سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجموعه نفیس خوروین از موزه ملی به البرز می‏رود

یادمان

مجموعه نفیس خوروین از موزه ملی به البرز می‏رود

349 قلم شی اشیاء خوروین بعد از 33 سال کشمکش حقوقی و سیاسی شب گذشته از بروکسل وارد تهران شد.قرار است این اشیاء به همراه 228 شی دیگر که در موزه ملی ایران نگهداری می شود به استان البرز انتقال داده شود. مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی می گویند، ایران در طول 33 سال پیگیری حقوقی برای بازگشت این مجموعه نفیس 100 هزار یورو هزینه کرده است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ ساعت 8:45 شب گذشته (4 آبان ماه) یک فروند هواپیمای چارتر با 13 کارتن از اشیاء تاریخی منطقه خوروین که 50 سال قبل به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود به زمین نشست.
 
به گزارش CHN، مسُولان سازمان میراث فرهنگی درحالی به همراه دکتر جوادی نماینده دفتر حقوقی و بین الملل ریاست جمهوری و جمعی از رسانه ها به استقبال از این اشیاء رفتند که طبق گفته مسئولان این اشیاء به صورت امنیتی و کاملا برنامه ریزی شده وارد ایران شدند. به طوری که ده ها ساعت کار کارشناسی صورت گرفت تا از 3 مسیرانتخابی یک مسیر برای انتقال اشیاء به ایران تایید شود.
 
ضیایی پرور مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی درحالی این مجموعه از اشیاء تاریخی خوروین را بسیار ارزشمند عنوان می کند که به گفته او، پس از آنکه اشیاء خوروین در دادگاه بلژیک فهرست برداری شد، بلافاصله این اشیاء بسته بندی و به سفارت ایران انتقال یافت.
 
او گفت:« پرونده اشیاء خوروین در بلژیک نکات امنیتی بسیاری داشت. چنانچه سازمان میراث فرهنگی و تمام افرادی که برای استرداد این اشیاء به بلژیک سفر کرده بودند تمام تلاش خود را کردند که این اشیاء در سریعترین زمان ممکن به ایران بازگردد»
 
مدیرروابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد، ازآنجایی که این اشیاء به موجب حکم دادگاه به ایران تعلق گرفته بود اگر تعللی در انتقال آن صورت می گرفت، احتمال آنکه یک شهروند اروپایی با ارائه احکامی علیه ایران این اشیاء را توقیف کند بسیار زیاد بود. به همین منظور سازمان میراث فرهنگی برای انتقال سریع اشیاء به ایران 200 هزار دلار هزینه کرد و یک فروند هواپیمای چارتر به بروکسل اعزام کرد تا کوچکترین مشکلی برای این آثار بوجود نیاید.»
 
از بروکسل به البرز
در این میان اما «مهنار گرجی» رییس موزه ملی ایران تعداد اشیایی که از بلژیک وارد ایران شده را بیش از اشیایی که از منطقه خوروین بدست آمده و در موزه ملی نگهداری می شود عنوان کرد.
 
او گفت:«درحال حاضر 228 شی تاریخی از منطقه خوروین در موزه ملی ایران نگهداری می شود که با 349 قلم شی که به ایران وارد شده است 577 شی از منطقه خوروین در ایران وجود دارد که تا تصمیم گیری های نهایی در موزه ملی ایران باقی می ماند.
 
 
«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور اما درخصوص نگهداری محل دقیق این اشیاء گفت:« به محض آنکه بررسی ها، شناسایی و ثبت و ضبط دقیق اشیاء در موزه ملی انجام گرفت و این آثار دارای شناسنامه شدند. تصمیم گیری ها برای انتقال این اشیاء به استان البرز انجام می گیرد.»
 
معاون میراث فرهنگی کشور گفت:« این اشیاء متعلق به استان البرز است و اگر این استان بتواند مکان و موزه ای مناسب ایجاد کند، اشیاء پس از ثبت و مطالعات باستان شناسی به استان البرز انتقال پیدا می کند.»
 
او همچنین درخصوص تقلبی بودن 349 قلم شی تاریخی که از بلژیک وارد ایران شده گفت:«احتمال تقلبی بودن این اشیاء بسیار ضعیف است. با اینکه این اشیاء به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده اما از سال 1349 توسط باستان شناسان مورد بررسی قرار گرفته است و سال 49 در کتاب لویی واندنبرگ به نام قبرستان متروپل خوروین چاپ شده است. همچنین تعدادی دیگر از این اشیاء نیز در کتاب گیرشمن به چاپ رسیده است.»
 
آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور تاکید می کند، اشیاء خوروین 50 سال قبل از ایران خارج شده و از سال 1360 که دعوی حقوقی ایران آغاز شد از این اشیاء که 15 سال در کارتن نگهداری می شد حفاظت های لازم به عمل آمد تا نتیجه دادگاه مشخص شود.
 
با این وجود مهناز گرجی رییس موزه ملی ایران معتقد است، هرچند که این اشیاء در موزه نگهداری می شده اما از آنجایی که مدت طولانیی در جعبه مانده اند، برخی از این اشیاء نیاز به مرمت دارند.
 
روز شنبه قرار است 349 قلم از اشیاء خوروین که با اسکورت و حفاظت های ویژه به موزه ملی ایران انتقال یافته با نظارت مسئولان سازمان میراث فرهنگی باز شود و به امین اموال موزه ملی تحویل داده شود. این درحالی است که اواسط هفته آینده نمایشگاه رونمایی از اشیاء خوروین نیز برای عموم برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید