جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چنار‌های چند صدساله استهبان در نوبت نابودی

زیست بوم

چنار‌های چند صدساله استهبان در نوبت نابودی


درحال‌حاضرعدم‌ رسیدگی و قطع چنارهای کهنسال استهبان که قدمت آنها به پیش از اسلام برمی‌گردد، نگرانی دوستداران و فعالان میراث فرهنگی و طبیعی این منطقه را برانگیخته است. چنار 900 ساله "آب بخش" استهبان درحالی خشک و توسط شهرداری قطع شد که به تازگی با تخطئی به حریم "سرو ننه بچه" این درخت کهنسال را هم به شدت آسیب پذیر کرده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ از سروهای کوهی و خودرو استهبان که روزگاری جاذبه محسوب می‌شد و پای گردشگر را به منطقه باز می کرد حالا دیگر جز کنده چیزی باقی نمانده است. درختانی که با گذشت قرن‌ها نه تنها تفرجگاهی برای اهالی منطقه محسوب می‌شد،بلکه جنبه تقدس درختان کهنسال ویژگی ارزشمند و قابل احترامی در اذهان مردم به آنها پیدا کرده است. هم اکنون در استهبان 4 درخت کهنسال وجود دارد که به دلیل عدم توجه مسئولان درحال نابود هستند.

به گزارش CHN؛ "درخت چنار کهنسال آب بخش" که در مرکز شهر استهبان با ارتفاع 47 متر و قطر تقریبی 5/11 متر با قدمت 900 سال درحالی قطع می‌شود که با از بین بردن مرو که مرکزاصلی بخش آب چشمه های استهبان بوده است وسیمانی شدن جدول‌های آب وآسفالته شدن اطراف چنار وبی توجهی مسئولان باعث شد روز به روز از طراوت و سرسبزی آن کاسته تا اینکه چنار900 ساله استهبان کاملا خشک و توسط شهرداری قطع شد. به گفته عضو انجمن پیشگامان خورشید استهبان تنه ی خشکیده این درخت  در ابتدای جاده ورودی باختری شهر درزمین کاشته شد تا عبرتی باشد برای همگان.

در سفرنامه ناصری درباره این چنار کهنسال گفته شده است؛ دراوایل این قصبه درخت چناری است که دربلندی قد وکلفتی وراستی کنده وخرمی شاخه مانندش دیده نگشته است.ارتفاعش نزدیک به 20 ذرع شاه است ودایره ی بیخ کنده ی آن بیشتر از دو ذرع است.

فرصت الدوله ی شیرازی در صفحه ی412 کتاب خود بنام "آثارعجم"می نویسد:ارتفاع چنار آب بخش 45 ذرع و11 ذرع قطر دارد. درافواه عمومی چنین است که این چنار قدمتی 900 ساله دارد. از گذشته های دور کاروانیان در زیر سایه ی آن غنو ده اند وبا مردمان این محل به داد وستد پرداخته اند. هنوز که هنوز است مرکز عمده خرید وفروش ونبض بازار در حول و حوش همین درخت است .
فرزانه با اعتقاد براینکه این چنار 900 ساله میدان امام (آب‌‌بخش) در استهبان فارس كه به علت بی توجهی مسئولان شهری خشك شده بود توسط شهرداری این شهر تاریخی قطع شد. و دلیل قطع آن از سوی مسئولان اینطور عنوان شد، این درخت در اثر بی‌آبی خشك و پوسیده شده بود و بیم آن می‌رفت كه روی مسجد یا رهگذری بیافتد. به همین علت شهردار سابق استهبان طی طرحی از سوی استانداری اقدام به قطع این درخت تاریخی كرد.

به گفته شهرداری استهبان طرح قطع این درخت بیش از ده سال پیش داده شده بود اما شهردار سابق این شهر به تازگی آن را قطع كرده است. اما اهالی شهر استهبان که از قطع این درخت به شدت نارضی هستند، آنها معتقدند این چنار در طی 900 سال قدمت خود مشكلی برای این شهر به وجود نیاورده بود و قطع آن بدون در نظر گرفتن خواسته اهالی شهر بوده است.

چنار 900 ساله استهبان كه از آن به عنوان هویت این شهر تاریخی یاد می‌شود یكی از درخت‌های تاریخی و معروف كشور بود كه همواره عده زیادی برای دیدن آن به استهبان می‌آمدند.

تعرض به حریم سرو مقدس "ننه وبچه" استهبان
در سمت چپ پایانی خیابان دهن آسیو (میثم) ودر ابتدای دامنه ی کوه فتح آباد استهبان درخت سرو کهنسالی وجود دارد  که سرو"ننه وبچه"نامیده می شود. طبق گفته فرزانه عضو انجمن پیشگامان خورشید استهبان از قدمت آن اطلاعی در دست نیست اما از آن جایی که این درخت هنوز مورد تقدس واحترام عده ای از اهالی است و سرو نیز یکی از درختان قدمت دار این منطقه است اما به دلیل عدم رعایت و حفظ حریم سرو ننه بچه نگرانی اهالی میراث فرهنگی و محیط زیست استهبان را در پی داشته است.

فرزانه عضو انجمن پیشگامان خورشید استهبان در این خصوص گفت: درحال حاضر دیوار کشی در حریم 1 متری سرو ننه بچه توسط آموزش و پرورش و آبیاری‌های مکرری که انجام می شود آینده آخرین سرو کهنسال استهبان را به مخاطره انداخته است. چراکه کارشناسان محیط زیست معتقدند این درخت هزاران سال بدون اینکه نیاز به آبیاری داشته باشد به حیات خود ادامه داده است.

این درحالی است که چندی پیش با گودبرداری‌هایی که در اطراف سرو ننه بچه انجام شد این درخت کهنسال را به شدت تحت تاثیر قرار داد که با مخالفت و پیگیری فعالان و دوستداران میراث فرهنگی استهبان مانع از نابودی این درخت شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه