سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زمین‌خواری در دریاچه ارومیه

زیست بوم

زمین‌خواری در دریاچه ارومیه

مدیر دفتر توسعه و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به زمین‌خواری در دریاچه ارومیه، از دست‌اندازی دامداران و کشاورزان منطقه به اراضی 100 هزار هکتاری این دریاچه خبر داد و افزود: برای سال آینده قرق اراضی غیرقابل احیای دریاچه ارومیه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه وسعت زمینی که امکان زمین‌خواری در دریاچه ارومیه دارد، حدود 100 هزار هکتار است، گفت: این اراضی قبلا جزو دریاچه ارومیه بوده ولی با توجه به اینکه آب رودخانه به محضی که به این نقطه می‌رسد پخش شده و باعث می‌شود رسوباتی در آنجا شکل گیرد و شیب آن معکوس شود، و دیگر آب از این نقطه وارد دریاچه نمی‌شود، بلکه به داخل دشت برگشته و تبخیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اراضی در صورت پرآب شدن دریاچه ارومیه نیز به دلیل شیب منفی آن نمی‌تواند آب را در خود جمع کند و آب به سمت دشت برمی‌گردد، اظهار کرد: رسیدن آب به این اراضی باعث شیرین شدن خاک و رویش علف روی آن و ورود دام برای چرا شده است، در این شرایط با ورود دام به دریاچه، نمک‌های کریستال شکل خود را از دست داده و با وزش باد به عنوان نمک و غبار بلند می‌شوند و منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مدیر دفتر توسعه و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه با بیان اینکه مشکل دوم ناشی از شیرین شدن خاک این اراضی ورود کشاورزان به منطقه و کشت محصولات است، افزود: چون این زمین‌ها را کسی قرق نکرده، کشاورزان در این اراضی کشت محصول می‌کنند و بعد از مدتی صاحب زمین می‌شوند در حالی که این اراضی جزوی از دریاچه ارومیه است.

تجریشی با اشاره به اینکه دریاچه جزو اراضی است که کسی اجازه دخل و تصرف در آن ندارد، گفت: باید این منطقه قرق شود که نه دام وارد منطقه شود و نه کشاورزی در آن صورت گیرد. چون پوشش گیاهی این اراضی مانع خیزش نمک و غبار و حافظ مردم منطقه در برابر این پدیده‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه این متاسفانه 100 هزار هکتار هنوز قرق نشده و حصار ندارد، افزود: در حال حاضر از این راضی برای چرای دام‌ها استفاده می‌شود و برخی کشاورزان نیز به سبب خاک مساعد آن بخش‌های مختلف را تصرف کرده و شروع به کشت و زرع در آن کرده‌اند، در حالی که این دخل و تصرف غیرقانونی و خارج از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

مدیر دفتر توسعه و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان با اشاره به اینکه طبق مصوبات ستاد ، این اراضی باید به عنوان منطقه احیا شده با کارکرد اکولوژیک قرق شود، اظهار کرد: قرق و کنترل این اراضی توسط سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات مالی میسر نیست، بنابراین قرار شده این سازمان ، نیرو و امکانات مورد نیاز را به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کند تا برای سال آینده اقدامات لازم برای قرق این منطقه انجام شود.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز پیش از این به زمین‌خواری در دریاچه ارومیه اشاره و مراقبت از بخش غیرقابل احیای این دریاچه در مقابل تعدی‌ها و زمین‌خواری‌ها را به عنوان یکی از خواسته‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه