جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف تابوت اشکانی در شهر استخر فارس

یادمان

کشف تابوت اشکانی در شهر استخر فارس

برگرفته از میراث آریا

شهرام رهبر با بیان این‌که تابوت یاد شده 29 مهر سال جاری کشف شده است به میراث آریا (chtn) گفت : این تابوت حوالی شهر استخر به وسیله مراقبین یگان حفاظت تخت جمشید شناسایی و با همکاری گروه باستان شناسی و بخش اجرایی گروه حفاظت و مرمت به محوطه میراث جهانی تخت جمشید منتقل شده است.

وی با بیان این‌که تابوت یاد شده پیش از خاک برداری آسیب‌های زیادی دیده و قطعات شکسته آن از استحکام خوبی برخوردار نیست ، گفت : با این حال بخش فنی گروه حفاظت و مرمت که از افراد آموزش دیده و با تجربه شکل گرفته است ، موفق شدند قطعات شکسته شده موجود را با حساسیت زیاد از خاک بیرون آورده و به جایگاه قرارگیری اشیا انتقالی در جنوب غربی ساختمان اداری تخت جمشید منتقل کنند.

به گفته این مقام مسؤول تابوت یاد شده از استحکام خوبی برخوردار نبوده و شامل بیش از 100 قطعه شکسته شده بزرگ و کوچک است.

رهبر نخستین اقدام گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید را پاره‌یابی و شناسایی قطعات مربوط به تابوت اعلام کرد و گفت : در مرحله بعدی قطعات به صورت خشکه چین کنار هم قرار گرفتند تا ابعاد و اندازه تابوت مشخص شود.

وی افزود : مشخص شدن ابعاد و اندازه تابوت سفالی به مرمتگران کمک کرد ، بتوانند با توجه به طول و عرض تابوت یک بستر پشتیبان فلزی(ساپورت) با پایه و دستگیره برای آن تهیه کنند.

رهبر گفت : اقدام بعدی مرمتگران تمیزکاری قطعات شکسته شده است و در این مرحله عملیات شستشوی قطعاتی که نیاز به پاکسازی بیشتر دارند انجام خواهد شد.

وی افزود : البته بعضی از قطعات شکسته شده نیاز به استحکام بخشی دارد که این اقدام توسط کارشناسان و مرمتگران گروه حفاظت و مرمت انجام می‌شود.

به گفته این کارشناس با توجه به زیاد بودن قطعات شکسته شده،‌ سست بودن بعضی از آنها و نبودن بخش‌هایی از تابوت ممکن است حفاظت و مرمت آن بیش از یک ماه و نیم به طول انجامد.

رهبر با تاکید بر این مهم که حفاظت و مرمت این تابوت را 3 نفر از مرمتگران بسیار با تجربه بر عهده دارند ، افزود : طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است این تابوت که روی یک بستر فلزی قرار می‌گیرد بعد از مرمت به گنجینه موزه منتقل شود تا پس از گسترش ساختمان موزه در محل مناسبی گذاشته و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

گفتنی است کارشناسان گروه حفاظت و مرمت و گروه باستانشناسی همزمان مشغول مطالعه و بررسی خاک‌های درون تابوت،‌ استخوانهای پوسیده موجود و رسوبات روی سطح تابوت هستند.

تابوت یاد شده تنها تابوت مربوط به دوره فراهخامنشی است که در تخت جمشید وجود دارد و از این نظر بسیار حایز اهمیت است.گفتنی است بین سالهای 1314 تا 1318 طی خاکبرداری‌های علمی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به سرپرستی اریک اشمیت در اطراف تخت جمشید نمونه‌هایی از تابوت‌های دوره فراهخامنشی به‌دست آمد. ظاهرا در اواخر فعالیت این گروه، انتقال بعضی از اشیا مکشوفه از ایران برای انجام مطالعات تکمیلی در دستور کار هیات اشمیت قرار می‌گیرد. اما به علت وقوع غیر منتظره جنگ جهانی دوم، کشتی حامل تابوتهای یاد شده و بسیاری از اشیای مکشوفه دیگر هنگام انتقال به آمریکا توسط یک زیردریایی مورد اصابت قرار گرفته و کشتی با تمامی اشیای داخل آن به اعماق دریا فرو می‌رود. به همین دلیل به جز چند گزارش بسیار مختصر، مدرک دیگری از تابوت‌های کشف شده در محوطه پیرامون تخت جمشید وجود ندارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید