سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ادامه سریال حریق جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

زیست بوم

ادامه سریال حریق جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری مهر: سریال آتش سوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد که هرسال در اواسط فصل بهار آغاز می شود، ادامه دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون هفت بار در جنگلهای استان اکران شده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

به گزارش خبرنگار مهر، جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد سهم جنگلهای کشور و 20 درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران دو دهم و در این استان 1.7 دهم هکتار است که می توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر کشور و 2.1 برابر دنیا است.

 

5300 هکتار جنگل استان طی شش سال در آتش سوخت

با این حال آتش سوزیها سالانه بخش زیادی از این جنگلها را طعمه خود می کند به طوری که به گفته فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، طی شش سال گذشته بیش از 720 مورد آتش سوزی در جنگلهای این استان به وقوع پیوست و طی آن پنج هزار و 300 هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شدند.

به گفته رحمت الله دین پرور، در سال 85 تعداد 109 مورد آتش سوزی در هزار و 105 هکتار، در سال 86 تعداد 122 مورد در هزار و 408 هکتار، در سال87 تعداد 93 مورد در 909 هکتار، در سال 88 تعداد 105 مورد در 878 هکتار و در 89، 145 مورد در 802 هکتار به وقوع پیوست و در سال گذشته 140 مورد در کمتر از 200 هکتار به وقوع پیوست.

20 هکتار جنگل در گوهرکان باشت طعمه حریق شد

با این حال تراژدی آتش سوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری، شش بار اشک جنگلها و مراتع دنا، بویراحمد، باشت و دهدشت را در آورده و هفتمین قسمت آن صبح امروز در شهرستان "باشت" به نمایش در آمد.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر گفت: طی آتش سوزی در جنگلها و مراتع "گوهرکان" این شهرستان، 20هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شدند.

وی افزود: در این آتش سوزی تعداد زیادی از درختان بلوط، کیکم، زالزالک و بادام کوهی در آتش سوختند.

دین پرور اظهار داشت: آتش سوزی در جنگلهای این منطقه صبح امروز( دوشنبه) توسط نیروهای منابع طبیعی و مردمی خاموش شد و خسارتهای وارده به این منطقه طی روزهای آینده از سوی کارشناسان منابع طبیعی استان برآورد می شود.

وی یادآور شد: هفته گذشته هم 15 هکتار از مراتع و جنگلهای منطقه تفریحی "شلالدون" باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده بود.

افزایش آتش سوزی در جنگلهای استان نسبت به سال گذشته

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی هفت آتش سوزی که از ابتدای سالجاری در این استان به وقوع پیوسته، بیش از 40 هکتار از جنگلها و مراتع طعمه حریق شدند.

وی با بیان اینکه میزان آتش سوزیها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است، گفت: علت این موضوع پوشش بالای گیاهی به دلیل افزایش بارندگی ها در سال زراعی جاری بوده است.

دین پرور افزود: میزان ورود دام به مراتع و جنگلها نیز در برخی مناطق تا 90درصد کاهش یافته و این مسئله منجر به افزایش پوشش گیاهی شده که با کوچکترین سهل انگاری شاهد گسترس آتش سوزی هستیم.

وقوع آتش سوزیها در روزهای تعطیل/ ضرورت اختصاص بالگرد

وی بیان داشت: بیشترین آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در روزهای تعطیل به خصوص در بعد از ظهر آن روز اتفاق می افتد و این نشان می دهد که اغلب آتش سوزی ها بر اثر بی توجهی و سهل انگاری گردشگران به وقوع می پیوندد.

این مسئول تصریح کرد: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیبهای بالای 27 درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می شود.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت برای اطفای حریق تا بخواهند با ماشین به منطقه اعزام شوند، دامنه آتش وسعت پیدا می کند و خسارت زیادی به جنگلها وارد می آورد.

وی اختصاص یک بالگرد به این استان برای حفاظت از جنگلها را ضروری عنوان کرد و گفت: استفاده از بالگرد باعث می شود نیروهای حفاظت سریعتر به منطقه اعزام شوند و از گسترش آتش سوزی جلوگیری کنند.

دین پرور همچنین از اختصاص 300میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات اطفای حریق به یگان حفاظت این استان خبرداد و گفت: این اعتبار صرف تجهیز یگان حفاظت به امکانات اطفای حریق می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه