سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشک شدن برخی شمشادهای خزری

زیست بوم

خشک شدن برخی شمشادهای خزری

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شمشاد خزری، شمشاد جنگلی یا شمشاد هیرکانی یکی از مهم ترین و باارزش ترین درختان جنگلی شمال و یکی از پنج گونه پهن برگ و همیشه سبز جنگلهای شمال کشور محسوب می‌شود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

شمشاد خزری با برگ‌های همیشه سبز، براق و چرمی و دارای دیر زیستی بسیار بالا و گونه کاملاً سایه پسند بوده و در جنگل بهترین کیفیت رویشی را داشته و از گونه‌های باارزش جنگلهای البرز شمال است و در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی قرار گرفته است.


به گزارش ایسنا، بهار سال 1393 با شیوع و سرایت بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد بخش وسیعی از درختان شمشاد منطقه دوآب – سیاهکلرود چابکسر واقع در محدوده منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت به مساحت 800 هکتار دچار آسیب جدی شد و برخی از درختان شمشاد به کلی خشک شدند.


بیماری بلایت، بیماری مخرب و خطرناکی است که سبب خزان و از بین رفتن توده‌های شمشاد در منطقه شده و عامل بیماری نوعی قارچ است. این بیماری هم اکنون به عنوان یک اپیدمی (همه گیر) محدوده وسیعی از درختان شمشاد منطقه را آلوده کرده و در مناطق جلگه‌ای پایین بیشتر درختان بر اثر بیماری خشک شده‌اند.


در قسمتهای بالاتر و کوهپایه‌ای با ارتفاع بیشتر، سرایت آفت به درختان شمشاد، کمتر و در معرض آسیب جدی قرار نگرفته‌اند ولی بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف و تصاویر تهیه شده از درختان سبز و بررسی علائم و آثار بر روی برگها و تنه درختان حکایت از آن دارد که بیماری به این مناطق هم سرایت کرده ولی آهنگ رشد کمتری دارد این در حالیست که احتمال همه گیر شدن آفت سوختگی شمشادها در این مناطق هم دور از انتظار نیست.


نیمی از مساحت محدوده رویشی درختان شمشاد دوآب – سیاهکلرود ابتدای جاده جواهردشت، با جوامع جنگلی درختان توسکا، لرگ و انجیلی با زیر اشکوب شمشاد پوشیده شده است. در این محدوده رویشی بیشترین خسارت به درختان شمشاد وارد شده و برخی درختان به کلی خشک شده‌اند.


در صورت ادامه روند سرایت بیماری و پایداری و ماندگاری آن در منطقه و از بین رفتن درختان شمشاد، گونه های جدیدتری جایگزین مناطق رویشی خواهند شد و باعث تغییر گونه‌های منطقه می‌شود. انتظار می رود توسط متخصصین علوم گیاه‌شناسی و اساتید و جامعه دانشگاهی، مطالعات بیشتری در خصوص زیست شناسی و اکولوژی قارچ، سرعت و نحوه انتشار بیماری، سرایت در زمان رشد یا جوانه زدن، شرایط دمایی و آب و هوایی صورت گیرد. در صورت لزوم، باید بانک ژن این گونه نادر گیاهی تشکیل شود تا در صورت عدم کنترل آفات و بیماریها، حداقل بتوان ژن گونه‌ها را حفظ کرد.


جنگل، زیباترین جلوه طبیعت، مظهر شکوه و عظمت آفرینش و نماد قدرت لایزال خداوندی است و برای نجات درختان شمشاد خزری و حفظ و حراست از این میراث ارزشمند و ماندگار باید امروز چاره‌ای اندیشید زیرا فردا خیلی دیر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه