جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تلاش برای نجات تپه‌های باستانی سیلک

یادمان

تلاش برای نجات تپه‌های باستانی سیلک

برگرفته از همشهری آنلاین

اعظم‌السادات مسعودی علوی

«سیلک را دریابیم» عنوان شعاری است که از چند روز پیش در سطح شهر کاشان منتشر و براساس آن نیز عصر دیروز یک زنجیره انسانی به دور تپه‌های باستانی سیلک همزمان با سالروز ثبت ملی این اثر تاریخی کشور کشیده شد.

دوستداران میراث فرهنگی و مردم محلی در اعتراض به بی‌تفاوتی مسئولین محلی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تعرض به حریم تپه باستانی سیلک با هدف حفاظت از این اثر اقدام به تشکیل زنجیره انسانی در حفاظت از محوطه باستانی سیلک کردند.24شهریورماه سال1310 حدود 83سال پیش تپه سیلک با شماره38 در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شد.

این محوطه 2تپه شمالی و جنوبی با فاصله 600متر دارد. کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه سیلک توسط رومن گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی انجام شد. قدیمی‌ترین یافته‌های تپه شمالی 7500سال قدمت دارند. گفته شده که تپه شمالی 6100سال پیش متروک شد و ساکنان آن به تپه جنوبی رفتند. زیگورات سیلک نیز 5هزار سال پیش ساخته شد. 2گورستان که قدمت آنها به 3500 سال پیش در دوره مادها می‌رسند نیز از دیگر یافته‌های این محوطه‌اند. برخی باستان‌شناس‌ها البته سیلک را تنها شهر قدیمی جهان خوانده‌اند که 7هزار و 500 سال قدمت دارد.

ساخت‌وسازهای غیرقانونی چند دهه اخیر در حریم محوطه باستانی سیلک و بی‌تفاوتی سازمان‌ها در صدور مجوز برای ساخت‌وساز، حفاظت از محوطه باستانی سیلک را پیچیده کرد.

ساختمان‌های بلندمرتبه حریم تپه‌های باستانی سیلک را نقض کرده‌اند و اکنون که ثبت‌جهانی سیلک مطرح شده ارتفاع ساختمان‌های ایجاد شده از معضلات جدی پرونده ثبت جهانی این اثر است. شهرداری و اداره میراث فرهنگی کاشان واکنشی به ساخت‌وسازها و نقض حریم سیلک نشان نمی‌دادند و برنامه‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از تعدی به این محوطه باستانی بی‌نتیجه بود.

اکنون کمیته نجات حریم سیلک با عضویت معاون میراث فرهنگی، فرماندار کاشان و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان تشکیل شده است. معاون میراث‌ فرهنگی کشور نیز در این کمیته خواسته است تا ساخت‌وساز در حریم سیلک متوقف شود.

به گفته محمدحسن طالبیان اگر نتوان مقابل ساخت‌وسازهایی که میراث گذشتگان را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند ایستاد جای تأسف است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه