سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زغال‌سازی در جنگل‌های بلوط "حاتم"

زیست بوم

زغال‌سازی در جنگل‌های بلوط "حاتم"

در یک فاجعه زیست محیطی در منطقه کوه "حاتم" منطقه ماغر در شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، عده‌ای افراد سودجو و متخلف به صورت انبوه و با اره برقی، درختان بلوط را قطع و زغال تولید می‌کنند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Giftofvision , Sneakers search engine

یکی از اهالی این منطقه در تماس با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر که تاکنون بیش از 2000 درخت بلوط در این منطقه قطع شده است، از مسئولان خواست از تخریب و نابودی بیشتر درختان بلوط جلوگیری کنند.

مهدی نصیری، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بهمئی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: منطقه "حاتم" جزو شهرستان لنده است و در حوزه شهرستان بهمئی نیست.

وی افزود: این قطع کردن درختان کار افراد غیربومی استان بوده و احتمالا افرادی از استان‌های همجوار هستند که درختان بلوط را قطع و به زغال تبدیل می‌کنند.

هم‌چنین جومردیان، رییس اداره محیط زیست شهرستان بهمئی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قطع درختان بلوط در منطقه کوه "حاتم" بهمئی در حوزه کاری و استحفاظی محیط زیست نیست و با توجه به این‌که این منطقه شکار ممنوع است از لحاظ شکار و صید در حوزه کاری ماست.

وی ادامه داد: مقابله با آتش‌سوزی و قطع درختان جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب مراتع در حوزه کاری منابع طبیعی است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان بهمئی با بیان این مطلب که این منطقه بین سه شهرستان بهمئی، لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان در استان خوزستان مشترک است و این‌که اتفاقی افتاده در چه حوزه‌ای از این سه شهرستان است مشخص نیست، چراکه وضعیت جغرافیایی منطقه "حاتم" مشخص نیست.

هم‌چنین «محمد مرادی»، فرماندار شهرستان لنده نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بخشی از منطقه کوه "حاتم" جزو لنده و بخشی نیز جزو شهرستان بهمئی است.

وی ضمن تأیید قطع درختان کوه "حاتم" افزود: علاوه بر آن تعدادی از درختان مناطق "موگر"،"آب بهاره"، "برف سفید"،"سلی" و "قیام" هم قطع شده است که امکان دسترسی به این مناطق از طریق شهرستان لنده وجود ندارد، و باید از طریق "دهدشت- بهبهان و تشان" دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برخی افراد سوجو در این مناطق درختان بلوط را قطع آن را به زغال تبدیل می‌کنند.

فرماندار لنده با بیان این مطلب که چند نشست مشترک بین شهرستان‌های لنده، بهمئی و بخش تشان در بخشداری تشان شهرستان بهبهان برگزار کردیم اما برای برخورد و جلوگیری از قطع درختان همکاری لازم صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: باید یک تصمیم جدی و از مرکز گرفته شود.

مرادی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود 2000، 3000 و یا 10 هزار اصله درخت قطع شده است، تصریح کرد: شاید هم بیشتر از این تعداد قطع شده باشد، چراکه این منطقه دارای پوشش انبوه جنگلی است و تاکنون خسارات زیادی به آن وارده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه