جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مالکیت قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان در ابهام

یادمان

مالکیت قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان در ابهام

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: پیگیری مباحث حقوقی تپه ازبکی زمان‌بر است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

ابوالفضل عبیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز اظهار کرد: در چند سال گذشته پیگیر مباحث حقوقی مربوط به مالیکت و تجاوز به عرصه‌ی این تپه تاریخی بوده‌ایم، اما این پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تصرف‌هایی که در محوطه این تپه اتفاق افتاده آسیب‌هایی به بدنه و اصالت تاریخی این اثر وارد کرده است. براساس قانون، مالکیت تپه‌های تاریخی با دولت است و وظیفه حفاظت و نگهداری از آنها نیز به عهده میراث فرهنگی است، ‌اما فردی که ملک و زمین خصوصی او داخل محوطه این تپه قرار دارد تا کنون برای تعیین تکلیف مالکیت آن همکاری نکرده است .

او با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی و قانون، فردی که ملکش در این محوطه قرار گرفته را مالک این محوطه‌ی تاریخی نمی‌داند، افزود: اما متاسفانه فعلا محوطه این تپه در اختیار اوست و به کسی اجازه ورود نمی‌دهد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: تاکنون چندین جلسه برای به دست آمدن توافق با این فرد برگزار شده، اما هیچ‌یک از این جلسات نتیجه بخش نبوده است، در طول 10 سال گذشته این فرد اقدام به کاشت درخت در محوطه‌ی اطراف تپه ازبکی کرده که این اقدام تجاوز به عرصه این اثر تاریخی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده و با دستور مقام قضایی به تازگی حکم قلع و قمع این درختان صادر شده است.

عبیدی در پایان گفت: میراث فرهنگی در حال حاضر پیگیر دو پرونده قضایی در رابطه با مالکیت و تجاوز به عرصه‌ی این تپه‌ تاریخی است و مراحل حقوقی آن را با جدیت و تا رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، کاوش در محوطه 9 هزار ساله ازبکیدر بخش نظرآباد از سال 1377 زیرنظر دکتر یوسف مجیدزاده آغاز شده و تاسال 1384 ادامه یافت. در شش فصل کاوش در این مجموعه باستانی که شامل 10 تپه است، آثاری مربوط به هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره مادها به دست آمد که بیانگر تداوم 6 هزار سال قدمت فرهنگی این محوطه است. با توجه به پراکندگی تپه‌های کوتاه در اطراف تپه مرتفع ازبکی و به استناد یافته‌های سفالی می‌توان گفت که وسعت محوطه ازبکی به حدود 100 هکتار می رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید