جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ زنده رود آغاز مرثیه‌خوانی اصفهان

زیست بوم

مرگ زنده رود آغاز مرثیه‌خوانی اصفهان

یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با ادامه وضعیت کنونی بی شک تالاب گاوخونی می‌تواند کانون جدید ریزگردها در مرکز ایران باشد، خشک شدن هورالعظیم در عراق مدت‌ها کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حال تصور کنید که چنین کانونی دقیقا در مرکز کشور ایجاد شود.

nike-dunk-low-coast-uncl | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

احمد خاتون آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، اظهار کرد: توسعه پایدار فلات مرکزی ایران وابسته به توسعه پایدار اصفهان است و این توسعه با حرکت رودخانه زاینده رود از کوهرنگ به سمت تالاب گاوخونی شکل می‌گیرد.


وی با بیان اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود در دوران‌های مختلف تاریخ کویر فلات مرکزی ایران را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است، افزود: کویر شمال شرقی و جنوب شرقی فلات مرکزی توسط زاینده‌رود به دو نیم تقسیم شده و تمدن را در این منطقه به وجود آورده است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: اگر امروز از حیاط زاینده‌رود نه برای رفاه و تفرج اصفهانی‌ها، بلکه برای حفظ زندگی در کویر مرکزی غفلت کنیم شمال و جنوب کویر مرکزی به هم می‌پیوندد.


خاتون آبادی با اشاره به اینکه جریان زاینده‌رود نمک موجود در زمین‌های حاشیه این رودخانه را از سرچشمه تا پایاب به سمت تالاب گاوخونی هدایت کرده است، گفت: تالاب گاوخونی بر اساس مطالعات انجام شده به دوران سوم زمین شناسی تعلق دارد، اما متاسفانه امروز با مدیریت نادرست نه خشکسالی به این روز درآمده و در مدت 20 سال خشک شده است.


گاوخونی، کانون جدید ریزگرد


وی تصریح کرد: در حال حاضر با ورود پساب از چاه‌ها و فاضلاب شهرهای اطراف، تا حدودی رطوبت تالاب حفظ شده است اما در صورتی که این رطوبت از بین برود نمک انباشته شده در این منطقه تمام مزارع و زمین‌ها را از شرقی‌ترین نقطه اصفهان تا تهران خواهد پوشاند، زیرا فلات مرکزی ایران بر روی دشتی مسطح واقع شده است.


این عضو جمعیت پیام سبز به فاجعه‌ای دیگر که خشکی تالاب گاوخونی برای کشور به بار می‌آورد اشاره کرد و گفت: بی شک تالاب گاوخونی امروز با این وضعیت می‌تواند کانون جدید ریزگردها در مرکز ایران باشد و همین امر باعث به وجود آمدن بحرانی عظیم در کشور خواهد شد، چراکه خشک شدن هورالعظیم در عراق مدت‌ها کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حال تصور کنید که چنین کانونی دقیقا در مرکز کشور ایجاد شود.


خاتون آبادی تاکید کرد: احیای زاینده رود برای رفاه مردم اصفهان نیست، بلکه این رودخانه باید جاری شود تا زندگی در فلات مرکزی از بین نرود، زیرا تنها با جریان یافتن زاینده رود است که تالاب گاوخونی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 500 تا 550 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود وجود دارد، افزود: این حجم ذخیره آب به لطف بارش‌های خوب در ماه‌های پایانی سال گذشته بوده است و بر اساس حق‌آبه باید 250 میلیون متر مکعب آن به تالاب برسد، اما با توجه به تامین نیاز آب شرب به نظر می‌رسد تا پایان تابستان این میزان به 200 میلیون متر مکعب کاهش یابد و این به معنای بحران آب در اصفهان است، در حالی که سدهای استان‌های همجوار پر از آب است.


این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان به آب‌های زیر زمینی نیز اشاره کرد و گفت: زاینده‌رود منبع تغذیه سفره‌های آب‌های زیر‌زمینی در مسیر خود است و به همین علت زمانی که آب پشت سد باز می‌شود، روند حرکت رودخانه زاینده‌رود بسیار کند است.


نشست زمین دلیل ایجاد ترک‌ روی بناهای تاریخی


خاتون آبادی افزود: شرکت آبفای استان اصفهان برای تامین آب شرب اصفهان مجوز حفر 100 حلقه چاه را گرفته است که با حفر این چاه‌ها آبخوان اصفهان از بین می‌رود و اصفهان به سمت سومالیایی شدن پیش خواهد رفت.


وی ادامه داد: با کور شدن آب‌خوان اصفهان فرو نشست زمین اتفاق خواهد افتاد و امروز اساتید دانشگاه نسبت به چنین رخدادی بارها و بارها هشدار دادهاند و ترک‌های پل‌های خواجو و سی و سه پل و ترک‌های روی گنبدها و دیواره‌های بناهای میدان نقش جهان به دلیل نشست زمین است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هشدار داد: اگر وضعیت بحران آبی در اصفهان به همین شکل ادامه پیدا کند، اصفهانی‌ها مجبور به مهاجرت می‌شوند و کشور با مهاجرت بیش از پنج میلیون نفر رو به رو خواهد شد، و این اتفاق امنیت غذایی و اجتماعی کشور را به خطر می‌اندازد.


خاتون آبادی در خصوص پروژه‌های انتقال آب به اصفهان گفت: اگر تونل‌های در نظر گرفته شده برای انتقال آب به لوله تبدیل شود، باید متذکر شوم که مطمئنا در چنین شرایطی آب به زاینده‌رود نخواهد رسید، دوم اینکه هرگاه که بخواهند می‌توان انتقال آب از طریق لوله را متوقف کنند.


وی با بیان اینکه خشکی و ترک‌های کف رودخانه زاینده‌رود گویای اقدامات و تحرکات دولت جدید در خصوص زاینده رود را به خوبی بازگو می‌کند، خاطرنشان کرد: زاینده‌رود بدون شک محور توسعه فلات مرکزی ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه