سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ‌عوامل روند رو به زوال جنگل‌های زاگرس

زیست بوم

‌عوامل روند رو به زوال جنگل‌های زاگرس

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اسلام آبادغرب معتقد است: خشکسالی‌های پی در پی، چرای بی رویه دام، قطع درختان، فرسایش خاک، بروز پدیده ریزگردها و... عواملی هستند که در کنار سن زیاد جنگل‌های زاگرس روند رو به زوال آن‌ها را رقم زده‌اند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

علی شهبازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از جنگل‌ها به عنوان ریه‌های طبیعت یاد کرد و افزود: در بیان اهمیت جنگل‌ها همین بس که تامین کننده تمامی اکسیژن مورد نیاز زمین هستند و از آن جایی که نبود اکسیژن حیات طبیعی موجود زنده را به مخاطره می‌اندازد، حفاظت و حراست از آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اسلام آبادغرب با بیان اینکه جنگل‌ها کارکردهای مهمی دارند که حفاظت و حراست از آن‌ها را ضروری می‌کند، اظهار کرد: اگر جنگل‌ها نباشند، بارندگی‌ها به خاک نفوذ نمی‌کنند و همین اتفاق باعث بروز سیلاب می‌شود که سیلاب نیز به نوبه خود زمینه‌های شسته شدن خاک از سطح جنگل‌ها را بوجود آورده و این اتفاق می‌تواند حیات طبیعی جنگل را به مخاطره اندازد.

این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی در ادامه عمده پوشش جنگل‌های زاگرس را بلوط دانست و افزود: بلوط یک درخت قدرتمند است که با دارا بودن ریشه‌های مستحکم و قوی در برابر آسیب‌ها مقاوم است و با وجود این در سال‌های اخیر عواملی بروز کرده که حیات طبیعی این جنگل‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اسلام آباد غرب افزود: بر اساس دیدگاه‌های کارشناسان و صاحبنظران عرصه جنگل آفت ذغالی بلوط و سوسک چوبخوار حیات طبیعی جنگل‌های زاگرس را به مخاطره انداخته‌اند و نحوه تخریب آن‌ها به این ترتیب است که آفت ذغالی بلوط با سوسک چوبخوار همزیست است و همین مسئله سبب می‌شود تا زمانی که آفت قارچ ذغالی در درختی پدیدار می‌شود، زمینه فعالیت سوسک چوبخوار فراهم شود که این سوسک نیز درخت را از تو خالی می‌کند.

شهبازی در ادامه از آتش سوزی به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین عوامل نابودی جنگل‌ها یاد کرد و افزود: آتش‌سوزی‌ها به خصوص آتش سوزی‌های عمدی یکی از مهمترین عوامل تخریب و نابودی جنگل‌ها به حساب می‌آیند و با برنامه ریزی مناسب و فرهنگ سازی در زمینه کاهش این آتش سوزی‌ها می‌توان از اثرات سوء آن‌ها بر روی جنگل‌ها جلوگیری کرده و مانع تخریب جنگل‌ها به عنوان سرمایه‌های زمین شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌ها نقش مهمی در رشد و زادآوری جنگل‌های زاگرس دارند، ابراز امیدواری کرد امسال سالی پرباران باشد تا شاهد رشد و زادآوری گونه‌های موجود در جنگل‌های زاگرس باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اسلام آبادغرب در ادامه مساحت منابع طبیعی شهرستان اسلام آباد غرب را 130 هزار هکتار دانست و گفت: از این میزان 90 هزار هکتار آن جنگل است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 18 درصد از جنگل‌های این شهرستان به خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند.

این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی با اشاره به اینکه در سال جاری تمامی مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط در این شهرستان پاکسازی شده‌اند، افزود: با ایجاد برش‌های بهداشتی تلاش شده تا نسبت به حذف پایه‌های آلوده از سطح جنگل‌ها اقدام شود.

شهبازی با بیان اینکه عمده جنگل‌های موجود در این شهرستان درخت بلوط هستند، اظهار کرد: انواع زالزالک، بنه و سایر گونه‌های گیاهی نیز در این جنگل‌های این شهرستان وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه