سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مترو اصفهان به یک بنای ناشناخته تاریخی برخورد کرد

یادمان

مترو اصفهان به یک بنای ناشناخته تاریخی برخورد کرد

عملیات ساخت ایستگاه در متروی اصفهان، از ماه‌ها پیش آغاز شده و حالا گودبرداری در یکی از این ایستگاه‌ها در میدان دروازه دولت (امام حسین ع) به بقایای سازه‌ای ناشناخته برخورد کرده است. برخی از باستان شناسان با مشاهده آجرهای سلجوقی در این گودبرداری، احتمال برخورد با باروی سلجوقی را داده اند. مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان اما این سازه را مربوط به کانال‌های انتقال آب و متعلق به دوران صفوی می‌خواند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث فرهنگی ــ گروه میراث فرهنگی ــ عملیات گودبرداری ایستگاه مترو در میدان دروازه دولت اصفهان با سازه ای ناشناس برخورد کرده و بسیاری از آجرها و بقایای آن خاکبرداری شده است. این گودبرداری‌ها در حالی صورت گرفته که تاکنون عملیات باستان شناسی منسجمی در چهارباغ انجام نگرفته است. برخی از باستان شناسان این سازه را ادامه باروی سلجوقی می‌دانند که از درب کوشک آغاز شده و تا این مکان ادامه داشته است. فریدون اللهیاری اما می گوید با سازه مهمی برخورد نشده و این سازه بقایای تونل هدایت آب مربوط به دوران صفوی است.
 
به گزارش CHN، عملیات اجرایی و گودبرداری های ساخت ایستگاه های مترو در خیابان چهارباغ عباسی در بهار امسال از روبه روی خیابان سید علیخان آغاز شد. حصارکشی و گودبرداری برای ساخت ایستگاهی دیگر در انتهای چهارباغ عباسی جایی که میدان دروازه دولت نامیده می شود، از تابستان شروع شد و حالا بقایای آجرهای حاصل از این گودبرداری نشان می‌دهد، حفاری‌ها منجر به برخورد با سازه‌ای ناشناخته شده‌است.
 
چهارباغ از محورهای تاریخی شهر اصفهان است که تاکنون عملیات باستان شناسی منسجمی در آن صورت نگرفته است. علیان، مسئول مرکز باستان شناسی استان اصفهان می‌گوید مطالعات اولیه در غالب پروژه نجات بخشی در اردیبهشت ماه انجام شده و نتایج و گزارش های باستان شناسی آن در اختیار پژوهشگاه میراث قرار گرفته است.
 
محل حفاری مترو و برخورد با سازه تاریخی ناشناخته
 
«فریدون اللهیاری»، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در گفتگو با خبرنگارCHN گفت: «سازه یافت شده خیلی بنای شاخصی نیست و مربوط به کانال هدایت آب و متعلق به دوران صفوی است.»
 
او درپاسخ به این سوال که چگونه عملیات گودبرداری بدون مطالعات باستان شناسی در چهارباغ صورت گرفته است گفت: «در میدان انقلاب گمانه زنی‌هایی انجام شده و به کف چهارباغ رسیده‌ایم و نحوه ادامه عملیات ایستگاه‌سازی به پیشنهادات و جمع‌بندی‌ها بستگی دارد.
 
اللهیاری ادامه داد: «کمیته ای از سوی سازمان میراث فرهنگی بر عملیات اجرایی نظارت دارد و قرار است هرگونه عملیاتی با نظر این کمیته انجام شود.»
 
او با تاکید بر اینکه سازمان قطار شهری باید نظر کمیته را مرجع تصمیم گیری‌هایش قرار دهد گفت: «کمیته‌ای از سوی پژوهشگاه بر عملیات حفر ایستگاه در میدان انقلاب و میدان دروازه دولت نظارت دارد و از طرف سازمان میراث فرهنگی و از باستان شناسان ما هم نماینده‌ای هست که برای نظارت حضور دارند.»
 
اللهیاری در حالی که سازه یافت شده را دیوار می‌‌خواند و با بیان اینکه سازمان قطار شهری برنامه‌ای برای حفظ دیوار یافت شده دارد افزود: «صحبت‌های موقتی‌ای برای حفظ و نگهداری این دیوار صورت گرفته است. اما بنای شاخصی نیست و مربوط به کانال هدایت آب است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید