چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی البرز، قلعه کارتن‌خواب‌ها شده

یادمان

میراث فرهنگی البرز، قلعه کارتن‌خواب‌ها شده

آثار تاریخی در دل شهر و جلوی چشم مسئولان مورد تجاوز و تخریب قرار می‌گیرند. غفلت و انفعال مسئولان میراث فرهنگی مهم‌ترین دلیل تعرض و تخریب آثار تاریخی است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

آثار تاریخی البرز در روز روشن جلوی چشم مسئولان و در غفلت متولی آن به‌راحتی مورد تعرض و تخریب قرار می‌گیرند. یک روز مردم با قلم و چکش به‌جان آنها می‌افتند و روز دیگر اداره‌های دولتی به حریم شان تجاوز می‌کند و ساخت و ساز انجام می‌دهند. آثار تاریخی ای که می‌توانستند به جاذبه‌های گردشگری برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی این استان تبدیل شوند درحال حاضر به پناهگاه معتادان کارتن‌خواب کرج تبدیل شده‌اند.

به گزارش قانون، گردشگری به‌عنوان سومین صنعت پولساز و سودآور دنیامطرح است و سرمایه‌گذاری در این صنعت نیازمند احداث کارخانه، خط تولید و هزاران اما و اگر دیگر نیست زیرا زیرساخت و پتانسیل‌های آن از گذشتگان به ما  به ارث رسیده است.  بسیاری از کشورهای دنیا که حتی طول عمر آثار تاریخی آنها به ‌گرد سوابق آثار باستانی کشور ما نمی‌رسد توانسته‌اند با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی به سکانداران صنعت

گردشگری در دنیا تبدیل شوند. همچنین  علاوه‌بر کسب درآمد بالا از صنعت گردشگری توانسته‌اند فرهنگ، سنت و آیین خود را نیز از طریق گردشگران تبلیغ کرده  و ترویج دهند.

در کشور ما گردشگری صنعتی مهجور و مغفول مانده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت عدم حمایت از بناهای تاریخی توسط مسئولان ارشد کشوری است. نگاه مدیران تصمیم‌ساز در این عرصه سیاسی است.

مسئولان باید درک کنند که حفظ تاریخ و میراث نه به‌دلیل حمایت از حکومت‌هاست بلکه حمایت از اصل و ریشه تک تک ایرانی‌ها و در نهایت حفظ هویت مردم جهان است .

البرز غنی اما فقیر در گردشگری

البرز یکی از استان‌های قدرتمند در عرصه آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است که علی‌رغم وجود پتانسیل‌های سرشار، نتوانسته از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کند.  حمایت از حفظ آثار تاریخی و توسعه صنعت گردشگری در البرز با بودجه‌های قطره‌چکانی و به‌کندی انجام می‌شود.

تجاوز به آثار ملی در کرج

تجاوز و تخریب آثار تاریخی در البرز بیشتر تبدیل به یک عادت شده که غفلت و انفعال مسئولان میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین دلایل این مشکل بوده است. این روزها آثار تاریخی البرز حتی آنهایی که درست در دل شهر جای گرفته‌اند چون قلعه صمصام و پل صفوی به‌دلیل ناتوانی اداره میراث فرهنگی البرز در حفظ آنها، دستخوش تجاوز قرار گرفته‌اند. یک روز مردم روی آنها یادگاری می‌نویسند و با قلم یا سنگ آنها را تخریب می‌کنند و روز دیگر نهادهای دولتی به‌جان آثار تاریخی می‌افتند.  قلعه صمصام یکی از آثار به‌جای مانده از دوره قاجاریه و به روایتی دیگر از دوره سلجوقی  در کرج است که در مدخل ورودی شهر و کنار رودخانه کرج ساخته شده است.  پلدختر کرج که به‌نام‌های پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که روی رودخانه کرج ساخته شده است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به‌دوره سلجوقی ایجاد شده و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است. پل تاریخی کرج که در بخش خاوری شهر و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به دوره سلجوقی قرار گرفته، به‌دلیل چشم‌انداز بسیار زیبا؛ پتانسیل تبدیل به منطقه گردشگری را داراست.

آثار تاریخی  ای که پناهگاه  معتادان کرجی شده

قلعه باشکوه صمصام و پل تاریخی صفوی درحال حاضر تبدیل به تلی از خاک  و پناهگاهی برای معتادان کارتن‌خواب کرج شده است. علاوه‌بر پناهگاه معتادان، در زمین این اثر تاریخی اداره برق اقدام به ساخت و ساز کرده و کارواشی هم در شمال اثر درمنظر تاریخی آن قرار گرفته است . همچنین شهرداری کرج نیز  در محوطه و منظر تاریخی پل صفوی اقدام به ساخت پلی جدید کرده است .بسیاری از آثار تاریخی البرز توسط متولی اصلی آن یعنی اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز رها شده است  و موضوع قابل توجه این است که همیشه سازمان میراث فرهنگی از کسری بودجه و کمبود نیرو گلایه‌مند است اما اگر بودجه و نیروی کافی برای این سازمان وجود ندارد هدف از راه‌اندازی این سازمان عریض و طویل چیست؟ یکی از انتقادهای فعالان و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به عملکرد متولی این سازمان در استان البرز این است  که چرا آثار تاریخی در دل شهر و جلوی چشم مسئولان مورد تجاوز و تخریب قرار می‌گیرند.

فرافکنی مدیرکل میراث فرهنگی البرز

در شرایطی که میراث فرهنگی کشور اوضاع به سامانی ندارد مسئولان سازمان میراث فرهنگی نه تنها راهکار موثری برای بهبودی وضعیت این سازمان ندارند بلکه به رسانه‌ها هم اجازه نقد نمی‌دهندو برخورد مناسبی با نقادی نسبت به این سازمان ندارند. 

مدیرکل میراث فرهنگی البرز در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار «قانون» درباره اینکه چه پتانسیل‌هایی برای برپایی جشنواره‌های داخلی و خارجی وجود دارد؟! در این اداره در رابطه با این استعدادیابی چه می‌گذرد؟ آیا این اداره هم چون سایر ادارات البرز دچار روز مرگی شده است ؟! دلایل ناکامی البرز در جذب گردشگر چیست، گفت: من طبق برنامه‌ام پیش می‌روم و برایم نظر یک رسانه مهم نیست؛  برای من مهم است مردم، رسانه‌های جمعی، مدیریت سازمان، استانداری و تشکیلات مردمی مرا ارزیابی می‌کنند نه شما!

مدیرکل میراث فرهنگی البرز درحالی با فرافکنی و پرخاشگری به سوالات خبرنگار «قانون» پاسخ داد که سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود: برخی خبرنگاران علاوه‌بر رسالت خبری در پیوستگی  تعاملات اجتماعی  نقش موثری در به ثمر رساندن خروجی مناسب برای رفع مشکلات دارند. با این مقدمه می‌توان گفت که روزنامه قانون در استان البرز یکی از مطبوعات پرتلاش در این عرصه است. قطعا ورود اهالی مطبوعات همراه با نقد منصفانه و حمایت در راستای تحقق اهداف مشترک و پیشبرد کشور به سوی جامعه مدنی  بسیار موثر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید