جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نجات تاریخ 7000 ساله در خوزستان

یادمان

نجات تاریخ 7000 ساله در خوزستان

عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه «تل چگاسفلی» دشت «زیدون»، شهرستان بهبهان، یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی خوزستان به منظور حفظ و نگهداری از آن انجام شد.

nike-dunk-low-coast-uncl | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

به گزارش ایسنا، عباس مقدم، سرپرست هیات باستان‌شناسی «تل‌چگاسفلی» با بیان این مطلب اظهار کرد: این محوطه‌ی باستانی که در دشت «زیدون» و در حاشیه‌ جنوبی رودخانه زهره قرار دارد،‌ یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است که در نیم‌قرن اخیر همواره مورد تعرض قرار گرفته است.

او با بیان اینکه با توجه به روند بسیارسریع تخریب محوطه‌ی «تل‌چگاسفلی»، برنامه‌ تعیین عرصه محوطه در دستور کار قرار گرفت، افزود: این برنامه در دو مرحله مطالعات پیش میدانی و میدانی انجام شد.

مقدم اهداف و راهبرد برنامه میدانی را شامل تفسیر عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای، نقشه‌برداری دقیق با روش‌های روز آمد، مستندسازی درون و بیرون محوطه شامل آسیب‌شناسی، بررسی ژئومغناطیس و بررسی پراکندگی آثار، گمانه‌زنی برای درک نهشته‌های طبیعی و فرهنگی، توضیح اهمیت «تل چگاسفلی» و محوطه‌های پیرامون آن برای اهالی بیان کرد.

او گفت: در بخش مطالعات میدانی برنامه، هیات باستان‌شناسی ابتدا شروع به مستندسازی وضع موجود محوطه پرداخت و تمامی تغییرات طبیعی و انسانی ایجاد شده در عرصه و پیرامون محوطه را به دقت ثبت کرد.

این باستان‌شناس با اشاره به شناسایی گورستان‌های باستانی توسط هیات باستان‌شناسی در این محوطه افزود: این گورستان‌ها که برخی از آنها بر مبنای تغییرات سطحی نمایان شده بودند شواهدی را ارایه کردند که تاریخی برابر با اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد را نشان می‌دهد.

به گفته‌ی وی گروه باستان‌شناسی توانست با بررسی‌های صورت گرفته و بدون انجام هرگونه کاوش در محوطه، شناخت کاملی از شکل و پراکندگی گورها بدست آورد.

این باستان شناس با اشاره به آب بندهایی که در سطح محوطه وجود دارد، گفت: وجود این آب بندها باعث شده بیشتر آثار تاریخی بدون نیاز به کاوش به وضوح دیده شوند.

او با اشاره به دخل و تصرف‌های صورت گرفته در محوطه، ساخت خانه‌های روستایی، ایجاد کارخانه سنگ‌شکن، وجود منبع بتنی آب، قرار گیری محل شستشوی احشام را از عوامل آسیب رسان به این محوطه تاریخی اعلام کرد.

مقدم ساخت زمین فوتبال، تسطیح بخش میانی محوطه، گورستان اطفال، ایجاد دیوار، مرزبندی مالکان، تسطیح و شخم‌زنی، انباشت نخاله و زباله، ساخت‌وساز و رفت و آمد ماشین‌آلات را از دیگر دخل وتصرف‌های این محوطه تاریخی دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید