سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم «سفید کوه» شب گذشته در آتش سوخت - سیاه بختی‌های منطقه حفاظت شده ادامه دارد

زیست بوم

«سفید کوه» شب گذشته در آتش سوخت - سیاه بختی‌های منطقه حفاظت شده ادامه دارد

خبرگزاری مهر: وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سفید کوه طی شب گذشته موجب خسارت به بخشی از مراتع این منطقه شد که خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست آتش سوزی ساعت حوالی سه بامداد مهار شد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار مهر،  آتش سوزی مراتع منطقه سفید کوه خرم آباد که از حوالی ساعت 21 پنج شنبه شب آغاز شده بود با پیگیری و حضور تیم های اطفاء حریق محیط زیست و منابع طبیعی لرستان ساعت سه بامداد امروز جمعه مهار و حوالی ساعت پنج صبح به طور کامل خاموش شد.

در این راستا به رغم قرارگیری محل وقوع آتش سوزی در ارتفاعات به خاطر تاریکی هوا امکان اعزام بالگرد به منطقه وجود نداشت تا تیم های اطفای حریق به صورت پیاده راهی محل شوند و همین امر موجب کندی عملیات اطفای حریق شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در این رابطه به مهر گفت: این آتش سوزی حوالی ساعت 10 شب گذشته به وقوع پیوست و عمده سطح خسارت دیده مرتع بوده و جنگلها از آتش سوزی مصون مانده اند.

مهرداد بهاروندی عنوان کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و برخوردن به تاریخی هوا اعزام تیم‌های اطفای حریق طول کشید و همین امر عملیات را با کندی مواجه کرد.

وی با بیان اینکه خسارت ها به مراتع منطقه جدی نبوده است افزود: با این حال برآورد خسارت به مراتع آسیب دیده سفید کوه در حال انجام است که در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان اینکه محل آتش سوزی در منطقه حفاظت شده قرار داشته است عنوان کرد: با این حال نیروهای منابع طبیعی نیز با همه ظرفیت در کنار تیم های محیط زیست در عملیات اطفای حریق مشارکت داشته اند.

بهاروند با بیان اینکه در جریان اطفای حریق شب گذشته سه تیم از منابع طبیعی به همراه ظرفیت کامل نیروهای منابع طبیعی شهرستان خرم آباد مشارکت داشته اند افزود: علت آتش سوزی بی احتیاطی گردشگرانی بوده که در محل حضور یافته و نسبت به خاموش کردن آتش اقدام نکرده اند.

وی از برنامه ریزی و انعقاد تفاهم نامه هایی به منظور ارتقای فعالیتها در زمینه مقابله با آتش سوزی جنگلها طی تابستان امسال خبر داد و بیان داشت: جزئیات این برنامه ها پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی رخ داده در مراتع منطقه سفید کوه مربوط به علفهای یکساله ای است که به دلیل بارندگیهای مطلوب سال آبی جاری رشد خوبی داشته ولی پس از بارندگی و خشکیدگی مستعد آتش سوزی شده‌اند.

رضا آریایی با بیان اینکه امسال بارندگیهای خوبی را در سطح استان داشتیم و این امر موجب غنی شدن مراتع و احتمال آتش سوزی در سطح این مناطق شده است عنوان کرد: در این راستا برنامه ریزی شده که طی هفته آینده جلسه ای به منظور هماهنگی بیشتر میان دستگاههای مرتبط با بحث آتش سوزی جنگلها به ریاست معاون عمرانی استاندار لرستان برگزار شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی شب گذشته منطقه سفید کوه به دلیل شیب بالای منطقه و تاریکی هوا برای مهار با مشکلاتی مواجه شد، افزود: همچنین وزش باد در ارتفاعات کار تیم های اطفای حریق را با کندی مواجه کرد.

آریایی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی میان مردم به ویژه اهالی بومی ساکن در حاشیه جنگلها و مراتع استان یادآور شد: در این راستا اطلاع رسانی لازم باید از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عمده آتش سوزیهای جنگلهای استان به دلیل بی احتیاطی و ناآگاهی رخ می دهد، افزود: در این راستا باید ضمن رفع نواقص موجود در زمینه تجهیزات اطفای حریق در مسیر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی میان مردم حرکت کنیم.

بنابر این گزارش، منطقه سفیدکوه در استان لرستان بین 48.18 تا 47.43 عرض طول شرقی و 33.49 تا 33.29 عرض شرقی واقع شده است.

مساحت این منطقه حفاظت شده بالغ بر 71 هزار و 477 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه سفیدکوه شامل بلوط، ارژن، کیکم، ‌انجیر وحشی، زالزالک، ‌آلبالوی وحشی، گلابی وحشی، بنه، گون، چوبک و آویشن است.

این منطقه حفاظت شده میزبان یکی از غنی ترین رویشگاههای گونه منحصر به فرد بلوط و زیستگاه گونه های مختلف جانوری است.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط لرستان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

در این میان منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان یکی از مناطقی بوده که شاهد تکرار وقوع حریق در سالهای اخیر بوده به طوری که بخشی از این منطقه ارزشمند بر اثر آتش سوزی های متعدد شاهد خسارات جدی بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه