سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه ارومیه بار دیگر جان می گیرد - کاهش شوری به 140 گرم در لیتر

زیست بوم

دریاچه ارومیه بار دیگر جان می گیرد - کاهش شوری به 140 گرم در لیتر

خبرگزاری مهر: با افزایش ورودی آب، همچنین آغاز فصل آبگیری دریاچه ارومیه در کنار اجرای طرح بارورسازی ابرها بارقه های امید برای احیای دریاچه ارومیه جان دوباره گرفت.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | CARHARTT WIP HOMME , JofemarShops

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر موضوع نجات دریاچه ارومیه به دلیل بحرانی شدن شرایط آن یکی از اولویتهای اصلی دولت بوده که با تشکیل کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه، طرحهای بارورسازی ابرها، انتقال بین منطقه ای آب، افزایش تسهیلات اجرای طرحهای آبیاری نوین در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، عدم اجرای سد جدید به تصویب رسید، طرحهایی که هم اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی و یا تعیین پیمانکار برای اجرا هستند.

اما فرا رسیدن فصل تابستان و گرما کابوس خشک شدن و بحرانی شدن این تالاب ارزشمند قوت گرفته و نگرانی های اهالی منطقه و مسئولان را افزایش می دهد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست برای این مشکل طرح بارورسازی ابرها برای افزایش بارندگی در این حوزه از تیرماه سالجاری آغاز می شود که در صورت اجرا بارقه های امید نیز قوت می گیرد.

اما در حال حاضر میزان ورودی به دریاچه ارومیه به 2 میلیارد مترمکعب رسیده است این درحالی است که احیای این تالاب ارزشمند نیازمند تزریق سالانه 3 میلیارد مترمکعب آب است.

حسن عباس نژاد در این خصوص اظهارداشت: امسال میزان آب ورودی به تالاب دریاچه ارومیه در حال حاضر به 2 میلیارد متر مکعب رسیده که این امر موجب زیست دوباره آرتمیا در این دریاچه شده است.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی، با بیان اینکه زیست آرتمیا در شرایط فعلی دریاچه ارومیه فقط در فصل آبگیری دیده می شود، افزود: با افزایش ورودی آب و همچنین آغاز فصل آبگیری دریاچه ارومیه در شرایط بحرانی کنونی، زیست به وفور آرتمیا دراین تالاب تنها در فصل بهار به چشم می خورد.

وی ادامه داد: با رسیدن فصل تابستان و تبخیر آب و افزایش غلظت شوری،‌ از جمعیت آنها کم شده و در مواقعی نیز از بین می روند به طوری که این روند تا اواخر زمستان ادامه می یابد.

کاهش شوری دریاچه ارومیه به 140 گرم در لیتر

وی کاهش شوری دریاچه ارومیه از فوق اشباع به 140 گرم در لیتر در سالجاری که با افزایش ورودی آب امکان پذیر شده است را از دلایل اصلی کاهش غلظت شوری تالاب دریاچه ارومیه عنوان کرد.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش راندمان بارش از طریق بارور سازی ابرها، زودبازده ترین راهکار در نجات دریاچه ارومیه از بحران خشکسالی است، تاکید کرد: بارورسازی ابرها حدود 10 ودر برخی مواقع تا30 درصد می تواند موجب تغییر و افزایش راندمان بارش شود همان گونه که انجام آزمایشی این روش در اوایل سال گذشته در استان،‌ موجب افزایش 20 درصدی راندمان بارندگی شد.

عباس نژاد لایروبی انهار و رودخانه ها را از دیگر برنامه های این اداره کل در راستای افزایش تغذیه دریاچه ارومیه دانست و ادامه داد: تا کنون 3 میلیارد تومان اعتبار در راستای اجرای طرح لایروبی انهار و رودخانه ها در استان اختصاص یافته که در تعدادی از حوزه های باتلاقی این عملیات انجام شده تا آب به صورت مستقیم به مخزن دریاچه وارد شود

از سال آبی 75 - 74 تا کنون رقم های ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه می شود.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگیهای خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570 هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه