سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سازمان جنگل‌ها ومراتع به متجاوزان باج نمی‌دهد - ۴۶۶۰میلیارد تومان خسارت طغیان خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی

زیست بوم

سازمان جنگل‌ها ومراتع به متجاوزان باج نمی‌دهد - ۴۶۶۰میلیارد تومان خسارت طغیان خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی

برگرفته از همشهری آنلاین

اسدالله افلاکی

پانزدهمین رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری کشور روز گذشته در جمع اصحاب رسانه حاضر شد تا از تغییر رویکرد این سازمان در حفاظت و صیانت از انفال سخن بگوید.
خداکرم جلالی که پیش از این و بین سال‌های 84تا86ریاست سازمان جنگل‌ها را برعهده داشته است با تشریح سیاست‌های کلی سازمان متبوع خود در دوره جدید ریاستش بر این سازمان از عزم راسخ خود برای مقابله با متجاوزان سخن گفت.

او علاوه بر ریاست سازمان جنگل‌ها، 3دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، 2دوره ریاست کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها، مدیرعاملی شیلات ایران، ریاست کانون جهادگران جهاد سازندگی، ریاست کمیته آب و منابع طبیعی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز ریاست نخستین دوره سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را در پیشینه کاری خود دارد. رئیس جدید سازمان جنگل‌ها و مراتع روز گذشته از ضرورت مدیریت جامع‌نگر در اکوسیستم‌های کشور سخن به میان آورد و گفت: با توجه به وضعیت نگران‌کننده منابع طبیعی کشور، شورای راهبردی متشکل از صاحب‌نظران برای صیانت از اکوسیستم‌های طبیعی تشکیل شده و این شورا همچنان پذیرای کارشناسان دلسوزی است که دل در گروی حفاظت از منابع پایه (آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا) دارند. صیانت و توانمند‌سازی‌ منابع انسانی، ارتقای اخلاق منابع طبیعی و فرهنگ منابع طبیعی همراه با الزام و رعایت حقوق منابع طبیعی و سرانجام مشارکت مردم در ماموریت‌های سازمان با اولویت حفظ منابع موجود از دیگر موضوعاتی بود که وی در بخش سیاست کلی سازمان برآنها تأکید کرد. وی درعین حال از مشارکت مردم به‌عنوان تأثیرگذارترین اصل و اولویت سازمان جنگل‌ها در بحث صیانت و حفاظت یاد کرد.

بیلان منفی 10میلیارد مترمکعبی

جلالی در گریزی به بحران منابع کشور، از بیلان منفی آب در سفره‌های آب زیرزمینی سخن به میان آورد و افزود: سالانه با بیلان منفی بیش از 10میلیارد مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی کشور مواجهیم. تنها راه تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی هم اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم مانع تخریب زیست‌بوم‌ها می‌شود. این گفته‌های جلالی نشان داد وی علاوه بر اشراف به معضلاتی که دامنگیر منابع طبیعی کشورشده از معضلاتی که به‌دلیل مدیریت ناصواب منابع آب، دامن زیست‌بوم‌های کشور را گرفته نیز باخبر است. وی باهمین رویکرد ادامه داد: هزینه عملیات آبخیزداری وآبخوان‌داری یک دهم احداث سدسازی است ضمن آنکه هر هکتار آبخیزداری باعث ذخیره500مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

به گزارش همشهری، نخستین نشست خبری رئیس سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور در حالی برگزار شد که این سازمان با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است؛ ازیک سو، بدنه کارشناسی این سازمان به‌دلیل بازنشسته شدن نیروهای آن و عدم‌مجوز استخدام برای جایگزینی، به‌شدت با کمبود نیرو مواجه است کما اینکه در بخش حفاظت و جنگلبانی هم با این مشکل دست به گریبان است و از سوی دیگر، بیش از یک میلیون و 130هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی براثر پدیده خشکیدگی (زوال بلوط ها) تخریب شده‌اند؛ آماری که جلالی هم برآن صحه گذاشت.

900میلیارد تومان اعتبار

رئیس سازمان جنگل‌ها ومراتع، زمان بروز طغیان آفات و پدیده خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی را سال88 اعلام کرد و افزود: از زمان طغیان تا یک‌ماه پیش، بالغ بر یک میلیون و130هزار هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی به این آفات آلوده و 7 استان(ایلام، لرستان، کرمانشاه، فارس، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان) از 11استان زاگرسی درگیر پدیده خشکیدگی شده‌اند اما این به‌معنای آن نیست که کل سطوح آلوده تخریب شده باشد بلکه 15درصد از این سطوح دچار خشکیدگی شده و درنتیجه بخش عمده‌ای از درختان موجود دراین سطوح خشک شده‌اند. خشکسالی، تغییراقلیم، ریزگرد‌ها، فشار بیش از حد بر اکوسیستم‌ها، شخم و زراعت و عوامل اکولوژیکی که فشار و استرس فراوانی را به این رویشگاه‌ها وارد کرده عواملی هستند که روی هم زمینه شیوع و طغیان بیماری قارچی زغالی و 3گونه سوسک چوبخوار را فراهم کرده و سبب بروز پدیده خشکیدگی شده‌اند.

درعین حال وی از پایش 464هزار هکتار از سطوح مبتلا به خشکیدگی خبر داد و تصریح کرد: این پایش نشان داد کمتر از 25درصد از این سطوح به خشکیدگی مبتلا شده است. به گفته جلالی، حذف پایه‌(درختان)‌های آلوده و پرورش جنگل در قالب دستورالعمل در 2معاونت مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب و معاونت حفاظت با کمک صاحب‌نظران تهیه شده و به‌عنوان اقدامات فوری در حال اجراست. احیا و بازسازی مناطق آسیب دیده همراه با قرق مناطق، اجرای عملیات آبخیزداری و در پی آن کاهش عوامل تخریب و فراهم‌ساختن زمینه مشارکت جوامع محلی ازدیگر مواردی است که برای مقابله و مهار خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی دردستور کار قرار گرفته است. آنطور که جلالی می‌گوید: پدیده خشکیدگی در رویشگاه‌های زاگرسی تا‌کنون 4هزار و 660میلیارد تومان با درنظر گرفتن میانگین قیمت 250هزار تومان برای هر درخت، به جنگل‌های 7استان زاگرسی درگیر با پدیده خشکیدگی خسارت وارد کرده است و مقابله با این پدیده به حداقل 900میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در بخشی از سخنان خود آب پاکی را روی دست طرفداران ساخت جاده در جنگل ابر ریخت وگفت: عملیات احداث جاده در جنگل ابر منتفی شده و عرصه‌های جنگلی مورد نظرتحت مدیریت سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است. جلالی در واکنش به طرح فروش اراضی حاشیه جاده‌ها با توجیه تأمین طلب پیمانکاران تصریح کرد: این طرح به‌معنای تاراج انفال و بیت المال است و کسانی که این طرح راپیگیری می‌کنند ازارزش منابع طبیعی بی‌خبرند.

گفته‌های جلالی در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها نشان داد که وی طی 45روزی که از انتصابش به ریاست سازمان جنگل‌ها می‌گذرد اوضاع سازمان را رصد کرده وبا دست پر به میان خبرنگاران آمده است. مدیری که هر چند با آرامش سخن می‌گفت اما موضعگیری‌های قاطعانه او در قبال متجاوزان و متصرفان منابع طبیعی، نشان از آن دارد که می‌توان به صیانت از آخرین بازمانده‌های رویشگاه‌های جنگلی کشور امیدوار بود؛ به‌ویژه وقتی که با تکیه بر گفته‌های رئیس‌جمهور از عزم راسخ خود برای مقابله با زیاده‌خواهی‌ها سخن گفت و تأکید کرد: در مقابل متجاوزین در هر پست و مقامی که باشند چون کوه دماوند ایستاده‌ایم. جلالی فراتر از این، مدیران این سازمان را نیز ملزم به مقاومت دربرابر متجاوزان دانست و تأکید کرد: همه مدیران مکلفند در مقابل متجاوزان ایستادگی کنند.

مغایر با مصالح کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، طرح ادغام سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست را طرحی مغایر با مصالح کشور دانست و افزود: سازمان محیط‌زیست یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است درحالی‌که سازمان جنگل‌ها ومراتع، سازمانی حاکمیتی و اجرایی است و بدیهی است که ادغام این دو سازمان با توجه به وظایف متفاوتی که دارند هر دو سازمان را فشل می‌کند و به صلاح کشور نیست؛ اما آنچه مسلم است هماهنگی‌های لازم درباره منابع طبیعی با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گرفته و می‌گیرد. طرح تنفس 10ساله جنگل که طی سال‌های اخیر از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت دهم پیگیری می‌شد ازدیگر موارد برجسته نخستین نشست خبری جلالی بود. وی دراین باره نیز گفت: طرح تنفس 10ساله جنگل، در کمیسیون زیربنایی دولت به محدود کردن بهره‌برداری‌ها از جنگل و به طرح ملی بهره‌برداری تبدیل شده که پس از تصویب، جزئیات آن رسانه‌ای و پیش‌بینی می‌شود این طرح ظرف یک‌ماه آینده عملیاتی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه