پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 349 شیء خوروین قابل ارزش گذاری نیست

یادمان

349 شیء خوروین قابل ارزش گذاری نیست

رییس سازمان میراث فرهنگی شب گذشته در پاویون فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد اشیای خوروین تاکنون در هیچ بازاری به نمایش گذاشته نشده و قابل ارزشگذاری نیست. او در پاسخ به سوال CHN مبنی بر این که تاریخگذاری اشیاء چگونه انجام گرفته تاکید کرد: «تاریخ‌گذاری اشیاء براساس نظارت و تایید کارشناسان خارجی و مطالعات اشیای منطقه خوروین انجام گرفته است.»

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | New Balance 550 White Green - BB550WT1

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- بالاخره پس از 33 سال کشمکش حقوقی و سیاسی بر سر 349 قطعه اشیای تاریخی ایران که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، شب گذشته 4 مهرماه با یک فروند هواپیمای اختصاصی از بروکسل وارد ایران شد.

مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی به همراه مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و نماینده دفتر حقوقی و بین الملل نهاد ریاست جمهوری در حالی در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد 13 کارتن از اشیای منطقه خوروین ساوجبلاغ را تحویل گرفتند که به گفته سلطانی‏فر طبق بررسی باستان شناسان خارجی و تاریخ گذاری 228 شیء که از منطقه خوروین به دست آمده، اشیایی که در بلژیک نگهداری می شد

متعل به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد است و نزدیک به 3500 سال قدمت دارند.

رییس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران اعلام کرد در حال حاضر 228 شیء از منطقه خوروین در موزه ملی ایران وجود دارد و با 349 قلم اشیایی که از بلژیک وارد ایران شده جمعا 577 شیء در موزه ملی ایران نگهداری می شود که از منطقه خوروین در موزه ملی ایران نگهداری می شود که به زودی به نمایش گذاشته می شود.

سلطانی فر همچنین در خصوص روند استرداد این اشیای تاریخی گفت: «این پیروزی حقوقی نتیجه 33 سال کشمکش حقوقی و سیاسی ایران است به طوری که این اشیاء حدود 50 سال قبل به صورت غیرقانونی در اثر غفلت‌های انجام گرفته از کشور خارج شده بود.»

او گفت: «از سال 1360 تاکنون مسئولین جمهوری اسلامی با اطلاع از محل دقیق اشیاء ادعای حقوقی خود را مطرح کردند و مناظره حقوقی بین ایران و بلژیک آغاز شد. این دعوی حقوقی حدود 33 سال به طول انجامید و در این مدت دوبار احکامی بر علیه ایران صادر شد و بحث مربوط به مالکیت ایران نادیده گرفته شد اما در مهرماه سال 92 با تقاضای استینافی که ایران کرده بود دیوان عالی بلژیک تقاضای استیناف ایران را پذیرفت و رای یک شعبه دادگاهی که پیش از آن بر علیه ایران صادر کرده بود را لغو کرد.»

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی کشور پس از آن که پرونده در محکمه دادگاه لی یژ بلژیک منعکس شد اقدامات و فعالیت های فشرده سازمان میراث فرهنگی و دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی کشور از مهرماه سال 92 آغاز شد. چناچه در جلسات مختلف وکلای ایران با طرح لوایح و دفاعیات محکم توانستند در آبانماه سالجاری رای دادگاه استیناف دوم لی یژ بلژیک را به نفع ایران تغییر دهند.

سلطانی فر افزود: «در حال حاضر 221 قلم از 349 شیء منطقه خوروین ساوجبلاغ سفالین است و 128 شیء دیگر برنزی است.»

آنطور که رییس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است قرار است این مجموعه نفیس که شامل 349 قطعه می‌شود در اختیار باستان شناس‌ها گذاشته شود و ظرف روزهای آینده با رعایت جوانب حفاظتی در موزه ملی ایران به نمایش دربیاید.

به گفته سلطانی فر در حال حاضر دو پرونده دیگر در محاکم مختلف که یکی از آن ها در آمریکا و مربوط به الواح شیکاگو است و دیگری اشیای چغامیش در اروپا است. همچنین براساس احکامی که دو سال پیش صادر شده روند پرونده ها تاکنون به نفع ایران بوده و در حال پیگیری است.

او در رابطه با پرونده هایی که در آمریکا و اروپا در حال پیگیری است تاکید کرد: «هر چند که مدعیان مجددا تقاضای تجدیدنظر کردند اما مجموعه حقوقی ریاست جمهوری و بخش حقوقی و فنی سازمان میراث فرهنگی با تمام توان تلاش دارند تا تعداد قابل توجهی از اشیای تاریخی را که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود را در ماه‌ها و سال‌های آینده به ایران بازگردانند.»

سلطانی فر در پاسخ به پرسش CHN ‌مبنی بر این که تاریخ گذاری اشیای خوروین به چه صورت انجام گرفته ادامه داد: «مطالعاتی که در منطقه خوروین ساوجبلاغ انجام شده نشان می دهد که 349 قلم شیء که از بلژیک وارد ایران شده مربوط به هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد است. همچنین طبق بررسی‌ها و نظارت و تایید کارشناسان خارجی گفته می شود این اشیاء مربوط به 3500 سال قبل است.»

او همچنین تاکید کرد: «اشیای خوروین با این که در هیچ بازاری به نمایش درنیامده اما یک مجموعه گرانبها است و در کوتاه مدت قابل ارزشگذاری نیست.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید