پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارائه طرح پژوهشی کوه خواجه توسط باستان‌شناسان ایتالیایی

یادمان

ارائه طرح پژوهشی کوه خواجه توسط باستان‌شناسان ایتالیایی

رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با بیان اینکه فعالیت‌های باستان شناسی موسسه ایزومئو ایتالیا از سال 1959 در ایران در سه شهر بوده است، این سه شهر را اصفهان، شیراز و سیستان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروفسور کارلو چرتی که در همایش «سیستان نگاهی به گذشته، گامی به آینده» سخن می‌گفت، افزود: اولین فعالیت ما در سیستان در کوه خواجه بوده است و پس از آن در سال 1962 در قسمت دهانه غلامان حفاری‌ها و کاوش‌هایی انجام شده است.

وی همچنین زمان سقوط شهر سوخته را مصادف با به قدرت رسیدن هخامنشیان در ایران دانست.

این تاریخ‌شناس ایتالیایی با اشاره به نوشتن کتابی توسط رئیس موسسه ایزومئوی ایتالیا در خصوص ایران پیش از اسلام با عنوان "پژوهش تاریخی در مورد ایران" گفت: من در خصوص ایران پیش از اسلام و دین زرتشت بسیار تحقیق کرده ام. در این کتاب از منابع بسیار زیادی استفاده شده و نشان داده شده که سرزمین سیستان در تاریخ دین زرتشت از جایگاه مهمی برخوردار بوده است.

پروفسور کارلو چرتی افزود: یکی از مواردی که در این کتاب آمده است این بوده که احتمالاً زادگاه زرتشت درسیستان بوده است و حتی در کتاب دیگری با نام زادگاه و زمان زرتشت که از سوی دکتر سیدمنصور سیدسجادی به فارسی ترجمه شده است تئوری نویسنده بر این بوده که زادگاه زرتشت همین سیستان است.

وی با اشاره به کاوشهای انجام شده توسط پروفسور «کنستانتینی» بزرگترین دانه‌شناس ایتالیایی که با همکاری پروفسور سیدمنصور سیدسجادی در شهر سوخته به کاوشهای بسیاری انجام داده بود، گفت: متأسفانه از آن زمان تا کنون پروژه قوی نداشته‌ایم ولی اکنون باخبر شدیم که یکی از باستان شناسان ایتالیایی طرح پژوهشی راجع به کوه خواجه را به بزرگترین پژوهشگاه ایتالیا داده که مورد پذیرش واقع شده و همین طور این طرح از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز پذیرفته شده است.

او ادامه داد: کوه خواجه نه تنها از دیدگاه اسلام و ایران بلکه از دیدگاه ما ایتالیاییها نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه در یکی از کتابهای ما آمده وقتی عده ای برای دیدار با حضرت مسیح (ع) می روند از کوهی با نام " کوه پیروزی یا همان کوه خواجه " عبور می کنند و براساس یافته های باستان شناسی این کوه از دوره پیش از تاریخ زیارتگاه مهمی در سیستان بوده است.

او افزود: امیدوارم تا شهریورماه طرح پژوهشی مشترک بین میراث فرهنگی سیستان، دانشگاه زابل و ما انجام بشود و امیدوارم طی ماههای آینده تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه روم و دانشگاه زابل امضا شود که محور آن باستان شناسی و تاریخ باشد و روی دوره های تاریخی از هخامنشی تا اسلام کار شود تا منجر به همکاریها مشترک بین دانشگاهی و دعوت استادان مدعو ایرانی و ایتالیایی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید