پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف نقوش یوز و باز شکاری اهلی در سنگ نگاره های تیمره خمین

یادمان

کشف نقوش یوز و باز شکاری اهلی در سنگ نگاره های تیمره خمین

ایرنا - پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: در ادامه مطالعات میدانی بر روی سنگ نگاره های تیمره، نقشهای متعددی از اهلی کردن یکی از زیباترین گربه سانان ایرانی به نام یوز و نیز باز شکاری در یک هفته اخیر کشف شد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | JofemarShops , nike air max flyknit 2015 price pakistan 2017 , nike dunk ultra on feet women boots White Black Diamond Shorts

محمد ناصری فرد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نقوش و آثار طی هزاره ها خلق شده اند و قدمت آنها از هزاره دوم تا پنجم قبل از میلاد متفاوت است ولی برای قطعیت نیاز به فناوری طیف سنجی عمومی شتاب دهنده است.

وی بیان کرد: نقشهای جدید مکشوفه نشان از زیستگاه این گربه سان زیبا در کوه ها و دره های تیمره شهرستان خمین دارد که نگارگران هنرمند ساکن این دیار در زمان های طولانی، این صحنه های واقعی که حاصل دیده های آنهاست را بر دیواره ی کوه ها و دره ها حک کرده اند.

وی اظهارکرد: یکی از شگفتی هایی که از منظر سنگ نگاره ها کهن در تیمره کشف شده نقش هایی از حالت های مختلف انسان در حین اهلی کردن یکی از گربه سانان ایرانی بنام یوز است .

وی اضافه کرد: در این نقوش دیده شده که انسان ها با اهلی کردن یوز و باز شکاری در حال شکار درندگان و پرندگان می باشند.

ناصری فرد گفت: در این سنگ نگاره ها توله یوز با آموزشهای خاص (با دادن پنیر و آموزش های خاص) که بر آن اعمال می کردند اهلی می شدند و برای شکار درندگان از آن استفاده می شده است .

نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران ادامه داد: یوز یکی از سریع ترین دونده ها یی است که به راحتی توان شکار هر حیوان دیگری را دارد و نکته قابل توجه اینکه در اشعار شاعران ایرانی مثل ناصر خسرو و فردوسی هم به اهلی کردن یوز توسط ایرانیان باستان اشاره شده است.

وی گفت: آن چیزی که شاعران ایرانی در اشعار خود می سرودند امروزه بر دیواره های دره ها و کوهای تیمره خمین دیده می شود که نشان دهنده هوشمندی ساکنان این دیار و ایرانیان باستان در اهلی کردن حیوانات است.
ناصری فرد ادامه داد: نقوش اهلی کردن یوز در سنگ نگاره های تیمره این پیام را دارد که که انسان های هزاره های گذشته با طبیعت و جانداران صاحب طبیعت دوست بودند و اگر شکار می کردند در حد نیاز بوده است و این روند سبب می شده که اکوسیستم طبیعت مخدوش و نابود نشود.

وی بیان کرد: در میان سنگ نگاره های تیمره علاوه بر نقوش فراوان یوز نقش های متعدد دیگری از گربه سانان همچون شیر، پلنگ و گربه وحشی هم کشف شده است که متاسفانه به جز نقش این حیوانان در دیواره کوهها و دره ها اثری از حیات آنها به چشم نمی خورد.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: شاید به همین دلیل است که سنگ نگاره ها را پنجره هایی رو به گذشته می دانند که از منظر آنها می توان کلیه ابعاد زیست بشر و اقلیم جغرافیایی کهن را رصد کرد.

ناصری فرد افزود: یوز ساکن کوهها و دره های مرکز ایران طی سده های گذشته مورد بی مهری انسان های افزون خواه قرار گرفته است و سبب انقراض این حیوان زیبا در مرکز ایران شده است و شاید تعداد باقی مانده یوزها برای نجات از خشونت انسان های نابودگر به کویرها پناه برده اند که آنجا هم در امان نبودند.

وی گفت: متاسفانه در دهه های اخیر آنها نیز مورد بی مهری بیشتر قرار گرفتند و تهدید به نابودی شده اند که شاید تعداد باقی مانده آنها بسیار نادر باشد.

ناصری فرد یادآورشد : سنگ نگاره پنجره هایی رو به گذشتگان هستند که می توان از منظر آنها کلیه ابعاد زیستی بشر را رصد کرد و محوطه سنگ نگاره ها، کتاب های سنگی هستند که پژوهشگران عرصه های مختلفی علمی را یاری می کنند، گنجینه هایی که تا کنون مهجور مانده و از دانش مستورو از آنها بهره ای برده نشده است.

وی بیان کرد: تاریخ ،خط ،اسطوره شناسی، نماد شناسی، باستان شناسی و از همه جالبتر محیط اقلیمی و کاربردهایی که انسانهای گذشته بر محیط زندگی خود داشته و یکی از شاخصه های ممتاز آن زندگی دوستانه با محیط زیست بوده است.

بیش 21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد که قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه