سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هشدار "یونپ" هم به داد دریاچه ارومیه نرسید

زیست بوم

هشدار "یونپ" هم به داد دریاچه ارومیه نرسید

مسوولان ایرانی در مورد شرایط دریاچه ارومیه کماکان ناآگاهنخبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- وضع دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته وخیم تر شده است. از مساحت این دریاچه هزار کیلومتر مربع کاسته شده و دریاچه گویا نفس های آخر را می کشد اما هنوز هیچ یک از وعده های دولت برای اختصاص حقابه از سوی استان های مجاور به این دریاچه محقق نشده است.  
 
«محمد درویش»، فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در مورد وضع کنونی این دریاچه به CHN می گوید: «دریاچه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته هزار کیلومتر مربع کاهش مساحت داشته است اما هیچ یک از اقداماتی که در ماه های گذشته وعده انجام آن داده شد، اتفاق نیفتاده است.»
 
چند ماه پیش و با بحرانی شدن وضع دریاچه ارومیه، استان های مجاور این دریاچه موظف شدند بخشی از حقابه آن را که سال ها از دریاچه دریغ شده بود، به آن اختصاص دهند. حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه حدود 3.1 میلیارد مترمکعب برآورد شده است و استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان موظف شدند به ترتیب در حدود 1.8 میلیارد مترمکعب، 300 و 900 میلیون مترمکعب به این دریاچه اختصاص دهند با این حال بعد از گذشت چند ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 
درویش در مورد دلایل تامین نشدن این حقابه که حق طبیعی دریاچه است، می گوید: «مقاومت هایی در سطح استان‌ها وجود دارد و مسوولان استانی مدام در حال چانه زنی هستند تا رقم تخصیص یافته از استانشان کمتر و کمتر شود، این است که در عمل کاری از پیش نمی رود.»
 
هنوز روزهای زیادی از هشدار یونپ، ـ برنامه محیط زیست ملل متحد ـ در مورد 78 میلیون نفری که از خشک شدن دریاچه ارومیه متضرر می‌شوند نگذشته است و طبیعی است که مسوولان دولتی و استان‌های همجوار نخستین کسانی باشند که گزارش یونپ را جدی بگیرند. درویش اما معتقد است بسیاری از این مسوولان این گزارش را نخوانده اند و اساسا نمی دانند چیست.
 
این ناآگاهی و بی توجهی مسوولان محلی و دولتی به دریاچه ارومیه در جایی است که بر اساس گزارش یونپ، خشکی دریاچه ارومیه ناشی از تصمیم گیری های غلط و تامین نشدن حقابه دریاچه است و خشکسالی در آن نقش چندانی ندارد.
 
در این گزارش وضع دریاچه ارومیه در صد سال اخیر با دریاچه های سوان در ارمنستان و وان در ترکیه که در نزدیکی این دریاچه قرار دارند، مقایسه شده و عنوان شده که با وجود فاصله کم این دو دریاچه با دریاچه ارومیه، آن ها به خوبی پویایی خود را حفظ کرده اند.
 
در حالی که کشاورزی بیش از ظرفیت آبی منطقه یکی از مهم ترین دلایل خشکی دریاچه ارومیه است، گزارش یونپ هشدار می دهد که در صورت خشکی این دریاچه، نخستین تاثیر نابودی کشاورزی و نیز تکرار سرنوشت ساکنان حاشیه دریاچه خشک شده آرال خواهد بود.
 
با وجود تمامی این اطلاعات معلوم نیست دولت تا چه زمان قصد دارد اقداماتی ساده برای نجات دریاچه ارومیه و وظیفه در قبال نجات جان 78 میلیون نفری را که بابت خشکی دریاچه به شدت آسیب خواهند دید، را به تعویق بیندازند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه