌ایم، تاکنون به چنین تونل‌هایی بر نخورده‌ایم.


فرشته ن‍ژاد اضافه کرد: مصوبه‌های زیادی همین امروز وجود دارد که نشان می‌دهد عبور مترو از این منطقه اصفهان اشتباه است و کارشناسان فرانسوی بارها اعلام کردند و کارشناسان میراث فرهنگی نیز بارها فریاد زدند که این کار اشتباه است.


وی افزود: حالا پس از علم شدن امضای اشتباه یک مدیر میراثی که تاریخ اصفهان را به خطر انداخت و مانع تکمیل مترو پس از 13 سال شد برخی مسولان می‌خواهند با طرح موضوعات دیگر، اشتباهی که از گذشته تا کنون در حال رخ دادن است را گردن موضوع دیگری بیندازند.


این کارشناس میراث فرهنگی اظهار کرد: حتی اگر با فشار برخی مترو به بهره برداری برسد با هر بار عبور از زیر خیابان چهارباغ عباسی یک زلزله چهار ریشتری ایجاد می‌کند، مشکلات اساسی و خفته اصفهان پس از راه‌اندازی مترو بیدار می‌شود.


از وجود کانال‌ها بی‌خبرم!


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز از وجود تونل‌های یا معبرهای زیر زمینی کهن حد فاصل میدان امام حسین (ع) (دروازه دولت) تا میدان انقلاب بی خبر است و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان گفت: اطلاعات خاصی در خصوص این موضوع ندارم و باید گفت که در این مورد نه می‌توان گفت که این کانال‌ها وجود دارد و نه می‌توان گفت که وجود ندارد.


محسن مصلحی افزود: هم اکنون که برای ساخت ایستگاه دروازه دولت همه دست بکار شده‌اند، تصمیمات میراثی کنار آن در جریان است، چراکه در خصوص این پروژه تعامل و هم فکری انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه میراث فرهنگی در قبال مترو از تعهدات خود تخطی نکرده است، ادامه داد: ای کاش از ابتدا مسئولان اصفهان با همین تعامل برای پیشبرد مترو گام بر می‌داشتند.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: مطالعات حول دو ایستگاه باقی مانده انجام گرفته و بحث‌ها و برنامه‌ها برای چگونگی اجرایی شدن ساخت ایستگاه‌ها به مجریان داده شده و آن‌ها باید دقیقاً بر روی همین نقشه‌ای که ترسیم شده، حرکت کنند.


مصلحی گفت: حال که به نوعی با تعامل و همفکری این قسمت از متروی اصفهان در حال پیشرفت است حتماً ساخت مترو کم‌ترین صدمات را به شهر وارد می‌کند و به همین علت نیز پژوهشگاه میراث فرهنگی از تهران به اصفهان آمده تا بر روی نقاط حساس این دو ایستگاه مطالعات عمیق تری انجام دهد تا هیچ جای نگرانی نباشد.


به گزازش ایسنا، چندی پیش استاندار اصفهان، در نشست خبری خود وجود دو کانال مربوط به دوران‌های صفوی و قاجاریه را دلیل اصلی اختلاف میراث فرهنگی و سازمان قطارشهری و عامل توقف ساخت دو ایستگاه مترو در ابتدا و انتهای چهارباغ عباسی از سه سال گذشته عنوان کرد. در حال حاضر عملیات ساخت یکی از این ایستگاه‌ها آغاز شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید