سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با وجودی که جنگل های زاگرس در شکننده ترین وضعیت قرار دارند؛ مجوز سقز گیری در سه استان صادر شد

زیست بوم

با وجودی که جنگل های زاگرس در شکننده ترین وضعیت قرار دارند؛ مجوز سقز گیری در سه استان صادر شد

در حالی که جنگل های زاگرس در شکننده ترین وضعیت خود قرار دارند، سازمان جنگل ها باز هم مصلحت های اجتماعی و سیاسی را به مصالح محیط زیستی ترجیح داده و مجوز استحصال سقز از بنه زارهای زاگرس در سه استان را صادر کرده است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- پوشش گیاهی جنگل های زاگرس در سال های اخیر در وضعیت بسیار ناپایداری قرار گرفته است. آفت های پوشش گیاهی این منطقه نه تنها بلوط ها بلکه بنه زارها را هم در معرض خشکیدگی قرار داده است. کمک به بازسازی جنگل در چنین شرایطی نیازمند آن است که هیچ فشار بیرونی به پوشش جنگلی منطقه وارد نشود با این حال امسال هم مجوز استحصال سقز در سه استان صادر شده است.
 
«هومان خاکپور»، دیده بان طبیعت بختیاری در گفت و گو با CHN با اعلام این خبر گفت: «در دو سال گذشته و با انتقادات فعالان محیط زیست سازمان جنگل ها مجوز های استحصال سقز از بنه زارهای زاگرس را باطل و این بهره برداری را ممنوع کرد با این حال امسال همزمان با فصل بنه گیری بار دیگر در استان های ایلام، کرمانشاه و کردستان مجوز استحصال سقز صادر شده است.»
 
این سه استان بدترین وضعیت را در میان جنگل های زاگرس به لحاظ خشکیدگی پوشش جنگلی دارند. برداشت سقز موجب ضعف فیزیکی درختان بنه می شود.
 
به گفته خاکپور به نظر می رسد این تصمیم با نادیده گرفتن ملاحظات علمی گرفته شده است و در آن مصالح اجتماعی و سیاسی به مصالح محیط زیستی ترجیح داده شده است.
 
درختان بنه پس از بلوط، بیشترین گونه موجود در جنگل های زاگرس هستند که به مانند دیگر درختان این منطقه بسیار آسیب دیده اند. خاکپور در مورد دلایل آسیب دیدن جنگل های زاگرس و به تبع آن بنه می گوید: «بسیاری از شناسه‌ها حکایت از آن دارد که جنگل های زاگرس با تهدیدهای اغلب انسان ساز و چالش های ناشی از وابستگی های معیشتی بیش از توان و سطح تولید، زراعت دیم در زیراشکوب توسط جوامع محلی، حضور دام و قطع سرشاخه ها، تأمین سوخت هیزمی، حمله آفات و بیماری های جنگلی و اجرای غیر اصولی پروژه های عمرانی و سدسازی ها روبرو هستند و آستانه تحمل آن ها به شدت پایین آمده است.»
 
در سال 91 و  92به دلیل شرایط بحرانی جنگل های زاگرسی، شورای عالی سازمان جنگل ها بهره برداری از در ختان بنه برای استحصال سقز را ممنوع کرده بود.
 
برآورد می شود که امسال هم بیش از هزار نفر به کار بهره برداری از سقز بنه در بنه زارهای زاگرس مشغول شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه