سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتش بی‌مهری انسان برجان طبیعت - ۷۰۰ هکتار از مراتع کرمانشاه دود شد

زیست بوم

آتش بی‌مهری انسان برجان طبیعت - ۷۰۰ هکتار از مراتع کرمانشاه دود شد

متأسفانه هرساله با آغاز فصل گرم سال شاهد وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کرمانشاه هستیم که دلیل وقوع بسیاری از آن‌ها عوامل انسانی است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | nike air failed status in windows 7 2017 - Buy Online - nike lunar air force 1 white ice hockey tickets for Women & Men - FitforhealthShops

خبرگزاری مهر: عرصه‌های طبیعی ازجمله جنگل‌ها و مراتع نعمت‌های خدادادی هستند که متعلق به همه نسل‌ها بوده و همگان وظیفه‌دارند در راستای صیانت و حفظ آن‌ها تلاش کنند.

در پی فرمایش‌های مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و ضرورت صیانت از منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها، مراتع، منابع آب و جلوگیری از تعدی و تخریب و تغییر کاربری بی‌رویه اراضی طبیعی، همه دستگاه‌های اجرایی و قضایی موظف به مبارزه با متجاوزین و حراست و حفاظت از این ثروت عظیم الهی هستند.

متأسفانه هرساله با آغاز فصل گرما شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مراتع و جنگل‌های کشور و ازجمله استان کرمانشاه هستیم که باعث می‌شود سالانه چندین هکتار از این عرصه‌های طبیعی در آتش بسوزد و از بین برود.

بر اساس گفته مسئولان حدود ۹۰ درصد از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ناشی از عوامل انسانی است که برخی از آن درنتیجه اختلافات خانوادگی و قومی و قبیله‌ای رخ می‌دهد.

همچنین آتش زدن «پس چر» مزارع برای آماده کردن زمین‌های کشاورزی پس از کشت بهاره برای کشت دوم تابستانه که با آتش‌سوزی در این مزارع توسط کشاورزان صورت می‌گیرد، یکی دیگر از دلایل عمده حریق در اراضی ملی کشور است.

باوجود اطلاع‌رسانی فراوان و پخش آگهی و بروشور در بين کشاورزان شهرستان‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد بازهم برخی از زارعان با آتش زدن پسچر مزارع و باهدف از بين بردن علوفه‌ها اقدام به آتش زدن آن می‌کنند که به علت گرمای بیش‌ازحد هوا و همچنين خشک بودن اراضی و مراتع، قابل‌کنترل نبوده و به اراضی طبيعی و جنگل‌ها و مراتع اطراف سرايت کرده و سبب حریق می‌شود.

با توجه به اهمیت وجود فضای سبز و همچنین خشک‌سالی‌های اخیر حفاظت از منابع طبیعی اهمیت مضاعفی می‌یابد. در این راستا مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارس را به‌عنوان «روز جهانی جنگل» معرفی کرده تا نقش غیرقابل‌انکار جنگل‌ها در سرسبزی سرزمین و شادابی زیستگاه‌های جانوری و گیاهی را به همگان گوشزد کند.

ترویج و تبیین فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی امری است که شاید تا حدی مورد غفلت قرارگرفته که در این راستا می‌توان با استفاده از ظرفیت گسترده رسانه‌ها در راستای جلب مشارکت مردم برای حفاظت از منابع طبیعی گام‌های مؤثری برداشت.

وقوع ۷۲ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، از وقوع ۷۲ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه از ابتدای سال جاری خبر داد.

سرهنگ عباس بهاری افزود: به دنبال این آتش‌سوزی‌ها حدود ۷۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کرمانشاه در آتش سوخته و از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این آتش‌سوزی‌ها ازنظر مساحت ۲۹۴ درصد و ازنظر تعداد ۳۰ فقره افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمانشاه یادآور شد: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های دالاهو، گیلان غرب، کرمانشاه و صحنه رخ‌داده است.

بهاری تصریح کرد: متأسفانه عامل حدود ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع انسانی بوده که برخی از آن‌ها به دلیل اختلافات قومی و قبیله‌ای رخ می‌دهد.

وی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع این نعمت‌های خدادادی را وظیفه‌ای همگانی دانست و تصریح کرد: وجود جنگل‌ها و مراتع در هر کشوری منشأ برکات بسیاری بوده و نشاط و طراوت را به همراه دارد.

بهاری بر ترویج فرهنگ حفاظت از منابع و عرصه‌های طبیعی تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه نقش مؤثری دارند.

بالا رفتن دمای هوا، خشک‌سالی و سهل‌انگاری گردشگران از عوامل ایجاد حریق است

بهاری همچنین در توصیف عوامل طبیعی ایجاد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها، اظهار داشت: عواملی چون بالا رفتن دمای هوا و وزش بادهای گرم، خشک‌سالی و تأثیر مستقیم اشعه خورشید و انعکاس آن توسط اشیاء شفاف چون شیشه و آینه بر سطح علف‌های خشک و کشتزارها در ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی دخیل هستند.
 
فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی استان کرمانشاه، تصریح کرد: در عملیات اطفاء حریق با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و در بسیاری از آتش‌سوزی‌ها نیروهای مردمی و همچنین بسیج و سپاه به کمک ما می‌آیند.

وی بابیان اینکه زیرمجموعه‌های یگان حفاظت مردم بومی آموزش‌دیده و شبه‌نظامی هستند و دوره‌های اطفاء حریق برای دهیاران شهر و روستا نیز برگزارشده است، گفت: از سال ۸۴ مصوبه‌ای با توجه به نیازمندی‌های سازمان تصویب شد و بر اساس آن فرمانده یگان حفاظت از مرکز کل نیروی انتظامی انتخاب و این رویه در استان‌های دیگر نیز تعمیم داده شد که با توجه به آن فرمانده یگان در کل استان‌ها از سوی سازمان کل و یا همان نیروی انتظامی انتخاب می‌شود.

یکی از تجهیزات اساسی و مؤثر در اطفاء حریق بالگرد است

وی در ادامه عنوان کرد: نیروهای یگان حفاظت علاوه بر تجهیز به لباس‌های عملیات اطفاء حریق از انواع تجهیزات انفرادی ازجمله دستگاه‌های مخزن آب، کپسول‌های ۴ و ۵ کیلویی، آتش کوب و سایر امکانات استفاده می کنند.
 
بهاری در خصوص استفاده از بالگرد هلال‌احمر در راستای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع نیز، گفت: طی موارد متعددی یگان حفاظت منابع طبیعی درخواست‌هایی را به هلال‌احمر استان در این رابطه اعلام کرده اما با این پاسخ مواجه شده که برای هر ساعت پرواز بالگرد هلال‌احمر در عملیات اطفاء حریق ۱۷ میلیون تومان هزینه لازم است.

وی تصریح کرد: البته در مواقع ضروری و بر اساس تفاهم‌نامه و با دستورالعمل شخص استاندار همکاری لازم از سوی هلال‌احمر با منابع طبیعی انجام می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی کرمانشاه در ادامه با تأکید بر تعامل مسئولان استان در راستای انجام به‌موقع عملیات اطفاء حریق عرصه‌های طبیعی، گفت: طی نامه‌ای به استانداری مشکلات پیش رو در راستای اطفای آتش‌سوزی‌ها مطرح شد که بر اساس آن دستوری از استانداری به همه فرمانداران، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و همه اداره‌های زیرمجموعه استانداری صادر شد تا در این زمینه با منابع طبیعی بیشترین همکاری را داشته باشند.

وی یادآور شد: در این راستا با فرماندهان نظامی و انتظامی ارتش، سپاه و بسیج نیز برای حضور در عملیات اطفاء حریق مکاتبه‌هایی داشته‌ایم که کل نیروهای مذکور تعامل همکاری با این مرکز را داشته باشند.

این مسئول در خصوص اقداماتی که در بحث طرح جامع پیشگیری از حریق انجام‌گرفته است، گفت: از ابتدای سال ۹۴ طرح شناسایی مناطق بحرانی حریق استان در دستور کار قرار گرفته و با همکاری دهیاری ها و شوراها و تشکیل اکیپ های ۱۰ نفره این مناطق شناسایی شده است.

 سرهنگ بهاری با اشاره به اینکه از ابتدای فصل تابستان تا اولین بارندگی در آبان ماه، احتمال وقوع آتش‌سوزی طبیعی است، گفت: طی عقد تفاهم‌نامه‌هایی با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات خوبی از ابتدای امسال در راستای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی ها صورت گرفته است.

هر ساعت پرواز بالگرد هلال‌احمر ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اینکه هدف اول در این جمعیت خدمت‌رسانی و نجات جان انسان‌ها است این نهاد در اکثر مواقع ضروری حضوری قابل‌توجه داشته است.

کاووس محمودی گفت: وظیفه ذاتی جمعیت هلال‌احمر حضور به‌موقع در حوادث و سوانح است و در بحث اطفا حریق مراتع و جنگل‌ها که متولی رسیدگی به آن دستگاه‌هایی نظیر فرمانداری، منابع طبیعی و محیط‌زیست است در صورت نیاز جمعیت هلال‌احمر نیز وارد عمل می‌شود.

وی بابیان اینکه هلال‌احمر استان با همه توان برای خدمت‌رسانی در همه زمینه‌ها آمادگی دارد، افزود: با توجه به امکانات موجود و حضور نیروها در همه نقاط استان به‌عنوان نهادی امدادرسان و کمک‌کننده فعالیت گسترده‌ای داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر مجهز به یک دستگاه بالگرد است که در مواقع نیاز از آن استفاده می‌شود، گفت: در راستای اطفاء حریق مراتع و جنگل‌های سطح استان که اضطراری وجود داشته باشد با درخواست مدیریت بحران و یا منابع طبیعی و محیط‌زیست از این وسیله استفاده می‌شود.

وی با تأکید به اینکه این بالگرد ظرفیت ۲ هزار لیتر آب را دارد و برای هر مرحله اطفاء باید چندین بار ظرفیت آب خود را پر و تکمیل کند، گفت: هر ساعت پرواز این بالگرد هزینه‌ای بالغ ۱۲ میلیون تومان را در بردارد و در ارتفاعاتی که دچار آتش‌سوزی شده باشد فرود این بالگرد برای اعزام و انتقال نیرو به مناطق کوهستانی و صخره‌ای با دشواری‌هایی همراه است.

محمودی بابیان اینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع کل کشور بر اساس نیازسنجی‌های استان‌ها تجهیزات را در اختیار مراکز قرار می‌دهند، افزود: از ابتدای امسال آتش‌سوزی‌ها در استان افزایش داشته و در دو مورد در شهرستان‌های سرپل ذهاب و صحنه به مرحله بحران رسید که از بالگرد هلال‌احمر استفاده شد.

در ۲ مورد برای اطفای حریق از بالگرد هلال‌احمر استفاده‌شده است

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سطح استان آتش‌سوزی‌های متعددی داشته‌ایم که با توجه به وضعیت توپوگرافی و کوهستانی استان قالب آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور و صخره‌ای رخ‌داده است.

حسین باباجانی با اشاره به اینکه تاکنون در دو مورد بحرانی از بالگرد هلال‌احمر استان برای اطفای حریق استفاده‌شده است، افزود: در عملیات آتش‌سوزی منطقه پا طاق واقع در سرپل ذهاب و اطفای حریق در شهرستان صحنه از این بالگرد استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه بالگردی که در اختیار هوانیروز قرار دارد مدل ۲۱۴ است، گفت: این بالگردها امکان حمل آب فراوانی را ندارند و همه ظرفیت آن‌ها ۲ هزار لیتر است و برای عملیات اطفاء حریق باید در چند مرحله ظرفیت آب خود را پر کنند و علاوه بر آن نشست بالگردها در مناطق کوهستانی با دشواری همراه است.

این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس نیازسنجی‌های کل کشور و بررسی‌های انجام‌شده استان‌ها می‌توانند از هواپیمای آب‌پاش بهره‌مند باشند، افزود: استان کرمانشاه چرخه ۱۵ ساله خشک‌سالی را طی می‌کند که هرچند در فصل بهار در اثر رویش گیاهی پوشش خوب گیاهی را تجربه کرده‌ایم اما به دلیل گرمای زودرسی که با شروع فصل تابستان رخ داد به دلیل وزش باد میزان آتش‌سوزی‌ها افزایش یافت.

باباجانی با یادآوری اینکه در هر مورد حادثه در سطح استان مدیریت بحران به همه نیروهای مرتبط فراخوان می‌دهد، گفت: در عملیات اطفاء حریق نهادهای منابع طبیعی، محیط‌زیست، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و جمعیت هلال‌احمر کمک‌های مؤثری داشته‌اند.

آتش‌سوزی در ۱۱۴ هکتار از مراتع تحت حفاظت محیط‌زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از وقوع آتش‌سوزی در ۱۱۴ هکتار از مراتع تحت حفاظت محیط‌زیست استان خبر داد و گفت: بیشترین میزان آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده بیستون اعلام‌شده است.

غلامحسین کاظمی افزود: طی ۵ ماه گذشته ۱۱ مورد حریق در مراتع تحت مدیریت محیط‌زیست استان رخ‌داده که با تلاش‌های یگان حفاظت محیط‌زیست اطفاء شده است.

وی گفت: آتش‌سوزی در مراتع تحت حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه ازنظر تعداد ۵ مورد و ازنظر مساحت ۳۰ هکتار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دسته است.

کاظمی شماره تماس‌های ۱۵۴۰ و ۱۵۰۴ را جهت دریافت گزارش‌ها مردمی در خصوص آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی و همچنین تخریب و تصرف اراضی اعلام کرد و گفت: همیاران محیط‌زیست و محیط بانان به‌صورت مستمر در مناطق تعریف‌شده در حال حراست، حفاظت و مراقبت هستند.

این مسئول بابیان اینکه مسئولان استانداری در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ها همکاری و حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند، گفت: نیروهای سپاه و بسیج مردمی، یگان حفاظت منابع طبیعی و سازمان هلال‌احمر نیز همواره در زمان وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی آمادگی خود را برای کمک‌رسانی اعلام کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه، اعتبارات موردنیاز برای حفاظت بهتر از عرصه‌های تحت حفاظت این اداره را ۱۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با توجه به اینکه ۱۶۳ هزار هکتار و چیزی معادل ۶.۷ درصد از مناطق استان تحت حفاظت محیط‌زیست بوده که بخش اعظم آن در منطقه حفاظت‌شده قلاجه با مساحت بالغ‌بر ۵۰ هزار هکتار قرار دارد تلاش ما رسیدن به استانداردهای جهانی در حفاظت از محیط‌زیست است.

وی با اشاره به کمبود امکانات در راستای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی و اینکه مهار آتش در ساعات اولیه بهتر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: استفاده از بالگرد آب‌پاش جمعیت هلال‌احمر نیازمند صرف هزینه فراوانی است و اگر این تجهیزات مختص به سازمان هایی که مسئولیت حراست و حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست بود به‌صرفه‌تر به نظر می‌آمد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در نوار مرزی استان زیستگاه گونه‌های جانوری ازجمله زیستگاه شوکا در شهرستان پاوه وجود دارد که باید با تزریق و جذب اعتبارات موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه، گفت: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند باید موردتوجه و فرهنگ‌سازی قرار بگیرد چراکه این مهم در مرحله اول وظیفه همه مسئولان نهادها و سازمان‌ها بوده و سپس رسالتی است که بر عهده همه اعضای جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، منابع طبیعی ازجمله جنگل‌ها و مراتع، ثروتی برای هر جامعه است که تنها به نسل کنونی تعلق نداشته و آیندگان نیز از آن سهمی دارند  و لذا همه ما وظیفه‌داریم در راستای صیانت از این سرمایه تلاش کنیم.

خبرنگار: روشنک تکلف پور

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه