سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مشکلات دریاچه ارومیه در مناظره علمی امروز (قسمت اول)

زیست بوم

مشکلات دریاچه ارومیه در مناظره علمی امروز (قسمت اول)

برگرفته از ایران صدا

بشنويد

مهندس علیرضا دائمی مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نیرو و مهندس محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست در عرصه مهار بیابان‌زایی مهمانان ما در این مناظره علمی هستند.
با ما همراه شوید.
کارشناس/مهمان: مهندس عليرضا دايمي مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نيرو, مهندس محمد درويش کارشناس محيط زيست در عرصه مهار بيابان زايي, 

دریاچه اُرومیه در شمال غربی ایران و در منطقهٔ آذربایجان واقع شده‌است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده‌است. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و عمدتاً از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
حوضهٔ آبریز دریاچه ارومیه، ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع است که پیرامون ۳٪ مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد. این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به‌شمار می‌رود.
اما مدت زمانی است که این دریاچه رو به نابودی پیش می‌رود و با وجود وعده و وعیدهای مسئولان، متاسفانه هیچ پیشرفتی در بهبود وضعیت این دریاچه بزرگ به‌ وجود نیامده و همان‌گونه که می‌دانید بیش از 15 سال از هشدارهای زیست محیطی مبنی بر خشک‌شدن و نابودی دریاچه ارومیه می‌گذرد، اما اجرایی‌نشدن یک طرح عملی برای برون رفت این تالاب از وضعیت بحرانی موجب شده دریاچه ارومیه رفته رفته کفن بر تن کند و به شوره‌زاری بزرگ در ایران تبدیل شود.
اما به‌راستی چرا با توجه به این‌که راه حل‌های مختلفی از سوی کارشناسان امر برای نجات جان این دریاچه ارائه می‌شود این دریاچه نجات پیدا نمی‌کند و هر روز وضعیت آن خطرناک‌تر از روز قبل می‌شود؟ در این مناظره علمی سعی کرده‌ایم این موضوع را با حضور مهندس علیرضا دائمی مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نیرو و مهندس محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست در عرصه مهار بیابان‌زایی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
گفتنی است سال گذشته در همین برنامه به موضوع نجات دریاچه ارومیه با حضور مهندس درویش و مهندس دائمی پرداختیم و امروز بعد از گذشت یک‌سال بار دیگر از این دو بزرگوار خواسته‌ایم تا در یک مناظره علمی بار دیگر موضوع از بین رفتن دریاچه ارومیه را مورد نقد و بررسی دوباره قرار دهند تا علاوه بر آگاهی بیشتر درباره اقدامات انجام‌شده از میزان تاثیر این اقدامات هم مطلع شویم.

بشنويد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه