جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت ملی چنار کهنسال باجگان بافق

یادمان

ثبت ملی چنار کهنسال باجگان بافق

چنار کهنسال روستای باجگان شهرستان بافق که سن بین 300 تا 350 سال تخمین زده شده است، در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «محسن ذاکری‌نیا» معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر، تصریح کرد: چنار کهنسال روستای باجگان از توابع دهستان سبزدشت در شهرستان بافق به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و شاخص استان یزد به شماره 268 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به تفاوت‌های اقلیمی و کالبدی زیادی که روستای باجگان با مناطق اطراف دارد، به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده و از مقبولیت و معروفیت خاصی برخوردار است و علاوه‌بر ویژگی‌های خاص، چنار قدیمی و کهنسال یکی از شاخصه‌های آن در راستای این شهرت بوده است.

ذاکری‌نیا افزود: این چنار کهنسال با قدی برافزاشته و سری بلندتر از سایر درختان اطرافش از فاصله دور خودنمایی می‌کند، اما برای نزدیک شدن به این درخت باید وارد روستا شد تا پس از پیمودن کوچه پس کوچه‌های پرپیچ و خم و پرشیب روستا، تنه‌ی قطور این درخت را به چشم دید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده هم‌چنین قطر درخت، سن این درخت کهنسال بین 300 تا 350 سال تخمین زده شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: فشار ناشی از توسعه، فشارهای محیطی، بلایای طبیعی هم‌چنین فشار ناشی از توریسم از جمله عوامل منفی تأثیرگذار بر روی این اثر طبیعی ارزشمند هستند، از این‌رو باید با برنامه‌ریزی و تحقیقات صحیح از درخت در برابر این عوامل محافظت کرد.

ذاکری‌نیا یادآور شد: با توجه به این‌که مردم روستا، این درخت را دوست دارند و آن را بخشی از پیشینه چند صد ساله خود می‌دانند و به آن می‌بالند، بنابراین حفاظت و نگهداری از آن با همراهی این مردم دوستدار طبیعت آسان‌تر می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید