سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل 50 ساله «تل‌چیتی» گناوه زیر چرخ ماشین آلات خاکبرداری

زیست بوم

جنگل 50 ساله «تل‌چیتی» گناوه زیر چرخ ماشین آلات خاکبرداری

خبرگزاری مهر: جنگل تل چیتی در کنار ساحل کم نظیر بندر گناوه با قدمتی 50 ساله به عنوان ریه شهر گناوه محسوب می شود که در این سال ها در معرض نابودی کامل توسط برخی افراد ناشناس و حتی شهرداری بندر گناوه قرار گرفته است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 for Women & Men

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل دست کاشت تل چیتی از کنار خیابان ایثار واقع در کوی بسیجیان به موازات ساحل بی همتای شهر گناوه امتداد یافته و در کنار خیابان جانبازان در همجواری بوستان هنرمندان و یادمان شهدای گمنام گناوه پایان می یابد.

متاسفانه در سال‌های اخیر برخی طرح های توسعه شهری نیز کمی سیمای این نگین سبز شهری گناوه را مخدوش ساخته و گویی نفس‌های این جنگل دست کاشت با قدمت 50 ساله را به شماره انداخته است.

به علت وجود معارضین بسیار شهرداری نیز در این سال‌ها نتوانسته با توجه به منابع مالی محدود خود طرحی جامع را برای این منطقه تهیه کرده و در حال حاضر مشخص نیست که باید با معارضین یا مالکین برای خریداری این منطقه که دیگر نمی‌توان بر روی زمین‌های آن قیمتی گذاشت، مذاکره کند تا به نتیجه رسیده و وارد مراحل اجرایی تهیه طرح جامع دهکده ساحلی گناوه در این نقطه شود.

متاسفانه چند روز پیش و در یک روز تعطیل صبح زود تعدادی از ماشین آلات شهرداری گناوه به صورت غیر قانونی وارد این جنگل شده و اقدام به برداشت ماسه به گفته خود آنها برای تهیه خاک مناسب برای فضای سبز شهری می کنند که مورد شکار چشمان تیزبین دو تن از حامیان محیط زیست قرار می گیرند.

فعالان اجتماعی و زیست محیطی شهر گناوه خواستار برخورد با متخلفان

یکی از شهروندان گناوه ای درگفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: بی شک هر چیزی که به این طبیعت زیبا و بکر آسیب برساند مایه نگرانی است و برداشت ماسه از جنگل زیبای تل چیتی باعث آسیب رسیدن به آن می شود.                

اسماعیل زمانی گفت: مسئولان باید در زمینه حفظ، نگهداری و حراست از این جنگل دست کاشت اهتمام ویژه داشته و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند تا دیگر شاهد چنین اقداماتی تاثرباری نباشیم.     

یک فعال اجتماعی و زیست محیطی شهر گناوه نیز در زمینه برداشت ماسه از اراضی تل چیتی گناوه توسط شهرداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به تاثير درخت در پايين اوردن دما و همچنين به دليل  طبيعت بكر و زيباي جنگل تل جيتي كه از دير باز تاكنون نمايي بسيار زيبا را در كنار ساحل نيلگون خليج فارس براي هر بيننده اي بوجود اورده است، تخريب منابع طبيعي از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي مايه نگراني است

رضا خواجه زاده گفت: نیاز است تا مسئولان منابع طبيعي از اینگونه اقدامات اشخاص و دستگاه ها جلوكيري كنند و مانع تخريب اين طبيعت زيبا شوند و بدانند که همیشه همیاری و همکاری ما را در این زمینه ها خواهند داشت.

 

شهرداری حکم بازدارنده‌ را مقابل تخریب‌چیان و معارضین داشته باشد

فعال زیست محیطی شهرستان گناوه و استان بوشهر نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه قدمت این پارک جنگلی قریب به پنجاه سال است و به رغم درختان سرسبز و انبوهی که در آن وجود دارد هم نمای زیبایی به ساحل دریا داده و هم موجب تلطیف هوای شهر شده است؛ چرا باید این طبیعت بکر و خدادادی توسط افراد ناآگاه تخریب بشود.

محمدرضا حسینی گفت: شهرداری می تواند حکم بازدارنده ای مقابل تخریب چیان و معارضین داشته باشد، حالا که شهر ما با توجه به موقعیت توریست پذیری و به یمن بازار پر رونقش باعث جذب مسافر و گردشگر در طول سال می باشد.

حسینی بیان داشت: مسئولان اجرایی استان و شهرستان نسبت به ساماندهی و تبدیل این پارک به یک مرکز توریستی - تفریحی نظر مساعد دارند و شهرداری باید با تخریب کنندگان فضای سبز این پارک و برداشت بی رویه ماسه و ریختن نخاله های ساختمانی به شدت برخورد کند.                          

این فعال رسانه ای استان بوشهر ادامه داد: من به عنوان یک شهروند گناوه ای و حامی محیط زیست پیشنهاد می کنم شهرداری متولی حفظ و حراست از تل چیتی بشود.   

حسینی در پایان تاکید کرد: شهرداری باید با فنس کشی از تخریب درختان و برداشت ماسه و ریختن زباله در محدوده این پارک جنگلی جلوگیری کند.

تل چیتی به عنوان ریه شهر باعث تصفیه هوا می‌شود

یکی دیگر از فعالان زیست محیطی شهرستان گناوه نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تل چیتی علاوه بر اینکه برای شهروندان تداعی کننده خاطرات گذشته است، به عنوان ریه شهر نیز باعث تصفیه هوا می شود که انتظار می رود مسوولان شهر پا به پای مردم قدر این موهبت را بدانند و بیش از این از آن نگهداری کنند.

حبیب یوسف زاده گفت: اگر دقت کرده باشید، شب هنگام به محض ورود به محدوده چیتی هوای خنکی را احساس می کنید که ناشی از انبوه درختان آن منطقه می باشد. 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در شهری که پارک های خیلی بزرگ با درختان سایه گستر ندارد می توان از این ناحیه به عنوان یک پارک طبیعی بهره برد.

 

تغییر کاربری به صورت غیر قانونی را نمی پذیریم

فرماندار شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه تخریب بخشی از تل چیتی توسط شهرداری بندر گناوه اظهار داشت: در پی اظهارات دو تن از شهروندان گناوه‌ای مبنی بر برداشت ماسه از اراضی تل چیتی واقع در ساحل گناوه با شهردار بندر گناوه تماس گرفتم و خواستار پیگیری سریع ایشان در این زمینه شدم.

عبدالنبی یوسفی گفت: این مسئول اعلام کرد که در آنجا یک مورد آتش سوزی رخ داده که نیرو های ما برای مهار آتش به آنجا رفته اند ولی من قانع نشدم و خواستار بازدید ایشان از آن محل شدم.

یوسفی بیان داشت: بعد از حضور شهردار در آن محل وی به ما گزارش کرد که مقداری ماسه توسط نیرو های ما از این محل برداشت شده و قول دادند که دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی ادامه داد: ما نیز هر گونه برداشت ماسه از تل چیتی که باعث تخریب آن اراضی و فضای سبز آنجا شود را تایید نمی کنیم و کاربری این اراضی نیز فضای سبز است و خواهد بود.

در مقابل دستبرد غیرقانونی به این فضا به صورت جدی مقاومت می‌کنیم

فرماندار شهرستان گناوه اضافه کرد: اگر چه برخی از مردم نیز با توجه به اسنادی که دارند از سیستم قضایی رای گرفته اند ولی بحث کاربری این اراضی تغییر نکرده است.

وی با بیان این که بحث تغییر کاربری‌ها نیز روال قانونی خود را دارد، افزود: اگر در چهارچوب قانون این اراضی تغییر کاربردی یابند ما بحثی نداریم ولی تغییر کاربردی به صورت غیر قانونی را نمی پذیریم و نه برای شهرستان ما شایسته است که این امر اتفاق بیفتد.

یوسفی خاطر نشان ساخت: این فضا با توجه به اینکه از گذشته ایجاد شده و نقشی که می تواند در هوای این نقطه از ساحل و به طور کلی شهر گناوه داشته باشد، ما از هر گونه دستبرد غیر قانونی در این فضا نه تنها حمایت نکرده بلکه در برابر آن مقاومت کرده و قطعا بر خورد لازم نیز صورت خواهد گرفت.

هر گونه تغییر در این اراضی نیازمند دریافت مجوز قانونی است

فرماندار شهرستان گناوه در پاسخ به پرسش مهر در زمینه اینکه آیا برخورد با متجاوزین به این اراضی صورت گرفته یا خواهد گرفت، عنوان کرد: در جرمی که در زمان ما در این زمینه رخ داده باشد، نبوده است و در این مورد نیز خود شهرداری بود که در آنجا کار می کرده اند و این با اینکه کس دیگری بخواهد به این مکان دستبرد بزند، بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: اگر هم ما به این نتیجه برسیم که دستگاه اجرایی نیز به صورت غیر قانونی بخواهند در آنجا کار کنند، قطعا پذیرفته نیست.

یوسفی در پاسخ به پرسش مهر در زمینه نارضایتی شدید افکار عمومی گناوه در شبکه های اجتماعی در زمینه پاسخ های متناقض مسئولان شهرداری در برخی رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی در زمینه برداشت ماسه از تل چیتی اظهار داشت: من به شهردار گفته ام و به همه مردم گناوه نیز می گویم که این مجموعه به عنوان تشکیلاتی که هنوز کاربری آن یک کاربری تعریف شده ای هست، قطعا هر گونه تغییر در این اراضی نیازمند دریافت مجوز قانونی از مراجع زیربط است.

وی ابراز داشت: تا زمانی که مجوزی صادر نشده باشد، قطعا همین کاربری باید حفظ شود و هر گونه اقدام دستگاه ها حتی خود شهرداری در زمینه برداشت ماسه بدون پشتوانه قانونی نه از نظر مردم و نه از نظر مجموعه ما پذیرفتنی و مورد تایید نیست.

 

جنگل تل چیتی می‌تواند در آینده یک چشم انداز بسیار خوب برای گناوه باشد

یوسفی در پاسخ به پرسش مهر در زمینه اهرم قانونی برخورد با متجاوزین به تل چیتی ادامه داد: قطعا باید اداره منابع طبیعی به عنوان متولی اراضی تل چیتی در کنار ساحل گناوه از این محل محافظت کند و قطعا منابع طبیعی نیز این موضوع را دنبال می کند؛ ضمن آنکه چون در مجوعه شهر قرار دارد، متولی تغییر کاربری آن نیز شهرداری بندر گناوه است.

وی در پاسخ به پرسش مهر درباره درخواست فرمانداری از شهرداری برای تهیه طرح جامع دهکده جنگلی تل چیتی اضافه کرد: لازمه تهیه این طرح داشتن اعتبار لازم از سوی شهرداری است.

یوسفی بیان داشت: شهرداری باید اعتبار مناسبی داشته باشد که به مشاور برای مطالعه، طراحی و تهیه این طرح دهد و این به همین راحتی نیست و باید مبلغ مناسبی اختصاص یابد؛ ضمن اینکه باید کار تعریف شده باشد که این مبلغ به چه منظوری به مشاور داده شود.

وی تاکید کرد: اگر یک مطالعه کامل در این اراضی انجام شود و با توجه به اینکه بخشی از این اراضی متعلق به مردم و مطابق قانون دارای سند مالکیت هستند و ما نیز به آن احترام می گذاریم، در چارچوب همین کاربری و یک طرح مطالعه شده سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری در تل چیتی می آیند، حمایت می شوند.

فرماندار شهرستان گناوه در پایان گفت: اعتقاد من این است که جنگل تل چیتی گناوه در مبحث گردشگری به ویژه در محدوده این اراضی می تواند در آینده یک چشم انداز بسیار خوب برای گناوه باشد.

جلوی برداشت ماسه از این منطقه گرفته می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه نیز در زمینه برداشت ماسه از جنگل تل چیتی و تخریب بخشی از اراضی آن توسط شهرداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت همجواری اداره منابع طبیعی با جنگل تل چیتی هر دستگاهی که در منطقه تل چیتی کار کند، نیروهای ما متوجه آنها می شوند و چون در شهر واقع شده خود مردم نیز به ما اطلاع رسانی می کنند و سریعا جلو برداشت ماسه از این منطقه را گرفته و کار آنها را متوقف می کنیم.

علیرضا شهابی ضمن تقدیر از اطلاع رسانی به موقع مردم و به ویژه حامیان محیط زیست در این زمینه به اداره منابع طبیعی گناوه گفت: ما در این مورد با فرمانداری مکاتبه کرده ایم و باید از مجموعه فرمانداری نیز برای مکاتبه با شهرداری در زمینه پیشگیری از تکرار چنین امری تقدیر کرد.

شهابی بیان داشت: ممکن است که واقعا شهردار و معاونان وی در جریان این امور نبوده و نیروهای آنها برای نپیمودن مسافت بسیار و رفتن به اراضی ماسه ای بیرون شهر (مال قائد و قلعه حیدر) برای برداشت ماسه اقدام به بارگیری ماسه از نزدیکترین محل یعنی تل چیتی کنند و از شهردار و معاونان وی انتظار داریم که خود آنها نیز از رخداد اینچنین حوادثی پیشگیری کنند.  وی ادامه داد: افرادی که پشتیبان محیط زیست هستند در واقع پشتیبان ما در این زمینه ها محسوب می شوند و ما از آنها تقدیر می کنیم.

شهابی اضافه کرد: در واقع هدف همه ما که همان حفظ محیط زیست باشد، یکی است و ما نیز متولی این کار هستیم و خود را از آن تبرئه نمی کنیم؛ اما باید با فرهنگسازی در زمینه حراست از منابع طبیعی قبل از وقوع این حوادث از آنها جلوگیری کرد.

جنگل‌کاری برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از حرکت آنها

وی تصریح کرد: اکنون دوستداران محیط زیست متوجه پیگیری پرونده ها مربوط به این اراضی در مراجع قضایی نیستند و جا دارد تا با مراجعه به دادگستری با رئیس دادگستری و قضاتی که مسئول رسیدگی به پرونده های مربوطه به این اراضی هستند، نشست داشته و گفتگو کنند.

شهابی عنوان کرد: دوستداران محیط زیست از آنها بخواهند و بگویند که این مکانی را که حالا شما در حال رسیدگی به پرونده آنها هستید، نزدیک به پنجاه سال است که در آن جنگل کاری شده است.

وی ادامه داد: هدف از آن نیز تثبیت شنهای روان و جلوگیری از حرکت آنها و آوار آنها به درون منازل مسکونی شهروندان و دیگر مشکلات ناشی از آنها بوده است و ذهن قضات را روشن کنند که در واقع آراء مبنی بر محکومیت منابع طبیعی یا راه و شهرسازی در این عرصه ها صادر نکنند.

شهابی خاطر نشان ساخت: در سنوات گذشته آرای قطعی علیه ادارات منابع طبیعی و راه و شهرسازی در این زمینه صادر شده و در برخی از نقاط کل عرصه را کسانی که به زعم ما معرض هستند آمده اند و ثبت کرده و سند مالکیت گرفته اند و اداره ثبت نیز مالکیت آنها را دال بر داشتن پلاک در این عرصه ها تایید کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه گفت: یکی از این موارد ثبت سند مالکیت، قسمتی از نهالستان اداره منابع طبیعی شهرستان گناوه است که اخیرا حکم قلع و قمع گرفته اند و نهالستان و حتی درختانی نیز در این بین از بین خواهند رفت و ممکن است مورد اعتراض جمعی هم واقع شود ولی جلو حکم قطعی و اجرای حکم را کسی نمی تواند بگیرد و حامیان محیط زیست در این زمینه اگر بتوانند ما را کمک کرده و با ما همصدا شوند، در خدمت آنها هستیم.

 

برداشت ماسه از تل چیتی در روزهای تعطیل

شهابی متذکر شد: در اسفندماه سال گذشته چند دستگاه از ماشین آلات شهرداری بندر گناوه در حال برداشت ماسه از جنگل تل چیتی بودند که ما موضوع را به فرمانداری منعکس و مکاتبه کردیم و فرمانداری نیز در این زمینه مکاتبه ای را با شهرداری کرد و به آنها اعلام شد که بدون هماهنگی و به هیچ وجه از ماسه بادی تل چیتی برداشت نکنید.

وی تاکید کرد: مدتی پس از آن برداشت ماسه بادی از اینجا مسکوت مانده بود ولی اخیرا در بعضی از روزهای تعطیل، متاسفانه شهرداری علیرغم آنکه خودش حامی فضای سبزبوده و بایستی در تثبیت شن های روان ما را همکاری و کمک کند به این امر مبادرت ورزیده که نبایستی این کار را انجام دهد.

شهابی ادامه داد: ما نیز هیچ مجوزی را تا جایی که امکان دارد در زمینه برداشت ماسه از تل چیتی صادر نخواهیم کرد و هیچ مجوزی در زمینه برداشت ماسه از تل چیتی توسط این اداره تاکنون صادر نشده است و کار شهرداری بندر گناوه در این زمینه غیر قانونی بوده است.

وی عنوان کرد: ما در این زمینه با فرمانداری مکاتبه داشته ایم و همان طور که می دانید دستگاه های اجرایی نباید دعاوی را علیه همدیگر در مراجع قضایی مطرح کنند و ما نیز بر این اساس موضوع را به فرمانداری منعکس کردیم.

هیچ یک از معارضین جنگل تل چیتی حق برداشت ماسه را ندارند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه افزود: اگر مجددا تخلفی از سوی شهرداری بندر گناوه در این زمینه صورت بگیرد قطعا موضوع را از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر به استانداری منعکس خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نه تنها دستگاه های اجرایی بلکه هیچ یک از معارضین جنگل تل چیتی حق برداشت ماسه از این عرصه را ندارند و به جز یک مورد که حکم قطعی و خلع ید در مورد آن صادر شده و ما وی را به عنوان مالک می شناسیم، مابقی را به عنوان معارض می شناسیم.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه در پایان گفت: هر گاه طرح دعوی معارضین در مراجع قضایی قطعی و حکم اجرایی صادر شد ما آنها را به عنوان مالک می شناسیم و در این زمینه به جز یک مورد یاد شده هیچ سندی دال بر خلع ید منابع طبیعی به دست ما نرسیده است.


گزارش: حسین غلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه