سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم درپی درخواست برای مالکیت جنگل‌ها؛ رییس سازمان جنگل‌ها: در صورت واگذاری باید فاتحه منابع طبیعی را خواند!

زیست بوم

درپی درخواست برای مالکیت جنگل‌ها؛ رییس سازمان جنگل‌ها: در صورت واگذاری باید فاتحه منابع طبیعی را خواند!

بیش از یکسال از منتفی شدن بحث ادغام سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها نمی‌گذرد که وزیر صنعت خواسته جالبی مبنی بر واگذاری سازمان جنگل‌ها به وزارت صنعت مطرح کرده استکه به گفته رییس سازمان جنگل‌ها در صورت واگذاری، باید فاتحه منابع طبیعی را خواند!

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Adidas Superstar Cloud White/Core Black - Core Black FV2819 - james harden adidas commercial 2018 schedule 2017

به گزارش خبرنگار ایسنا، در نیمه سال 1392 نمایندگان مجلس در قالب طرحی در پی ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان حفاظت محیط زیست بودند که با پیگیری‌های این دو سازمان منتفی شد اما در روزهای اخیر محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم بهره‌برداری از کارخانه تولید کاغذ از کاغذ باطله در صنایع‌ چوب و کاغذ مازندران، بر واگذاری جنگل‌های و بهره‌برداری از آنها به بخش صنعت تاکید و اظهار کرده که سپردن جنگل‌ها به دست صنعت، موجب احیای این بخش می‌شود.

وی که معتقد است جنگل یک موجود زنده است که از سویی کاشت و از سوی دیگر برداشت چوب از آن صورت می گیرد، شرکت های بهره بردار برای ادامه حیات خود به جنگل‌ها نیاز دارند و بخش صنعتی در زمینه بهره برداری از جنگل و برای تامین مواد اولیه خود هم که شده باید از آن مراقبت کنند؛ بنابراین سپردن جنگل ها به دست صنعت موجب احیای این بخش می شود.

به گفته نعمت‌زاده واحدهای بهره بردار از جنگل نباید با حداقل ظرفیت فعالیت کنند و باید بازیافت در این زمینه فعال‌تر شود و با واگذاری بهره برداری از جنگل به صنعت، صنایع چوب احیاء شوند.

این اظهارات وزیر صنعت درباره فقیر نبودن جنگل ها در زمینه چوب نیز خود محل تامل است؛ چرا که به گفته مسئولان سازمان جنگل ها و منابع طبیعی، بهره برداری از جنگل ها تنها مختص درختان خشک و مناطقی است که عملیات کاشت و برداشت چوب در آنجا صورت می‌گیرد و غیر از این هیچ درخت سالم و ایستاده‌ای نباید قطع شود.

به گفته جلالی، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال حاضر سالانه حدود 4.5 میلیون متر مکعب چوب از طریق قطع درختان افتاده، عملیات پرورشی در جنگل های شمال و زراعت و برداشت چوب در جنگل هایی غیر از شمال کشور و ... تولید می شود که با توجه به شرایط اقلیمی، محدودیت منابع آبی و توان اکولوژیکی منابع طبیعی، جنگل های کشور توان برداشت بیش از این ظرفیت را ندارند و باید مابقی نیاز کشور را از محل واردات تامین کرد.

وی درباره درخواست نعمت‌زاده برای واگذاری جنگل‌ها به وزارت صنعت و شرکت های بهره‌بردار به ایسنا گفت: گرچه برخی شرکت‌های بهره بردار امور تصدی گری قابل واگذاری را در اختیار دارند و در زمینه بهره‌برداری و حتی حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کمک می کنند اما در این میان شرکت های متخلفی نیز وجود دارند که در وضعیت کنونی و با وجود نظارت حاکمیتی سازمان جنگل ها، دست به تخلفاتی در عرصه های جنگلی می زنند و اگر این سازمان به آن ها واگذار شود باید فاتحه جنگل ها و منابع طبیعی را خواند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که سازمان جنگل ها مخالف با توسعه جنگل ها از محل منابع داخلی است و هم اکنون بهره برداری از جنگل همواره محدودتر از گذشته است و خواهد شد، چرا که حتی اگر از منظر محدودیت منابع آبی هم به این مسئله توجه کنیم بهتر است سیاست های آب مجازی را در دستور کار قرار بدهیم و با واردات چوب، بقیه نیاز کشور را تامین کنیم.

جلالی تصریح کرد: واگذاری جنگل ها به وزارت صنعت به صلاح کشور و منابع طبیعی نیست، چراکه در این وضعیت جایی برای افزایش بهره برداری نداریم و البته سازمان جنگل ها سیاست های توسعه ای خود را در زمینه زراعت چوب ادامه می دهد و در مناطقی بر اساس ظرفیت اکولوژیکی و پتانسیل های آبی زراعت چوب را توسعه می دهیم.

حال با این شرایط منابع طبیعی کشور مشخص نیست این اظهارات وزیر با کدام پایه و اساس علمی مطرح شده و دارای چه پشتوانه کارشناسی است؛ چرا که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و باید پرسید مگر می شود نظارت و حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی کشور را می توان به دست بهره بردارانی سپرد که به گفته آقای وزیر برای احیا شدن‌شان نیازمند برداشت بیشتر از جنگل‌های کشور هستند؟ یا اینکه اگر هر مجموعه ای برای تامین نیازهایش به مجموعه دیگری نیاز داشت و به آن علاقه‌مند شد می‌توان آن را واگذار کرد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه