پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نابودی بخش اعظم سنگ نگاره های باستانی تیمره در یک روز

یادمان

نابودی بخش اعظم سنگ نگاره های باستانی تیمره در یک روز

دکتر محمد ناصری فرد، باستان شناس هنر، خبر دلخراش نابودی بخش اعظمی از سنگ نگاره های تیمره را به «مدیران خبر» داد و افزود: دیروز آخر وقت توسط دوستان مطلع شدیم که افرادی در حال نابودی سنگ نگاره های تیمره هستند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan

برگرفته از تارنمای مدیران خبر

دکتر محمد ناصری فرد، باستان شناس هنر، خبر دلخراش نابودی بخش اعظمی از سنگ نگاره های تیمره را به «مدیران خبر» داد و افزود: دیروز آخر وقت توسط دوستان مطلع شدیم که افرادی در حال نابودی سنگ نگاره های تیمره هستند. امروز صبح با وسیله نقلیه شخصی به آنجا رفتیم و با کمال شگفتی شاهد از بین رفتن بیش از دوهزار سنگ نگاره بودیم که قدمت بعضی از آنها که با تکنولوژی طیف سنجی عمومی شتاب دهنده توسط تیم مطالعاتی اروپایی در سال 1387 سن سنجی شده در حدود هزاره پانزده ق.م یعنی 17000 سال (هفده هزار سال) پیش بود.

ناصری فرد با اشاره به اینکه در فرانسه برای اینکه رطوبت دهان بازدید کنندگان، سنگ نگاره های « غار لاسکو » را خراب نکند، روی آنها شیشه های ضخیم کشیده اند؛ افزود: کارشناسان فرانسوی حتی از تهدید اینکه طی صدها سال آینده شاید تخریبی صورت گیرید در کنار غار اصلی لاسکو، غاری مصنوعی درست کرده اند و در آن بدیل آفرینی کرده اندو شبیه نقاشی های درون غار اصلی را کشیده اند.

به راستی که ما چقدر بی رحمانه و بی احساس این جلوه از تاریخ سرزمین کهنمان را نابود می کنیم.

این پژوهشگر و محقق سنگ نگاره های ایرانی در این خصوص به مدیران خبر گفت: متاسفانه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با دستگاههای جاده سازی کل این محوطه را شخم زده اند و کل سنگ نگاره های این محوطه را به تلی از ماسه و سنگ تبدیل کرده اند و متاسفانه تر اینکه قسمت هایی از کتیبه های تصویری محوطه های دیگر را نیز کنده بودند.

آنها در حال شروع محوطه جدیدی در کف رودخانه هستند. اگر جلو این نابودگری گرفته نشود، سنگ نگارهای سمت « قیدو » و « مزاین » بکلی نابود خواهند شد و صنعت توریسم پیش روی به افسانه ها خواهد پیوست.               

این نویسنده در پایان خواستار محاکمه قضایی سازمان صنایع و معادن شد و افزود:مشکل اساسی این است که سازمان صنایع و معادن بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی بصورت خود سر اقدام به صدور مجوز برای معدن کاران می نماید و حاصل آن تخریب وحشتناک آثار کهن و تکرار ناشدنی، نابودی محیط زیست و منابع طبیعی است. ما از استاندار محترم استدعا داریم سریعا دستور توقف این روند نابودگرانه را بدهند و سازمان صنایع ومعادن جهت محاکمه و جبران خسارات صورت گرفته به محاکم قضایی معرفی شود.

همچنین خواهشمندیم روندی اتخاذ شود تا منبعد ورود ماشین آلات سنگین به تیمره با هماهنگی و اجازه سازمان میراث فرهنگی ممکن باشد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه