پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در چهارمحال و بختیاری؛ دست و پنجه نرم کردن یک شهر و 22 روستا با آب مخلوط با نفت/ "سرخون" در انتظار اقدام ضربتی مسئولان

زیست بوم

در چهارمحال و بختیاری؛ دست و پنجه نرم کردن یک شهر و 22 روستا با آب مخلوط با نفت/ "سرخون" در انتظار اقدام ضربتی مسئولان

خبرگزاری مهر: نشت نفت از خطوط انتقال نفت به چشمه تامین آب شرب شهر سرخون و 22 روستای استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان اردل این استان موجب ایجاد مشکلات بسیاری در حوزه آب شرب و بهداشت این مناطق شده است و ضرورت دارد مسئولان با توجه به وجود این مشکل حاد و نگرانی های مردم تلاش بیشتر همراه با سرعت بیشتر برای حل معضل ایجاد شده انجام دهند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Maratón Valencia 2021 , Carreras populares - iron man nike dunks sale women sneakers clearance - Fea-kpiShops

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که محرومیت در بسیاری از مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد و نبود درآمد و کار یکی از مهمترین مشکلات جامعه روستایی و شهری این استان به شمار می رود کمبود آب شرب و خشکسالی نیز گریبان گیر مردم شهرها و روستاهای این استان شده است.

در حال حاضر بسیاری از شهرهای استان  و همچنین بسیاری از روستاهای استان دچار بحران آب هستند.

شهرستان اردل در حال حاضر یکی از پر آب ترین شهرستانهای این استان به شمار می رود و مناطق مختلف این شهرستان اگرچه دارای محرومیت ها و توسعه نیافتگی قابل توجه نیست اما دیگر مشکل کم آبی و بحران آب را ندارند.

در حال حاضر مدتی است که منطقه ای از این شهرستان دچار آلودگی نفتی شده است و آب چشمه اصلی منطقه در پی نشت نفت از خطوط انتقال نفت آلوده شده است و مشکلات بسیاری را چه در شرب و چه در شستشو ایجاد کرده است.

عکس ها تزئینی است

هم اکنون شهر سرخون و 22 روستای منطقه با مشکلات بسیاری در خصوص آلودگی نفت در این منطقه روبرو شده اند و مهمترین دغدغه آنها حل این مشکل و تسریع عملکرد مسئولان در این خصوص است.

استاندار استان چهارمحال و بختیاری نیز که در حدود 9 ماه است سکان استان چهارمحال و بختیاری را در دست گرفته است، در جلسه های مختلف و همچنین بازدید از شهرستان اردل پیگیر حل مشکلات منطقه سرخون بوده است.

قاسم سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری چندی پیش در دیدار با مسئولان شرکت نفت، تاکید کرده بود نشت نفت به لایه های زمین و پدیدار شدن لکه های چرب در آب شرب و آب کشاورزی به معضل جدید در منطقه سرخون اردل تبدیل شده است.

وی بیان کرد: در این منطقه مشکلات بسیاری چه در حوزه آب شرب و چه در حوزه کشاورزی ایجاد شده است و مسئولان شرکت نفت باید در خصوص حل مشکلات این منطقه کمک کنند.

وی تاکید کرد: این مشکل و معضل باید با زمان بندی و در کوتاه ترین زمان حل شود و خسارتهای وارده جبران شود.

مسئولان شرکت نفت منکر آلودگی نفتی بودند

 آلودگی نفتی در منطقه سرخون و اقدامات انجام شده و چگونگی وضعیت منطقه را از مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان چهارمحال و بختیاری جویا شدیم.

قدرت الله بیگلری مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مشتقات نفتی و فاضلاب های نفتی در منطقه سرخون استان چهارمحال و بختیاری وارد چشمه اصلی آب شده اند و موجب آلودگی آب این منطقه شده اند، عنوان کرد: جلسات مختلفی از طریق آب و فاضلاب شهری در خصوص ایجاد این مشکل و حل این معضل با مدیران شرکت نفت برگزار کرده ایم.

وی بیان داشت: پیش از این مسئولان شرکت نفت منکر این قضیه بودند اما هم اکنون نشت و ایجاد آلودگی نفتی را پذیرفته اند و اعتبار و رقمی را در این خصوص برای حل مشکل به شرکت آب و فاضلاب شهری و همچنین آب و فاضلاب روستایی اختصاص داده اند که مطالعات تامین آب شهر سرخون و 22 روستا که مشکل آب پیدا کرده اند انجام شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: گزینه های مختلفی برای تامین آب شرب سالم در این منطقه وجود دارد یکی از آنها تصفیه خود آب چشمه آلوده است.

وی بیان داشت: یکی از گزینه های دیگر انتقال آب از سد کارون4 برای حل مشکل آب مردم این منطقه است که باید همه این موارد بررسی شود و بهترین پروژه برای تامین آب مورد توجه قرار گیرد و آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

 وضعیت منطقه و چگونگی استفاده مردم از آب سالم

وی با اشاره به وضعیت منطقه در حال حاضر، تاکید کرد: در حال حاضر شرکت نفت با توجه به کمبود آب یک تعداد تانکر ارسال کرده است و در مناطق مختلف منطقه آب شرب سالم در اختیار مردم قرار گرفته است.

بیگلری بیان کرد: بخشی از کمبود آب منطقه را نیز شرکت آب و فاضلاب شهری در اختیار گرفته و تلاش خود را برای بهره مندی مردم از آب شرب سالم به کار گرفته است.

آب یکی از مهمترین نعمت های خداوند برای انسان است که هیچ جایگزینی ندارد. موارد توسعه ای موجب شده است که آب سالم یک منطقه محروم( سرخون) را که تنها دلخوشی آنها  که داشتن آب سالم و معدنی بوده است گرفته شود.

همچنین مزارع پرورش ماهی منطقه نیز دچار خسارت های بسیاری شده اند مزارع  پرورش ماهی تعطیل یا در مسیر تعطیلی قرار گرفته اند و بیکاری اهالی رقم خورده است.

حل این مشکل مهم باید در مسیر پیگیری جدی توسط مسئولان استان و کشور قرار گیرد تا نگرانیهای مردم در این خصوص کمتر شود.

سرخون از توابع شهرستان اردل در 130 کیلومتری جنوب مرکز استان چهارمحال بختیاری (شهرکرد) و در یک کیلومتری جاده ارتباطی استان، به استان خوزستان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه