یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فرانسوی‌ها دریافتند که استفاده از پلاستیک رایگان نیست!

زیست بوم

فرانسوی‌ها دریافتند که استفاده از پلاستیک رایگان نیست!

بنا بر آمارهای جهانی، سهم ایران ۱۵/۱درصد تولید زباله پلاستیکی دنیا بوده و کشور ما از تولید‌کنندگان عمده مواد پلاستیکی در دنیاست و مهم‌ترین علت استفاده از این کیسه‌ها، مسأله مقایسه قیمت آن‌ها با کیسه‌های کاغذی است.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | NIKE HOMME

سه سال پیش در مطلبی به مناسبت «روز زمین» درباره یکی از آلودگی های بزرگ زمین نوشتیم و تلاش کردیم ثابت کنیم که برخلاف باور عمومی، استفاده از کیسه های پلاستیکی رایگان نیست؛ موضوعی که ظاهرا فرانسوی ها به درستی به آن پی برده‌اند. بخوانید و قضاوت کنید.

به گزارش «تابناک»، دولت فرانسه همه فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها را موظف کرده است که پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را از فروشگاه‌ها حذف کنند؛ اقدامی که معنای آن ارائه پاکت‌هایی از جنس مواد قابل بازیافت یا الزام مردم به همراه داشتن ساک و سبدهای دستی برای حمل خرید‌هایشان است.

این خبری است که رسانه‌های فرانسوی روی خروجی خود قرار داده‌ و آن را بخشی از طرح دولت فرانسه برای کاهش آسیب پاکت‌های پلاستیکی به چرخه طبیعت خوانده‌اند، زیرا پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت، یکی از معضلات مهم زیست محیطی جهان امروز شده و تمام فعالان محیط زیستی تلاش‌هایی جهت کاهش و نهایتا حذف استفاده از آن‌ها را در سال‌ها اخیر انجام داده‌اند.

نتیجه تحقیقات گسترده در این خصوص در سطح جهان، حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد کیسه‌های پلاستیکی در دنیا تنها یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعد مقدار زیادی شان در مسیر زباله شدن قرار می‌گیرند؛ زباله‌هایی که آنقدر در سطح جهان پراکنده می‌شوند که حتی موجودات دریایی نیز از آسیب‌هایشان در امان نیستند و تحقیقات نشان می‌دهد در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری در دریا‌ها، در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است.

اگر خوب دقت کنیم در کشور ما هم این معضل به وضوح قابل رؤیت است. مقدار زیاد این کیسه‌ها در منازل مشکل‌ساز شده و بسیاری از مردم کیسه‌ها را بلافاصله پس از خرید و حمل اجناس به منزل دور می‌ریزند. اشکالی که بهره‌مندی کشورمان از منابع غنی نفتی و تولیدات پتروشیمی، پر رنگ‌تر شده، چون سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید و با نرخی ارزان عرضه می‌شود.

بر پایه آمارهای جهانی، سهم ایران ۱۵/۱درصد تولید زباله پلاستیکی دنیا بوده و کشور ما از تولید‌کنندگان عمده مواد پلاستیکی در دنیاست و مهم‌ترین علت استفاده از این کیسه‌ها، مسأله مقایسه قیمت آن‌ها با کیسه‌های کاغذی است.

بدون توجه به اینکه چنین مقایسه‌ای ناقص و نادرست است چراکه باید در این قیاس، مخارج جمع آوری و بازیافت این مواد و از همه مهم‌تر هزینه زیان و خسارات زیست محیطی ناشی از پراکندگی آن‌ها در محیط را هم مدنظر قرار داد که در این صورت درخواهیم یافت استفاده از آن‌ها برای ما بسیار گران‌تر است؛ به این دلیل که پلاستیک غیرقابل تجزیه بوده و به گفته محققان تجزیه کیسه‌های زباله به طور متوسط ۵۰۰ سال طول می‌کشد! با این ملاحظه که سوزاندن آن‌ها نیز راهکار خوبی نیست، چون باعث تولید اسید کلریدریک و گاز دیوکسین و در ‌‌‌نهایت آلودگی هوا خواهد شد.

پس اگر اندک علاقه‌ای به محیط زیست داریم، پیش از اینکه دیر شود و مسئولان دولتی مجبور به تنظیم قانون‌های خاص و برخوردهای ویژه یا تعیین جریمه شوند، خوب است خودمان ساک‌های پارچه‌ای یا کاغذی را که در خانه داریم همراهمان به فروشگاه‌ها ببریم و تا جای ممکن از کیسه‌های پلاستیکی و ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکرده و از جیب آیندگان هزینه نکنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید