سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش 6 میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس

زیست بوم

کاهش 6 میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در هفتاد سال گذشته وسعت جنگل‌های زاگرس از 12 میلیون هکتار به 6 میلیون هکتار کاهش‌یافته است.

nike air force 1 low uv | adidas jeans trace royal red color code , MnjeShops , Tommy hilfiger iconic tommy backpack pvc

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «خیرالله آذرکردار» در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار کرد: در هفتادسال گذشته وسعت جنگل‌های زاگرس از 12 میلیون هکتار به 6 میلیون هکتار کاهش‌یافته و جنگل‌های زاگرس در معرض نابودی هستند و اگر جنگل نباشد، به طبع آن آب‌وخاک را از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه 76 هزار و 500 میلیارد ریال در جریان سفر امسال رییس جمهوری به ایلام برای مقابله با خشکیدگی درختان بلوط به این استان اختصاص یافت، افزود: این اعتبار برای اجرای 4 طرح در حوزه اصلاح و بهسازی 11 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان تخصیص داده شد که تاکنون 6 هزار و 650 هکتار از آن انجام‌گرفته و ادامه طرح نیز در دست اقدام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: استان ایلام با میانگین بارش سالانه 450 میلی‌متر که حدود 1.5 برابر میانگین کشوری است و درمجموع سالانه 9 میلیارد مترمکعب بارش دارد که متأسفانه 4.5 میلیارد آن از دسترس خارج می‌شود و خروج این حجم از هرز آب‌ها که معادل 50 درصد کل بارش است، سالانه حدود 46 میلیون تن فرسایش خاک را با خود به همراه دارد.

آذرکردار بابیان اینکه فرسایش این خاک یعنی تخریب سالانه ده هزار هکتار زمین زراعی که برای جلوگیری از آن باید با عملیات آبخیزداری آن را کنترل کرد، ادامه داد: باید بتوانیم از این مقدار حداکثر استفاده را ببریم.

وی گفت: به‌منظور کنترل هرز آب‌ها و نزولات جوی و هدایت اصولی آن‌ها به سفره‌های زیرزمینی در 3 هزار و 800 هکتار از عرصه‌های طبیعی طرح تشتک‌ها، سطوح آبگیر باران و چاه‌های فلسی در دستور کار قرار دارد که هنگام بارندگی موجب ذخیره‌سازی هرز آب‌ها و تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود که در این طرح نیز 2 هزار و 500 هکتار کارشده و مابقی پروژه نیز در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی بابیان اینکه بیش از 1200 حلقه چاه بر روی دشت‌های مهران و دهلران است، افزود: به‌شدت از این چاه‌ها برداشت می‌شود و در این مناطق بالغ‌بر 100 افت آب داریم که در چند سال آینده اگر این روند ادامه یابد و فکری برای تغذیه آن نکنیم با پدیده سوبسیدان (فرونشست) مواجه می‌شویم که در این بخش پروژه‌ای را تهیه کردیم و موردتوجه مسئولان و استاندار قرارگرفته و 400میلیارد ریال برای فاز اول آن پیش‌بینی‌شده که با اجرای آن که حدود 300 میلیون مترمکعب از آب‌ها را به سفره‌های زیرزمینی بازخواهیم گرداند.

آذرکردار با اشاره به اینکه 425 هکتار اراضی بیابانی در 4 شهرستان دهلران مهران و آبدانان و ایلام داریم، خاطرنشان کرد: درمجموع 140 هزار کانون بیابان‌زایی داریم که برای مبارزه با بیابان امسال هزار هکتار جنگل‌کاری در دهلران داریم و در منطقه مهران نیز طرح جام را که جزئی از طرح‌های بیابان‌زدایی است را ادامه می‌دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش همگانی می‌طلبد که با همکاری هم از این مواهب الهی حفاظت و صیانت کنیم.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم از سه خانواده همیار طبیعت، انجمن دوستداران محیط‌زیست، انجمن «شنه‌پای زمین»، هیئت کوهنوردی استان، «عبدالرضا محمدی» کارشناس ارشد بیابان‌زدایی و خبرنگار ایسنا و «سجادصیدی» سردبیر صبح ایلام تجلیل شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید