جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دشت میشان در دامنه الوند تهدید می‌شود

زیست بوم

دشت میشان در دامنه الوند تهدید می‌شود

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ دریاچه مصنوعی ماهیگیری میشان همدان درحالی میان چمنزار کوهستانی الوند احداث می‌شود که انتقادات زیادی درباره ساخت آن وجود دارد. یک عضو شورای اسلامی شهر همدان معتقد است که ساخت این دریاچه علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، منظر و بستر طبیعی الوند را هم تهدید می‌کند.
 
به گزارش CHN دریاچه مصنوعی ماهیگیری میشان در ارتفاع 2700 متری و در میدان میشان ساخته می‌شود. در حال حاضر مراحل ساخت آن آغاز شده اما ابهامات زیادی در نحوه آبگیری و میزان مداخله آن در بستر طبیعی دشت میشان وجود دارد.
 
«مهرنوش نجفی راغب»، عضو شورای اسلامی شهر همدان و عضو کمیسیون ماده 7 فضای سبز با انتقاد از ساخت دریاچه ماهیگیری در دشت میشان به CHN گفت: «معمولا دریاچه‌های مصنوعی ماهیگیری آلاینده‌های زیست‌محیطی هم دارند.»
 
وی در ادامه گفت: «یکی از موارد نگران‌کننده در ساخت این دریاچه مصنوعی، استفاده از چشمه میشان است. این چشمه امروز حق آباد باغ‌دارهای اطراف گنج‌نامه بوده و به همین علت استفاده از آن می‌تواند خطری جدی برای باغ‌دارها باشد.»
 
این عضو کمیسیون ماده 7 فضای سبز در ادامه افزود: «بارها گفته شده که قرار نیست از چشمه میشان استفاده شود، اما دارند این کار را انجام می‌دهند. استفاده از این چشمه علاوه بر جلوگیری از حق آبه باغ‌دارها باعث خشک شدن چمن‌زار میشان هم می‌شود.»
 
به گفته وی جهادکشاورزی در اقدامی تازه با نصب لوله‌های آب از چشمه‌ پایین به طرف باغ‌های گنج‌نامه، قصد تامین آب باغ‌داری این منطقه را دارد. این درحالی است که این باغ‌ها از مدت‌ها قبل از طریق چشمه میشان تامین آب می‌شدند.
 
از سوی دیگر احداث لوله‌های آب منظر طبیعی دشت را به ‌هم می‌زند و از آنجایی که این دریاچه در دامنه الوند ساخته می‌شود، تهدیدی جدی برای این منطقه محسوب می‌شود.
 
نجفی‌ راغب درباره مجوز احداث این دریاچه گفت: «از آنجایی که این دریاچه در کوه و دامنه الوند ساخته می‌شود، مجوز آن ارتباطی با شورای اسلامی شهر همدان یا شهرداری ندارد و محیط زیست و منابع طبیعی باید مجوز آن را صادر کنند. همچنین از آنجایی که دریاچه برای ماهیگیری ساخته می‌شود، شیلات نیز باید روی آن نظارت داشته باشد و محیط زیست هم مجوز‌های ساخت آن را بررسی کند.»
 
به گفته وی شنیده‌ها حاکی از آن است که در ساخت این دریاچه نظر کارشناس محیط زیست رعایت نشده است.
 
دریاچه ماهیگیری بخش دیگری از پروژه تفریحی و ورزشی تله‌کابین همدان است. این پروژه که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود دارای بخش‌های مختلفی از جمله هتل، رستوران و ... است.
 
پروژه تفریحی تله‌کابین گنج‌نامه همدان بدون استعلام از محیط زیست آغاز شد. قربان‌علی محمدپور، رئیس سازمان محیط زیست همدان دراین‌باره به CHN می‌گوید: «پروژه تله‌کابین همدان پیش از تائید از سوی سازمان محیط زیست، 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. بر همین اساس این سازمان اجازه ادامه فعالیت را نداد و بعد از وقفه‌ای که به دلیل بررسی کارشناسی در کار ایجاد شد، تنها در مسیر مبدا به مقصد رعایت نکات زیست محیطی مورد تایید سازمان محیط زیست قرارگرفته است.»
 
به گفته نجفی راغب پروژه تله‌کابین گنج‌نامه امکان تبدیل شدن به یک مجموعه تفریحی خوب را داشت. از آنجایی که همدان یک شهر تاریخی ـ توریستی است و توجه به گردشگری می‌تواند ظرفیت‌های این شهر را بالا ببرد، تله‌کابین گنج‌نامه می‌توانست پایگاه خوبی در شکل‌گیری این ظرفیت باشد. اما این پروژه نباید به شکل انجام می‌شد که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر را تحت تاثیر خود قرار دهد. این درحالی است که اکنون طبیعت میدان میشان و بستر تاریخی گنج‌نامه تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه