سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشکسالی در جنگلهای خوزستان پیش می رود

زیست بوم

خشکسالی در جنگلهای خوزستان پیش می رود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خشکسالی مهمترین تهدید برای جنگلهای حوزه زاگرس و همچنین کرخه و دز در استان خوزستان به شمار می رود.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: استان خوزستان از نعمات حوزه زاگرس به خوبی برخوردار است و در حاشیه رودخانه هایی که در جلگه خوزستان جاری هستند، نیز این گونه است. جنگلهای باقیمانده جنوب غرب کشور و جنگلهای کرخه و دز، در حدود بیش از 30 هزار هکتار وسعت دارند.

وی ادامه داد: در حوزه زاگرس نیز جنگلهای زاگرس وجود دارد که گونه غالب آن درختان بلوط و همچنین انجیر کوهی و بادام است. اهمیتی که این قسمت از حوزه زاگرس دارد به این دلیل است که در حوزه شمالی و شمال شرق استان، بیش از یک میلیون هکتار وسعت دارند که این میزان مساحت، نقش بسیار مهمی در اکوسیستم طبیعی این حوزه دارد. همچنین از جاری شدن سیلاب و فرسایش خاک جلوگیری می کند و یک اکوسیستم خوب از نظر تنوع زیستی و یک ذخیره گاه زیستی محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در حوزه جنوب که جنگلهای کرخه و دز وجود دارند نیز زیستگاه بسیار مهم انواع گونه های جانوری قرار دارد که از جمله شاخصترین آنها می توان به گوزن زرد ایرانی و لاکپشت فراتی و انواع پرندگان اشاره کرد.

لاهیجان زاده افزود: تهدید خشکسالی در دو حوزه زاگرس و جنگلهای کرخه و دز، خطر خشک شدن پوشش گیاهی را به دنبال دارد. آتش سوزی نیز یکی دیگر از تهدیدات از بین رفتن جنگلهای این دو حوزه در استان خوزستان به شمار می رود که به نوعی علت عمده وقوع این آتش سوزیها برگرفته از خشکسالی است.

وی گفت: در کنار خشکسالی و خطر آتش سوزی در حوزه جنگلهای استان خوزستان، قطع درختان نیز تهدید دیگری است ولی در خوزستان این موضوع کمتر جنگلهای این حوزه را تهدید می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه