سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل‌های کوه«سفید» لنده طعمه حریق شد

زیست بوم

جنگل‌های کوه«سفید» لنده طعمه حریق شد

بخشی از جنگل‌ها و مراتع کوه سفید لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Sneakers Nike Shoes

محمد مرادی، فرماندار شهرستان لنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه این آتش سوزی در دو مرحله بود که هر مرحله حدود هشت ساعت به طول انجامید، افزود: آتش سوزی از بعدازظهر 24 تیرماه آغاز تا ساعت بامداد 26 تیر ماه دو مرحله آتش سوزی مهار و خاموش شد.

وی افزود: این آتش سوزی با همکاری ادارات و سازمان‌ها و نیروهای مردمی و بسیجی شهرستان خاموش شد.

مرادی با بیان اینکه منطقه محل آتش سوزی کوهستانی و صعب العبور بوده اظهارکرد: بر اثر این آتش سوزی به مراتع این منطقه خسارت بیشتری وارد شده و خسارات وارده به جنگل‌های زیاد نبوده است.

فرماندار شهرستان لنده درباره علت آتش سوزی خاطرنشان کرد: علت آتش سوزی مشخص نیست و در حال بررسی است.

مرادی در خصوص میزان خسارات وارده تصریح کرد: هنوز میزان خسارات وارده مشخص نیست و باید با نقشه برداری توسط منابع طبیعی میزان آن مشخص شود.


همچنین محمد رضا جهان آراء، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: آتش سوزی کوه سفید لنده چهار روز پیش اتفاق افتاده بود که مهار و خاموش شد.


وی افزود: دلیل آن به صورت دقیق مشخص نیست اما با توجه به اینکه عشایری در منطقه حضور داشتند احتمالا آتش روشن کردند و منجر به آتش سوزی شد.


جهان آراء بیان کرد: میزان خسارات وارده هنوز نقشه برداری نشده و مشخص نیست.


مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: بر اثر کل آتش سوزی‌هایی که از ابتدای سالجاری تاکنون در این استان اتفاق افتاده تاکنون 180 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شده است در حالی که در یکی استانهای همجوار ما تنها یک مورد آتش سوزی 1000 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شد.


جهان آراء تصریح کرد: نیروهای منابع طبیعی همه و به موقع برای مهار آتش اقدام می‌کنند اما سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را با ما ندارند.


وی ادامه داد: طبق قانون همه دستگاه‌ها و نهادها باید در مواقع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع باید وارد عمل شوند و برای خاموش کردن آتش اقدام کنند اما متأسفانه برخی از دستگاه‌ها سهل انگاری می کنند و به کمک نیروهای منابع طبیعی نمی آیند.


مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به اینکه این استان کوهستانی است برای مهار و خاموش کردن به موقع آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع نیاز مبرم و جدی به یک فروند بالگرد اطفای حریق دارد که بتواند علاوه بر کمک برای خاموش کردن برای انتقال و هلی برد نیروها به محل آتش سوزی تأثیرگذار و کمک کار ما باشد.


جهان آراء بیان کرد: در برخی موارد برای مهار و خاموش کردن آتش جنگل‌ها ومراتع دراستان نیروهایی که به محل اعزام می شوند باید بیش از 2000متر پیاده روی کنند که بعد از رسیدن به محل توانی برای خاموش کردن آتش ندارند در حالی که اگر بالگرد وجود داشته باشد در سریعترین زمان ممکن آتش مهار می شود.


وی گفت: با رایزنی‌های انجام شده قرار است که یک بسکت آب برای مهار و خاموش کردن آتش سوزهای جنگلها و مراتع با بالگرد خریداری شود که در مواقع نیاز به کمک ما بیاید.


مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: از مردم استان تقاضا می‌کنم که تلاش کنند آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان اتفاق نیفتد و در مواقع آتش سوزی ها به کمک ما بیایند.


جهان آراء عنوان کرد: در سال‌جاری نسبت به استان‌های همجوار در مهار آتش موفق بوده‌ایم و ما با دست خالی برای مهار آتش سوزی‌ها اقدام می کنیم و امکانات و تجهیزات لازم را برای خاموش کردن آتش نداریم.


وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده حدود 30 درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع این استان عمدی و مابقی سهوی یا غیر عمد است.


همچنین مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کمک به مهار آتش سوزی‌ها با بالگرد و درخواست از مرکز گفت: بالگردهایی که هلال احمر دارد کابردی برای کمک با آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع ندارد.


وی گفت: کمک به آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع جزء وظایف اصلی هلال احمر نیست اما یک سبد مخصوص آب برای پاشیدن آب با بالگرد جهت خاموش کردن آتش وجود دارد که باید برای استان تهیه شود تا در مواقع نیاز از طریق بالگرد به مهار آتش کمک شود. با توجه به کوهستانی بودن هلی برد نیروها با بالگرد در مواقع آتش سوزی با مشکلات و خطراتی مواجه است و بال‌های بالگرد در مواقعی منجر به گسترش و فوران آتش سوزی هم می‌شود.


مثنوی اظهارکرد: با این وجود به دلیل اهمیت موضوع و جنگل‌های استان ضمن اینکه رایزنی برای کمک با بالگرد نیروها و خودروهای ما در موقع آتش سوزی به کمک نیروهای و مهار آتش می پردازند.


سعید نظری، مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد از وقوع بیش از ۷۲ فقره آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان در سال گذشته خبرداد و گفت: با بررسی‌های انجام شده بیش از ۸۰ درصد علل وقوع این آتش سوزی‌ها ناشی از خطاهای انسانی بوده است.


وی وجود بالگرد را برای تسریع در اطفای حریق امری ضروری دانست و اظهارکرد: امکان اعزام نیروهای یگان حفاظت با خودرو با توجه به کوهستانی و سخت گذربودن این استان ممکن نیست بنابراین در مواقع بروز آتش سوزی دامنه آتش وسعت پیدا می‌کند و خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد می‌آورد.


لازم به ذکر است که فاصله این آتش سوزی با مرکز شهر لنده 15 کیلومتر و پنج کیلومتر مسیر کوهپیمایی تا منطقه آتش سوزی کوه سفید لنده بوده است.

در محدوده کوه سفید لنده علاوه بر درختان جنگلی و مرتعی، گیاهان دارویی نایاب کشف شده که از غنی ترین مکان‌های رویش انواع گیاهان دارویی است.

به گزارش ایسنا، شهرستان لنده از شهرستان‌های گرمسیری استان است که با یاسوج، مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. هم‌چنین جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 524 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان یک میلیون هکتار جنگل و 524 هزار هکتار مرتع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه